Prøvekjørt nye 9-5
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Var på Scanauto i går og fikk testet 9-3x Aero 2,0T XWD og 9-5 Aero Turbo4 XWD. Begge bilene var en opplevelse synes jeg, men var kanskje mest posititvt overrasket over 9-3en. Bortsett fra at jeg synes 2.0T-motoren slet litt med å levere nok dreiemoment ut til alle fire hjul var det stort sett en komplett familiebil. Jeg sitter igjen med èn eneste grunn til ikke å kjøpe en 9-3 xwd som min neste bil, og det er bakseteplassen.
9-5en leverte som forventet, og som flere har sagt før meg så føltes den ikke så stor som den faktisk er. Synes den var perfekt å kjøre i I-mode, og sportmodusen var heller ikke å forakte til sitt formål. I comfort ble den litt vel slapp i fisken for min smak, men det egner seg kanskje best på litt andre veier enn svingete og humpete vestlandsveier.
Jeg klarte på et tidspunkt å få bakenden godt ut til siden på en snøkledd vei, mye takket være flere år bak rattet i en bakhjulstrekker og at jeg fant frem til "ESP off"-knappen. Det er definitivt mulig å leke seg med den også, i alle fall om man får seg en med 2,8 under huven i tillegg.
9-5en leverte som forventet, og som flere har sagt før meg så føltes den ikke så stor som den faktisk er. Synes den var perfekt å kjøre i I-mode, og sportmodusen var heller ikke å forakte til sitt formål. I comfort ble den litt vel slapp i fisken for min smak, men det egner seg kanskje best på litt andre veier enn svingete og humpete vestlandsveier.
Jeg klarte på et tidspunkt å få bakenden godt ut til siden på en snøkledd vei, mye takket være flere år bak rattet i en bakhjulstrekker og at jeg fant frem til "ESP off"-knappen. Det er definitivt mulig å leke seg med den også, i alle fall om man får seg en med 2,8 under huven i tillegg.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- zoomit
- 2.0 bar
- Innlegg: 575
- Registrert: 24 nov 2007, 20:21
- Medlemsnummer: N1542
- Navn: Zoomit
- Bil: Saab 9-3 2.0TSS
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Prøvekjørte nye 9-5 sist i uke, prøvde 160hk med automat. Kjempefin bil, lettkjørt mange fine finesser, bra understell. Det eneste å utsette er brillene rundt lyketene foran og opel rattet som kunne byttes ut. Prisliste under
Neste gang skal jeg prøve bensin
Neste gang skal jeg prøve bensin
Sist redigert av zoomit den 10 des 2010, 20:49, redigert 6 ganger totalt.
N1542 -Saab 9-3 Vector SportSedan "Hirsch X" (2008)
- zoomit
- 2.0 bar
- Innlegg: 575
- Registrert: 24 nov 2007, 20:21
- Medlemsnummer: N1542
- Navn: Zoomit
- Bil: Saab 9-3 2.0TSS
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt nye 9-5
N1542 -Saab 9-3 Vector SportSedan "Hirsch X" (2008)
- Troll R
- Overload!!!
- Innlegg: 1275
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt nye 9-5
etter og ha hatt nye bilen min i snart 2 dager kan jeg ikke si meg enig i det tråd starter sier,Jeg lot også min far som til daglig kjører ny merc E klasse til og prøve, og fikk han til og vurdere og bytte ut bilen sin .alle mine audi frelste venner er meget positive til bilen .
jeg angrer ikke ett sekund ,dette er den beste bilen jeg noen gang har hatt i mitt eie .
mvh
Kasper
jeg angrer ikke ett sekund ,dette er den beste bilen jeg noen gang har hatt i mitt eie .
mvh
Kasper
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Gratulere med ny flott bil.
Jeg fikk et godt inntrykk, men spørsmålet jeg stilte meg var. Vil jeg virkelig ha en slikt bil?
Synes den føltes tung og sluggish. Kan hende det hadde hjulpet med friskere understell og xwd.
Jeg fikk et godt inntrykk, men spørsmålet jeg stilte meg var. Vil jeg virkelig ha en slikt bil?
Synes den føltes tung og sluggish. Kan hende det hadde hjulpet med friskere understell og xwd.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 16 mar 2007, 10:52
- Medlemsnummer: N79
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Godt å høre at du er nøjd Kasper Nye 9-5 er en kul bil.
- Troll R
- Overload!!!
