9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Låst
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Paradigm N558 » 11 feb 2009, 14:47

Singsaker skrev:
Paradigm N558 skrev:Var vel snakk om 40 - 70 MPH her, i andregiret, ihht. Top Gear.
Hvor fort da?

Går 2dre gearet til 112,6kmh på 9-5 Aero??
Hmm, faktisk godt spørsmål, kommer tilbake med svar på den ila dagen :D


Ikke verdens beste film, men den gir en pekepin.
Nesten 110 km/t, og jeg velger å tro at det er speedometermålinger som ble gjort på Top Gear, med alle avvik man kan ha der.
Så ja, ser for meg at i England girer man på 70 Mph.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Singsaker » 11 feb 2009, 15:07

Paradigm N558 skrev:
Singsaker skrev:
Paradigm N558 skrev:Var vel snakk om 40 - 70 MPH her, i andregiret, ihht. Top Gear.
Hvor fort da?

Går 2dre gearet til 112,6kmh på 9-5 Aero??
Hmm, faktisk godt spørsmål, kommer tilbake med svar på den ila dagen :D


Ikke verdens beste film, men den gir en pekepin.
Nesten 110 km/t, og jeg velger å tro at det er speedometermålinger som ble gjort på Top Gear, med alle avvik man kan ha der.
Så ja, ser for meg at i England girer man på 70 Mph.
Iom at porsche 911 turbo har 6 gear så er jeg ikke sikker på 2dre rekker til 112,6kmh

Jeg springer fortere én N'dure på 100M.................

med 100kg på skuldra ihvertfall

det er 80-120kmh som gjelder, kanskje 70-120kmh da kommer Saab'en med de beste setene forbi idioten som kjører sakte, og drar på alle steder hvor man kan kjøre forbi........
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Liebak » 11 feb 2009, 16:49

hallo folkens... nå er det vel på tide å roe språket og oppførselen her...
regner med at noen moderatorer rydder vekk halve tråden snart siden dette ikke har noe på vårt hyggelige forum å gjøre.
at noen ikke klarer å innse di faktiske tall siden det ikke går i favhør til bilen som har vært guttedrømmen får være en ting, men man kan da heller furte hjemme i stede for å ty til dårlig oppførsel som det ikke kommer noe godt ut av...

jeg bestemmer ikke noe på dette forumet her men synes nå at denne tråden kan legges død siden det ikke kommer noe godt ut av den. så kan noen gå i seg selv og vurdere hvordan man oppfører seg på forumet!

Ha en fortsatt fin dag... :wink:
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Stalfa » 11 feb 2009, 16:57

sprokit_mk1 skrev: jeg bestemmer ikke noe på dette forumet her men synes nå at denne tråden kan legges død siden det ikke kommer noe godt ut av den. så kan noen gå i seg selv og vurdere hvordan man oppfører seg på forumet!
Som trådeier vil jeg gjerne at tråden forblir åpen.
Den sporet en del av og ble til tider usaklig, men har hele tiden vært innen det som voksne folk må tåle. Om guttedrømmen er en 911 turbo eller 9-5 Aero.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Eirik » 11 feb 2009, 17:05

Hahahaha Singsaker.
Jeg betviler ikke XWD-testen. Ser ikke hvorfor det skal lyges om at XWD er et godt system, eller at testen skal være juks. Tror du at Saab med XWD ønsker å stjele kundegruppen til Porsche? Hva har de å tjene på å jukse seg til et bedre resultat?

Påstanden din om at de skulle kjørt saktere i slalomløypa er også bare vas. Jeg mener saaben skulle kjørt litt saktere den også, og dermed vunnet med enda større margin. Bilen ville kanskje kjørt tightere, men farta ville kanskje ha vært lav nok til at den tapte enda mer tid. Hvem vet, i allefall ikke _du_.

Den siste kommentaren om at det er 80-120 som gjelder er jo også ganske usaklig. Kanskje det er det som gjelder, men hvis saaben er kjappere fra 40-70 mph enn porschen, ja så er den faktisk kjappere enn porschen, uavhengig om det er 80-120 som gjelder eller ikke.

Gitt at saaben klarer 110km/t i 2.gir.
Gitt at aksen fra 40-70 mph ( i 2.gir, da det gir de beste tidene) er raskere enn Porschen klarer 40-70 mph i samtlige gir. Er ikke saaben da kjappere enn porschen i akselerasjon fra 40-70mph ?

