Prøvekjørt nye 9-5

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Skavold » 09 sep 2010, 10:38

"BMWs problem - 9-5 er morsommere!" kan man lese på forsiden av siste AMS. Men det skal også nevnes at 5-serien får fem stjerner og 9-5 får fire stjerner, noe som virker rart med tanke på alle lovordene av 9-5 som står skrevet i artikkelen.

PS: Testen er utført av den svenske utgaven av AMS i utgangspunktet, men selv de slakter Volvo S80 når den sammenlignes med 9-5.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Kristian N70 » 09 sep 2010, 17:34

Leste (gliste) meg igjennom samme artikkel i ams jeg og. Endelig en Saab som får masse skryt, bedre drivlinje enn A6 2,0tfsi, og at den "banker" 5ern på kjøreglede/egenskaper er jo ganske rått egentlig :)
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Skavold » 09 sep 2010, 21:11

Jeg liker også detaljene det så vidt kommenteres i artikkelen, som at det står "Driver has control" i infoskjermen i stedet for bare "A/C off" som de fleste bilprodusenter ville skrevet - om noe i det hele tatt.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Båtnes
Innlegg: 8
Registrert: 10 jul 2009, 15:18

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Båtnes » 14 sep 2010, 09:12

Det er med glede jeg fant ut at Ødegårds Bil i Ålesund likevel har funnet ut at de skal fortsette med salg av nye SAAB, etter tidligere å ha proklamert at det var slutt. Nå har de tatt inn en 9-5 Vector TiD4 auto, med masse snaks utkrysset på utstyrslista. Info så langt om dette har kun gått via jungeltrommer :shock: i Ålesundsdistriktet, likevel har bilen knapt stått stille siden den kom inn - stor interesse for å prøvekjøre den. Skal nok ha meg en tur innom å teste ganske brått, og kanskje en tur innom bakeren også - må feires med marsipankake dette =D>

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Tor N12 » 05 okt 2010, 17:38

I dagens papirutgave av VG så slår niofemman Volvo S80 i test..

Litt skuff da: den store staselige niofemman har jo lov å trekke mindre henger enn før :( I følge den testen i VG så har den lov å trekke 1700kg (henger med brems) :(
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

009 N517
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N517
Sted: Oslo

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av 009 N517 » 05 okt 2010, 19:27

Tor N12 skrev:Litt skuff da: den store staselige niofemman har jo lov å trekke mindre henger enn før :( I følge den testen i VG så har den lov å trekke 1700kg (henger med brems) :(

Om jeg ikke husker helt feil, 9000 CS har 1900 kg i tillatt hengervekt :idea:

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av doo-kie » 05 okt 2010, 19:39

009 N517 skrev:
Tor N12 skrev:Litt skuff da: den store staselige niofemman har jo lov å trekke mindre henger enn før :( I følge den testen i VG så har den lov å trekke 1700kg (henger med brems) :(

Om jeg ikke husker helt feil, 9000 CS har 1900 kg i tillatt hengervekt :idea:
min har 1355kg, så da må det være en helt spesiell cs. :roll:
Mener jeg så en plass at den nye 9-5en hadde 2tonn i henger vekt, men mulig jeg husker feil...
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Skavold » 05 okt 2010, 19:52

CSen min hadde også 1355 kg hengervekt. Hva nye 9-5 angår så er det litt forskjellig basert på hvilken motor du har. Eksempler:

TiD 160 Automat: 1800 kg
TiD 160 Manuell: 1700 kg

Turbo4 180 Manuell: 1600 kg
Turbo6 300 Automat: 2000 kg


For komplett liste, sjekk http://www.saab.no/no/no/start#/Cars/9- ... ical-data/
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 okt 2010, 20:48

Nyere 9000 CS har vel 1800 kg hengervekt? Det har iallfall den gamle 9-5en.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av doo-kie » 05 okt 2010, 21:27

Ingvar N629 skrev:Nyere 9000 CS har vel 1800 kg hengervekt? Det har iallfall den gamle 9-5en.
Ja det kan så godt hende, har jo en gammel hund :wink:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Tor N12 » 05 okt 2010, 22:02

Alle cs'er har 1800, CD har 1500 og cc 1355.. Men, de aller første CS har 1355-1400 avhengig av hvilket land de ble levert til, dette kan man forandre ved å henvende seg til biltilsynet (de har liggende de godkjenningspapirene man behøver).
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Paul N1176 » 05 okt 2010, 22:04

Tor N12 skrev:Alle cs'er har 1800, CD har 1500 og cc 1355.. Men, de aller første CS har 1355-1400 avhengig av hvilket land de ble levert til, dette kan man forandre ved å henvende seg til biltilsynet (de har liggende de godkjenningspapirene man behøver).
min gamle cc 1987 der stod det 1800kg i vognkort...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Tor N12 » 05 okt 2010, 22:06

Paul N1176 skrev:
Tor N12 skrev:Alle cs'er har 1800, CD har 1500 og cc 1355.. Men, de aller første CS har 1355-1400 avhengig av hvilket land de ble levert til, dette kan man forandre ved å henvende seg til biltilsynet (de har liggende de godkjenningspapirene man behøver).
min gamle cc 1987 der stod det 1800kg i vognkort...

Da har noen lurt BT eller funnet på noe annet rart for den skal det ikke være mulig å få godkjent med den vekta, cc har nemlig en mykere bakende (selve karosseriet)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Paul N1176 » 05 okt 2010, 22:10

Tor N12 skrev:
Paul N1176 skrev:
Tor N12 skrev:Alle cs'er har 1800, CD har 1500 og cc 1355.. Men, de aller første CS har 1355-1400 avhengig av hvilket land de ble levert til, dette kan man forandre ved å henvende seg til biltilsynet (de har liggende de godkjenningspapirene man behøver).
min gamle cc 1987 der stod det 1800kg i vognkort...

Da har noen lurt BT eller funnet på noe annet rart for den skal det ikke være mulig å få godkjent med den vekta, cc har nemlig en mykere bakende (selve karosseriet)
ja, det var ettermontert krok på den, mulig att noen har blingsa på bt, men jeg er sikker på det stod 1800 der..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Prøvekjørt nye 9-5

Legg inn av Stalfa » 06 okt 2010, 07:43

Hele saken med tillatt tilhenger vekt er et lotteri.
Vet om noen som fikk økt det med 500kg ved å skifte ut selve tilhengerfeste. Dette var på en Peugeot.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Svar