- Innlegg: 1275
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt nye 9-5
jeg har standard understell og synes bilen er meget stiv til og være en komfort cruiser .
får følelsen av og kjøre 9-3 ss da bilen virker lett og smidig og kjøre. bilen virker mindre en den er når man kjører helt til man ser mot baksetet og finner ut at man har en km til med bil bak seg .
mvh
Kasper
får følelsen av og kjøre 9-3 ss da bilen virker lett og smidig og kjøre. bilen virker mindre en den er når man kjører helt til man ser mot baksetet og finner ut at man har en km til med bil bak seg .
mvh
Kasper
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
- zoomit
- 2.0 bar
- Innlegg: 575
- Registrert: 24 nov 2007, 20:21
- Medlemsnummer: N1542
- Navn: Zoomit
- Bil: Saab 9-3 2.0TSS
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Jeg synes bilen langt i fra var tung og sluggish. Stiv og fin i understellet, mye bedre enn dagens 9-3 og 9-5. Virket ikke på langt nær så stor som den er. Så også en Aero utgave stående
N1542 -Saab 9-3 Vector SportSedan "Hirsch X" (2008)
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Synes det ikke var noe problem å kjenne at bilen var 400kg tyngre enn min gamle 9-5.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Troll R
- Overload!!!
- Innlegg: 1275
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N02
- Bil: saab 9-3 sc troll r
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt nye 9-5
400 kg ? da må du ha lagt på deg veldig ... bilen jeg har kjøpt veier 1675 kg ,jeg tviler vel på at gamle 9-5 veier 1200 kg ....Stalfa skrev:Synes det ikke var noe problem å kjenne at bilen var 400kg tyngre enn min gamle 9-5.
mvh
Kasper
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....
9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Alle medier skriver at den veier rett over 1800 kilo da...Troll R skrev:400 kg ? da må du ha lagt på deg veldig ... bilen jeg har kjøpt veier 1675 kg ,jeg tviler vel på at gamle 9-5 veier 1200 kg ....Stalfa skrev:Synes det ikke var noe problem å kjenne at bilen var 400kg tyngre enn min gamle 9-5.
mvh
Kasper
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Du har vel også SAS krengehemmere, og9-5 med disse kjennes mye lettere ut enn en original bil. Følelsen av disse tilsvarer vel omtrent minus 400 kgStalfa skrev:Synes det ikke var noe problem å kjenne at bilen var 400kg tyngre enn min gamle 9-5.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Da var lite.Troll R skrev:400 kg ? da må du ha lagt på deg veldig ... bilen jeg har kjøpt veier 1675 kg ,jeg tviler vel på at gamle 9-5 veier 1200 kg ....Stalfa skrev:Synes det ikke var noe problem å kjenne at bilen var 400kg tyngre enn min gamle 9-5.
mvh
Kasper
Den som jeg prøvekjørte på Tjuvholmen mener jeg veide ca 1900. Så da tenkte jeg at en med litt mer utstyr fort kunne nærme seg 2 tonn.
Ikke rart at jeg synes den føltes tung.
Finn.no sier
1750kg SAAB 9-5 2.0 TID Vector Auto 4d sedan '2011 515 000,-.
1915kg SAAB 9-5 2.0 TTID Vector 4d sedan '2011 539 000,-
Så 400kg var kanskje å ta litt hardt i, men ikke så galt.
Men uansett er jo tross alt en motorveikruser og den jobben utfører den glimrende! :>
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Poeng.Ingvar N629 skrev:Du har vel også SAS krengehemmere, og9-5 med disse kjennes mye lettere ut enn en original bil. Følelsen av disse tilsvarer vel omtrent minus 400 kgStalfa skrev:Synes det ikke var noe problem å kjenne at bilen var 400kg tyngre enn min gamle 9-5.
Støydempingen er super i den nye 9-5'en, og verdt de 100-300kg ekstra om man skal bruke bilen til å kjøre normalt på landeveier med.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Skjønner godt at mange synes at bilen er god. For det er den. Men i forhold til prisen?
Her er bilen jeg hadde valgt før nye 9-5, desverre.
http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/5se ... index.html
Prisliste:
http://www.bmw.no/no/no/_teaserpool/dow ... 9_2010.pdf
//Johan
Her er bilen jeg hadde valgt før nye 9-5, desverre.
http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/5se ... index.html
Prisliste:
http://www.bmw.no/no/no/_teaserpool/dow ... 9_2010.pdf
//Johan