føler det er på tide med ny saab snart
har kjørt rundt i en 9-3 2.0i i snart 1 år, og har vært gjennom motorhavari og clutchbytte + masse andre småting...
har sett på en Saab 9-5 2.0T SE 1998 modell! den jeg ser på har gått 319k km, er det for langt for en 9-5?
fra annonsa "Nettopp skiftet Topp.pkn, vannpumpe, termostat, lambda, veivaksel sensor, turbo. Bilen er rustfri"
Bytte av bil fra 9.3 til 9-5
Moderator: Moderatorer
- To-Takt-Trond
- 0.7 bar
- Innlegg: 168
- Registrert: 27 des 2010, 15:17
- Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i
Bytte av bil fra 9.3 til 9-5
dagens vits, BMW på vinterføre!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Bytte av bil fra 9.3 til 9-5
Bilen er rustfri, det er et ord jeg ikke liker på annonser ihvertfall. Har kjøpt en OG900 som var rustfri en gang, og har ikke sett maken til rust noen gang, så ille at den bare ble sendt til skroten..To-Takt-Trond skrev:føler det er på tide med ny saab snart
har kjørt rundt i en 9-3 2.0i i snart 1 år, og har vært gjennom motorhavari og clutchbytte + masse andre småting...
har sett på en Saab 9-5 2.0T SE 1998 modell! den jeg ser på har gått 319k km, er det for langt for en 9-5?
fra annonsa "Nettopp skiftet Topp.pkn, vannpumpe, termostat, lambda, veivaksel sensor, turbo. Bilen er rustfri"
Den du tenker på der, kan bli ganske dyr alt i alt. Også er det 1998 modell, så det er endel forskjell på de og 2002-modeller. Ville helst ha kjøpt så ny som mulig med tanke på barnefeil etc. og oppgraderinger på understell og interiør som kom med årene
Tenk på oilsludge og slikt, dette utgjør fort 20-30 lapper i ny motor og slikt, og ikke minst tid uten bil. Pluss heller på dette på en nyere bil, så nærmer du deg sikkert en 2004-2005 som ikke har denne problematikken.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: Bytte av bil fra 9.3 til 9-5
9-5 ruster ikke så veldig mange steder.
Så det er fort gjort å se om det er rust på den.
Så det er fort gjort å se om det er rust på den.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Bytte av bil fra 9.3 til 9-5
Typiske steder er på hjulbuene bak, helt nederst ved overgangene både til sideskjørt og bakfanger. Min har også rust på panseret i bakkant mot frontruten, men vet ikke om dette er en gjenganger eller det bare er dårlig galvanisering på mitt.Helge skrev:9-5 ruster ikke så veldig mange steder.
Så det er fort gjort å se om det er rust på den.
Under kan det dukke opp rust på jekkfester og dreneringshull i gulvet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte av bil fra 9.3 til 9-5
Reservehjulsbrønn, trenger inn fukt under tectylen rundt dreneringspluggene, kan være helt kjeks rundt dem uten at det synes.EdHunter N815 skrev:Typiske steder er på hjulbuene bak, helt nederst ved overgangene både til sideskjørt og bakfanger. Min har også rust på panseret i bakkant mot frontruten, men vet ikke om dette er en gjenganger eller det bare er dårlig galvanisering på mitt.Helge skrev:9-5 ruster ikke så veldig mange steder.
Så det er fort gjort å se om det er rust på den.
Under kan det dukke opp rust på jekkfester og dreneringshull i gulvet.
Km-stand på over 300k spiller ingen rolle, det er vedlikeholdet den har fått som er viktig. Min har gått 373000 km og er har fått bra vedlikehold, selv om man ser bort ifra alt som er oppgradert pga trim og strammere hjuloppheng så synes jeg den har holdt bra, kjennes meget tight og fin ut. Jeg har jo byttet store deler av bilen i oppgraderingsøyemed men det er svært lite som har blitt byttet fordi det har vært problemer med det. Jeg har byttet spjeldhuset, bensinpumpa, støtdempere, noen foringer og varmeapparatkrana som følge av at det har vært utslitt/defekt på de 100k km jeg har kjørt den. I tillegg har jeg tatt rust i forkant av venstre hjulbue. Originalmotoren ble plukket ut på 277000 km da jeg bygget ny for å trimme, men gammelmotoren var i meget fin stand.
Typiske punkter er oilsludge, enveisventiler til tankutluftinga, manglende pixler i SID og displayet til klimaanlegget, spjeldmotorer til klimaanlegget, kupévifte, synk på revers, foringer spesielt i bakhjulsopphenget, raklestagene og støtdempere. I tillegg kan man gå ut ifra at det er minst én falskluftlekkasje på motoren og luftmassemåleren gjør sjelden en god jobb etter så mange km.
Motorstyringa og systemene i motorrommet er relativt kompliserte, så om du ikke har god oversikt over dette selv så blir det fort kostbart med en slik en som er gammel. Har du ikke kompetanse til å vurdere motoren på en slik bil ved kjøp, så sett av minimum 20-30 lapper til motorreparasjon, forøvrig en sum en vanlig 98-modell ikke er verdt i påkost. Legg til et sett støtdempere og noen foringer som nesten alltid behøver å byttes hvis det ikke har blitt gjort nylig, så ser man at det ikke er billig å kjøpe en gammel bil. Bilen bør med andre ord være veldig billig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Bytte av bil fra 9.3 til 9-5
Rust nederst på bakluka, på stasjonsvogn.
Myke og "vassent" dørtrekk, pga tidligere lekasjer. Har det slik på en bakdør, og det blir aldri bra igjen, og ikke bare - bare å skifte/skaffe deler.
Myke og "vassent" dørtrekk, pga tidligere lekasjer. Har det slik på en bakdør, og det blir aldri bra igjen, og ikke bare - bare å skifte/skaffe deler.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector