Tull og tøys! Det er jo bare Morti som ikke kan kjøreMorti skrev:For å være helt ærlig alex så hadde jeg spart opp til en ng900 eller 9000 2.3 t istedet... man blir frustrert når drivverk ryker, tro meg!
Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
Moderator: Moderatorer
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
Hvis målet er å kjøre som ei kjerring med turbobil så stemmer det nokAndreas N1194 skrev:Tull og tøys! Det er jo bare Morti som ikke kan kjøreMorti skrev:For å være helt ærlig alex så hadde jeg spart opp til en ng900 eller 9000 2.3 t istedet... man blir frustrert når drivverk ryker, tro meg!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- saab4life
- Innlegg: 23
- Registrert: 13 mar 2009, 21:16
- Navn: Andreas Hansen Just
- Bil: 97 Saab 9000 2.0T
- Sted: Stavern
Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
Hei, det jeg har hørt om girkassene til SAAB 900 er at de kan være dårlig, men hvis du skal ha en 900 så ikke kjøp M94 den har visst store problemer med girkassa
Men trur ikke de er så ille som folk skal ha det til.
Mvh Saab4life
Mvh Saab4life
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
1994modellen er jo en ng900, og det er jo og900 det er snakk om her. (Det finnes selvsagt også og900 som cab t.o.m. -94)saab4life skrev:Hei, det jeg har hørt om girkassene til SAAB 900 er at de kan være dårlig, men hvis du skal ha en 900 så ikke kjøp M94 den har visst store problemer med girkassaMen trur ikke de er så ille som folk skal ha det til.
Mvh Saab4life
Forøvrig skal det vel ikke være noe spesielt problem med girkassen på akkurat 94-modellene, verken på NG eller OG.
Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
den sterkeste originale 5-trinns girkassa til og900 fikk man i 1990-1991. Skal ikke si for sikkert HVA som er forskjellen, men de girkassene som kom etter hadde visst litt smalere drev, slik at de skulle støye mindre. Jeg hadde en slik "sterk" girkasse på min og900 fra 1990, 7'er primær (tror jeg.. 80 på 2000 rpm i 5.) Bilen fikk 3" jt eksos og justerbart turbotrykk. Jeg hadde få rivstarter, men du verden så morsomt det var å trykke gassen i bånn i 3.
Jeg visste at girkassene til og900 var laget av papp, så jeg prøvde etter beste evne å kjøre rolig:) Da jeg solgte bilen fungerte girkassen helt fint. Byttet olje en gang på den, til noe som han vaxxellåda-jörgen anbefalte. Vet ikke om det hadde så veldig mye å si, men bytte olje tror jeg kan være lurt uansett en gang i blant:)
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
Er og900 god førstebil ?
Hva bør jeg prioritere?
aero?
turbo?
16v?
Altså, blir det for mye hk for en 18åring å kjøre en aero som ikke har justert ladetrykket?
Hva bør jeg prioritere?
aero?
turbo?
16v?
Altså, blir det for mye hk for en 18åring å kjøre en aero som ikke har justert ladetrykket?
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
prioritet 16v uansett turbo ellår ikkje.
siden du e 18år så vil nok forsikring ver ganske dyrt hvis du ska ha'an på deg.
se om du finne ein 900s. dette e ein lavtrykksturbo på 145hk (900i 16v har ca 130hk, 2,1 literen har 140hk) og e ikkje så dyr å forsikra. men det kryr ikkje akkurat av disse ellår Aero for den saks skyld
siden du e 18år så vil nok forsikring ver ganske dyrt hvis du ska ha'an på deg.
se om du finne ein 900s. dette e ein lavtrykksturbo på 145hk (900i 16v har ca 130hk, 2,1 literen har 140hk) og e ikkje så dyr å forsikra. men det kryr ikkje akkurat av disse ellår Aero for den saks skyld
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
OG900 er jo en lett bil, så 175HK er jo litt gamp med tanke på dette.
Hester avhenger jo såklart på gassfoten, men ja T16 er en fin motor med lite feil og elektrisk injection så dette er en drøm i motsetning til T8 og dens mekaniske injection og problemer.. Når det gjelder hester så er det vel ikke noen forskjell på aero og fultrykks 16V turbo, aero går vel mer på utseende og slikt. Ring forsikringen først og hør hva det koster, lønner seg å høre litt med forskjellige forsikringsselskaper først for å spare endel tusenlapper. Lavtrykker er også en fin bil å starte med (fra 1990 til 1993, som har større clutch og sterkere girkasse som nevnt ovenfor), 145HK rekker jo egentlig greit til en nybegynner men med 175HK så kommer man seg jo lettere/tryggere forbi på forbikjøringer så man slipper feilberegninger av like stor grad om dette skulle skje, men igjen så kan man jo bli litt dumdristig hvis man har 175HK. Å gå fra 145 til 175, eller 175 til 145 hester er jo en ganske lett sak å fikse.
Når dette er sagt så kan det være vanskelig å finne seg en aero til greit overkommelig pris i bra stand, lavtrykkere finnes det jo endel av som mange uvitende folk kvitter seg med for en billig penge. Det viktigste å se etter er vel rust, da dette er det største problemet med OG900. De fleste ruster vel i bærende foran i motorrom og pælmes på skroten før girkassen skaper problemer desverre.
Deler finnes det flust av, men karosseri uten rust er sjeldent.
Ligger vel litt info i FAQ også om endel forskjeller på årsmodeller på OG900.
Hester avhenger jo såklart på gassfoten, men ja T16 er en fin motor med lite feil og elektrisk injection så dette er en drøm i motsetning til T8 og dens mekaniske injection og problemer.. Når det gjelder hester så er det vel ikke noen forskjell på aero og fultrykks 16V turbo, aero går vel mer på utseende og slikt. Ring forsikringen først og hør hva det koster, lønner seg å høre litt med forskjellige forsikringsselskaper først for å spare endel tusenlapper. Lavtrykker er også en fin bil å starte med (fra 1990 til 1993, som har større clutch og sterkere girkasse som nevnt ovenfor), 145HK rekker jo egentlig greit til en nybegynner men med 175HK så kommer man seg jo lettere/tryggere forbi på forbikjøringer så man slipper feilberegninger av like stor grad om dette skulle skje, men igjen så kan man jo bli litt dumdristig hvis man har 175HK. Å gå fra 145 til 175, eller 175 til 145 hester er jo en ganske lett sak å fikse.
Når dette er sagt så kan det være vanskelig å finne seg en aero til greit overkommelig pris i bra stand, lavtrykkere finnes det jo endel av som mange uvitende folk kvitter seg med for en billig penge. Det viktigste å se etter er vel rust, da dette er det største problemet med OG900. De fleste ruster vel i bærende foran i motorrom og pælmes på skroten før girkassen skaper problemer desverre.
Ligger vel litt info i FAQ også om endel forskjeller på årsmodeller på OG900.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