Kommentarene om vi virkelig tror at saaben er kjappere enn porschen, så vil vel svaret være: JA, ifølge TESTEN så er den kjappere enn porschen i den øvelsen som testen har utført.

Djiiz Louise..

Edit: kan det tenkes at det er noen som er litt hårsåre for tiden? Ble litt mye å takle at porsche må lide nederlag både for saab og nissan?
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=517498" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.detailersclub.no/forum/index ... hl=porsche" onclick="window.open(this.href);return false;
25 Year anniversary of Saab 9000

olanso N985
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 23 apr 2007, 21:27
Medlemsnummer: N985
Navn: Ole Johnny Sørensen
Bil: 03 95 2,0t Estate
Sted: Hvitsten

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av olanso N985 » 11 feb 2009, 17:17

Enda sprekere GT2 GT2 er den 911-modellen med sprekest motor, men har ikke firehjulsdrift slik som turbomodellen har. GT2 har for all del også turbo, men bruker kun bakhjulene til fremdrift. Den nye modellen har fått ytterligere 21 hestekrefter og har nå 483 hestekrefter til rådighet. Effekten er hentet frem ved hjelp av finjustert elektronikk og det har også resultert i 20 newtonmeter ekstra. GT2 har nå 640 newtonmeter mellom 3.500 og 4.500 omdreininger. GT2 bruker kun fire sekunder til 100 kilometer i timen og 12,5 sekunder til 200. Toppfarten er 319 kilometer i timen. Dekkene er store og GT2 har dekk i dimensjonen 235/40-18 foran og 315/30-18 bak. Den har også Porsches keramiske bremser som sørger for effektiv retaradasjon.

Har overnevnt bil til disp når vær og vind tillater det. Bilen er nøyaktig i den stand som den var når den forlot Stuttgart i 1996.
Kom med en orginal Aero og prøv...
M03 9-5 2.0t Arc Power by Maptun/Speedparts
M10 MB 350 CDI 4matic
M14 Volvo FH 540 6X4
M15 Scania R730 8X4

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Ingvar N629 » 11 feb 2009, 17:46

Og da holder vi oss til en litt mer dempet og saklig tone takk, ellers kommer jeg med brannslangen og kjøler ned blodet deres, uansett hva slags olje det er spedd ut med!!! Har ikke sett maken til drittslenging på lenge, og så for en filleting som dette!! Skam dere!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Edward N812 » 11 feb 2009, 18:35

Singsaker har jo SÅ rett da.. nå har han mer eller mindre bevist hvor overlegen porschen er i forhold til saaben på alle de tåpelige punktene dere griller han med. godt jobba mann :) derimot føler jeg at to spørsmål mangler svar:

1) hvorfor er porsches AWD system så mye bedre (til sitt bruk) enn SAAB's XWD? mitt inntrykk av teknologi generelt ( :D ) er at den blir bedre med årene. derfor vil jeg uten videre kunnskap om dette, kunne tippe at XWD er såpass nymoderne at det klarer å tilpasse seg/adaptere til de fleste områder, og også faktisk danke ut det meste der det prøver seg. motbevis? om du kan forsvare porsche sitt system grundig nok her er jeg sikker på at Herr Newton snur seg på ryggen igjen ;) ingen copy-paste takk :P

2) mener du at resultatet i testen er løgn, eller stiller du deg bare uforståelig til hvordan dette kunne inntreffe? i så fall er vi to om det..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Haaka » 11 feb 2009, 18:44

Om jeg får prøve å hive meg med uten å gjøre tråden enda mer... hmm... ...tøvete(?) Så er det en ting som må sies:

-Testresultatet det refereres til på første side i tråden er MEGET ufullstendig og grafen for lateral sideveis g-kraft gir ingen indikasjon på hvor fort bilen kommer til å kjøre da den ikke er krysset med langsgående krefter. Men forenklet ser man meget lett hvilket system/bil som går raskest kun på bakgrunn av hvor stor mengde energi bilene evner å forflytte. Men utifra kun den ene, sier det veldig lite. Det støtter på ingen måte tidtagningen som jeg ellers er meget sikker på er korrekt utført på alle måter, men grafene er der jo rent estetisk, og er virkningsfull om man ikke skjønner hva det står i den.

