Diagnoseverktøy.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Diagnoseverktøy.

Legg inn av hmsilset » 24 mai 2012, 00:33

Bilen min har vært 5 ganger + på verksted pga.motorlampa ikke vil gi seg å lyse.Forsvinner en bitteliten stund, men så er det påen igjen.Siste 2 tinga var pga plugger og etterpå gammel programvare. Saab verkstedet nekter for at det er mulig å få tak i diagnoseverktøy til privat bruk.Men om jeg bestiller chip fra maptun så får jeg jo ett greit diagnoseverktøy og kan lese av selv?
Sist redigert av hmsilset den 24 mai 2012, 14:09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av Pål N526 » 24 mai 2012, 01:07

Du kan få tak i orginalt og uorginalt diagnoseverktøy. Søk på forumet, så finner du relevante tråder.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av hmsilset » 24 mai 2012, 01:18

Pål N526 skrev:Du kan få tak i orginalt og uorginalt diagnoseverktøy. Søk på forumet, så finner du relevante tråder.

/ Pål
Skal søke :) hadde ikke sett noe om det siden jeg ble medlem her, så tenkte å høre bare.

Fant ikke ikke veldig mye om hvor det kjøpes eller hvordan de forskjellige sortene fungerer.Bare om navnet på den originale sykt dyr verkstedene bruker :p

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av Arnesl N1394 » 24 mai 2012, 10:15

Du har en 2002 9-5 vector 2,0t (ref en annen tråd)?

Selv har jeg 9-5 2001 2,0t og jeg har 2 stk Kina OBD-II duppedingser: sånn med blåtann og en stk sånn, med usb for tilkobling til pc, kjøpt fra hhv Deal Extreme og Ebay.

Disse kan på ingen måte sammenlignes med Tech-2 eller andre ordentlige verkstedinstrumenter, men til enkel førstehjelp så har ihvertfall disse hjulpet meg flere ganger.
Begge fungerer fint på bilen min, får lest av/slettet feilkoder og diverse verdier som kan være morro å se på når man er på tur..

Hvis du bruker disse standard Elm-237 leserne og generelle "diagnostikkprogrammer" (Torque, DashCommander, PCMScan etc.), så er det greit å ha WIS eller lignende å støtte seg på for å tolke feilkoden, da disse programmene stort sett har feilkoder som ikke er SAAB spesifikke..
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av Ingvar N629 » 24 mai 2012, 10:32

Så skal man huske på at en feilkode ikke nødvendigvis betyr "bytt del 54" så blir det bra. Feilen kan ligge et annet sted. For å finne ut av dette kreves systemforståelse, og der feiler mange verksteder. Har et eksempel fra forrige uke, en kjenning hadde hatt bilen til garantirep hos merkeverksted to ganger, og byttet kostbare deler, uten at det ble bra. Etter ti min med trykkluft og feilsøk så fant jeg to lekkasjer og det var alt som skulle til. Da hadde jeg ikke med meg Tech2en min heller, men feilkoden var enkel å gjette seg til (blinkende motorlampe ved pådrag).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av hmsilset » 24 mai 2012, 11:55

Arnesl N1394 skrev:Du har en 2002 9-5 vector 2,0t (ref en annen tråd)?

Selv har jeg 9-5 2001 2,0t og jeg har 2 stk Kina OBD-II duppedingser: sånn med blåtann og en stk sånn, med usb for tilkobling til pc, kjøpt fra hhv Deal Extreme og Ebay.

Disse kan på ingen måte sammenlignes med Tech-2 eller andre ordentlige verkstedinstrumenter, men til enkel førstehjelp så har ihvertfall disse hjulpet meg flere ganger.
Begge fungerer fint på bilen min, får lest av/slettet feilkoder og diverse verdier som kan være morro å se på når man er på tur..

Hvis du bruker disse standard Elm-237 leserne og generelle "diagnostikkprogrammer" (Torque, DashCommander, PCMScan etc.), så er det greit å ha WIS eller lignende å støtte seg på for å tolke feilkoden, da disse programmene stort sett har feilkoder som ikke er SAAB spesifikke..

Der ja.Tusen takk for svar!Da vet jeg plutselig mye mer :) Ja, er jeg som har den.Har gjort veldig mye med den, så nå er det bare verkstedet som henger etter.

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av hmsilset » 24 mai 2012, 11:58

Ingvar N629 skrev:Så skal man huske på at en feilkode ikke nødvendigvis betyr "bytt del 54" så blir det bra. Feilen kan ligge et annet sted. For å finne ut av dette kreves systemforståelse, og der feiler mange verksteder. Har et eksempel fra forrige uke, en kjenning hadde hatt bilen til garantirep hos merkeverksted to ganger, og byttet kostbare deler, uten at det ble bra. Etter ti min med trykkluft og feilsøk så fant jeg to lekkasjer og det var alt som skulle til. Da hadde jeg ikke med meg Tech2en min heller, men feilkoden var enkel å gjette seg til (blinkende motorlampe ved pådrag).


forståelse for dette er viktigere enn å bare klaske på nye deler ja :) Hvor fikk du kjøpt din Tech2? Er prisen virkelig 60.000kr + ? :p

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av Pål N526 » 24 mai 2012, 12:10

hmsilset skrev:forståelse for dette er viktigere enn å bare klaske på nye deler ja :) Hvor fikk du kjøpt din Tech2? Er prisen virkelig 60.000kr + ? :p
Nei. Du kan få tak i for rundt 15k, MEN se opp for kina kopi.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av hmsilset » 24 mai 2012, 13:30

Pål N526 skrev:
hmsilset skrev:forståelse for dette er viktigere enn å bare klaske på nye deler ja :) Hvor fikk du kjøpt din Tech2? Er prisen virkelig 60.000kr + ? :p
Nei. Du kan få tak i for rundt 15k, MEN se opp for kina kopi.

:D Hehe, kjekt å vite. Er diagnose programmet en får med til steg1 fra maptun greit nok for en vanelig person?Har fått litt skrekken på 9-5, men tipper sånne motorlamper ikke dukker opp dagelig når de har funnet feilen på min.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av Pål N526 » 25 mai 2012, 01:53

Om du ikke virkelig skal sette deg inn i tech2 og bruken av denne, så kan du bare kjøpe en feilkodeleser. Er nok av folk her inne som kan dekode feilkoden for deg 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av Ingvar N629 » 25 mai 2012, 09:09

Får jo opp feilkode i SIDen om man programmerer om litt, burde rekke for de fleste.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av Pål N526 » 25 mai 2012, 12:15

Ingvar N629 skrev:Får jo opp feilkode i SIDen om man programmerer om litt, burde rekke for de fleste.
Bare 1 stk i slengen.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 mai 2012, 23:10

Verdt å nemne om en kjøper Maptuner er at en kun får fram feilkoden, ikkje verdiar og slikt som du får fram med Techen.
Men for å lese og slette feilkoder er Maptuneren grei.

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: Diagnoseverktøy.

Legg inn av hmsilset » 27 mai 2012, 00:57

Hjelle, N6 skrev:Verdt å nemne om en kjøper Maptuner er at en kun får fram feilkoden, ikkje verdiar og slikt som du får fram med Techen.
Men for å lese og slette feilkoder er Maptuneren grei.

Da er maptun det jeg trenger :) Ett hint om hvor feilen kan ligge er jo bedre enn å dra inn og ut av verksted hver bidige uke.

Svar