Det det faktisk står i grafen, er at haldexsystemet gir bilen atskillig mer mobilitet, i det at en har kunne gjort unna en retningsendring mye tidligere, som vist av grafen, som gjør at en vil kunne sette ned motoreffekt i fremoverretning MYE (som grafen viser tydelig, er det MYE!) tidligere enn et konvensjonelt drivsystem for firetrekk. Dette har jo med det å gjøre at porches system mest sannsynlig ikke har noen aktiv styring av alle fire hjul. Haldex kan heller ikke styre samtlige hjul 100%, men den er nok aktiv i pumpedelen i bakaksel/mellomaksel og har nok en del øvrig styring i påde framaksel og bakaksel som f.eks porchen ikke har. Og derav gir systemet mobilitet. Tidligere utgang, som i en tett teknisk prøve vil tjene sekunder framfor tideler sammenlignet med overlegen effekt/vekt og øvrig balanse i chassis..

TESTEN ER GYLDIG! Og viser et tydelig poeng om fordelen med 'XWD'

- Det folk må forstå er jo ikke at 'Saab sier at..' 'Porche sier at..' Og derav er ene bilen bedre enn den andre i den store realitet, for der er testen noe snever, da jeg er sikker på dens formål i å sette ene spesifikke system opp mot det andre, og vise dens karakter og funksjon som KAN være betinget bedre. Men verken saab eller haldex sier vel at de er bedre!?
De konstaterer at funksjonen i det system de har konstruert faktisk er der, det gir det resultat man er ute etter, nemlig et mer mobilt firetrekksystem. For det har faktisk aldri eksistert. ESP/DSC/DSTC osvosvosv er ingen videreutvikling av drivverkets evne til å mobilisere kraft uten prosessering i forkant.. Ikke engang AYC(mitsubishi) eller BTC kan gi den samme mobiliteten til å få et firehjulsdrevet chassis til å gjøre en såpass effektiv retningsendring som den grafen viser. Den er totalt gyldig.. Men igjen, ikke altsigende...

Så får 'fansen' krangle videre hvem som er best.. :roll:
Sist redigert av Haaka den 11 feb 2009, 18:47, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Eirik » 11 feb 2009, 18:46

Haaka skrev:...
x2 8)
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Eirik N396 » 11 feb 2009, 18:53

Haaka skrev: TESTEN ER GYLDIG! Og viser et tydelig poeng om fordelen med 'XWD'
(...)
Den er totalt gyldig.. Men igjen, ikke altsigende...
Som jeg skulle sagt selv! :)

Det står mer info om stridens kjerne her
http://www.autospies.com/news/AutoSpies ... AWD-19878/" onclick="window.open(this.href);return false;

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Singsaker » 11 feb 2009, 20:22

olanso N985 skrev:Enda sprekere GT2 GT2 er den 911-modellen med sprekest motor, men har ikke firehjulsdrift slik som turbomodellen har. GT2 har for all del også turbo, men bruker kun bakhjulene til fremdrift. Den nye modellen har fått ytterligere 21 hestekrefter og har nå 483 hestekrefter til rådighet. Effekten er hentet frem ved hjelp av finjustert elektronikk og det har også resultert i 20 newtonmeter ekstra. GT2 har nå 640 newtonmeter mellom 3.500 og 4.500 omdreininger. GT2 bruker kun fire sekunder til 100 kilometer i timen og 12,5 sekunder til 200. Toppfarten er 319 kilometer i timen. Dekkene er store og GT2 har dekk i dimensjonen 235/40-18 foran og 315/30-18 bak. Den har også Porsches keramiske bremser som sørger for effektiv retaradasjon.

Har overnevnt bil til disp når vær og vind tillater det. Bilen er nøyaktig i den stand som den var når den forlot Stuttgart i 1996.
Kom med en orginal Aero og prøv...
Gjetter at ingen stiller opp med Aeroen sin uten at den har minst 400hk

Porsche er ikke guttedrømmen min, Ferrari var det helt til jeg begynte å skjønne at service koster 100K og at det er like holdbart som silkepapir.............

Har i de senere år fått sansen for Corvette, den har egentlig alt bortsett fra litt plastic her og der.


sprokit_mk1 skrev:hallo folkens... nå er det vel på tide å roe språket og oppførselen her...
regner med at noen moderatorer rydder vekk halve tråden snart siden dette ikke har noe på vårt hyggelige forum å gjøre.
at noen ikke klarer å innse di faktiske tall siden det ikke går i favhør til bilen som har vært guttedrømmen får være en ting, men man kan da heller furte hjemme i stede for å ty til dårlig oppførsel som det ikke kommer noe godt ut av...

jeg bestemmer ikke noe på dette forumet her men synes nå at denne tråden kan legges død siden det ikke kommer noe godt ut av den. så kan noen gå i seg selv og vurdere hvordan man oppfører seg på forumet!

Ha en fortsatt fin dag... :wink:
Før du ber andre om å styre kjeften sin bør du klappe igjen din egen.................

Edward N812 skrev:Singsaker har jo SÅ rett da.. nå har han mer eller mindre bevist hvor overlegen porschen er i forhold til saaben på alle de tåpelige punktene dere griller han med. godt jobba mann :) derimot føler jeg at to spørsmål mangler svar:

1) hvorfor er porsches AWD system så mye bedre (til sitt bruk) enn SAAB's XWD? mitt inntrykk av teknologi generelt ( :D ) er at den blir bedre med årene. derfor vil jeg uten videre kunnskap om dette, kunne tippe at XWD er såpass nymoderne at det klarer å tilpasse seg/adaptere til de fleste områder, og også faktisk danke ut det meste der det prøver seg. motbevis? om du kan forsvare porsche sitt system grundig nok her er jeg sikker på at Herr Newton snur seg på ryggen igjen ;) ingen copy-paste takk :P

2) mener du at resultatet i testen er løgn, eller stiller du deg bare uforståelig til hvordan dette kunne inntreffe? i så fall er vi to om det..

Subaru har kanskje det enkleste av alle 4wd system, men det var bedre én både Quattro og Haldex3, Subaru sitt system er gammelt og enkelt,er ble det sammenlignet med henholdsvis XC70 08, A6 allroad 08 og Subaru Outback 08 i bladet Bil.


Det eneste som får meg til å såvidt tro på denne testen er om den ble utført på snø og is, Saab'en har 205/16/55 piggfritt og 911 Turbo har 265/19/40 foran og 295/19/35 bak piggfritt, da begynner det å rime...............

I USA så jeg mange tester på tv av vanlige biler i 600ft slalom og superbiler, forskjellen var stor, 10 mph og 0,1-0,2 g mer i svingene..............
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Stalfa » 11 feb 2009, 20:43

olanso N985 skrev:Enda sprekere GT2 GT2 er den 911-modellen med sprekest motor, men har ikke firehjulsdrift slik som
Nå er Porsche-loren min litt rusten. Men er ikke GT2 hakket vassere enn en plain 911 turbo?
olanso N985 skrev:Kom med en orginal Aero og prøv...
Enda flere som betviler sannhetssigeren Jeremy Clarkson.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Ingvar N629 » 11 feb 2009, 20:49

Det tok ikke lang tid fra jeg truet med brannslangen til den kom i bruk. Første advarsel pga denne tråden er delt ut, la det bli den siste.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: 9-3 XWD "faster than many high performance sports cars,"

Legg inn av Gandulf N1535 » 11 feb 2009, 20:50

Tro det eller ei, men Lada har faktisk et av verdens beste 4x4 system :) Suveren fremkommelighet! =D>

Ang. Corvette er jo den rå, men som du påpeker ikke all verdens kvalitetsfølelse, og for ikke å glemme det faktum at det eneste den gjør bra er å gå godt rett frem. Svinger derimot.. :roll:

Mine synspkt. på trådens tema:

Synes det høres litt utrolig ut i utg.punktet at en Saab skal være kjappere enn en Porsche 911, men omstendighetene tatt i betraktning tror jeg så gjerne at Saab'en er kjappere i denne testen grunnet sitt banebrytende 4WD system og kjappe mellomaks. Denne testen er vel heller ikke utført/publisert for å få Saab'en til å fremstå som kjappere enn Porschen'n, men for å demonstrere egenskapene til Haldex-systemet og at dette i rette situasjonen gjør Saab'en raskere enn en 911.

Forøvrig er det vel liten tvil om at Porsche'n går 9-3'n en høy gang på de fleste områder. Skulle også bare mangle siden bilene er bygd for helt ulike formål og kundegrupper..
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Låst