Diagnoseverktøy.
Moderator: Moderatorer
Diagnoseverktøy.
Bilen min har vært 5 ganger + på verksted pga.motorlampa ikke vil gi seg å lyse.Forsvinner en bitteliten stund, men så er det påen igjen.Siste 2 tinga var pga plugger og etterpå gammel programvare. Saab verkstedet nekter for at det er mulig å få tak i diagnoseverktøy til privat bruk.Men om jeg bestiller chip fra maptun så får jeg jo ett greit diagnoseverktøy og kan lese av selv?
Sist redigert av hmsilset den 24 mai 2012, 14:09, redigert 1 gang totalt.
Re: Diagnoseverktøy.
Du kan få tak i orginalt og uorginalt diagnoseverktøy. Søk på forumet, så finner du relevante tråder.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Diagnoseverktøy.
Skal søkePål N526 skrev:Du kan få tak i orginalt og uorginalt diagnoseverktøy. Søk på forumet, så finner du relevante tråder.
/ Pål

Fant ikke ikke veldig mye om hvor det kjøpes eller hvordan de forskjellige sortene fungerer.Bare om navnet på den originale sykt dyr verkstedene bruker

- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Innlegg: 580
- Registrert: 16 mai 2007, 22:10
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Re: Diagnoseverktøy.
Du har en 2002 9-5 vector 2,0t (ref en annen tråd)?
Selv har jeg 9-5 2001 2,0t og jeg har 2 stk Kina OBD-II duppedingser: sånn med blåtann og en stk sånn, med usb for tilkobling til pc, kjøpt fra hhv Deal Extreme og Ebay.
Disse kan på ingen måte sammenlignes med Tech-2 eller andre ordentlige verkstedinstrumenter, men til enkel førstehjelp så har ihvertfall disse hjulpet meg flere ganger.
Begge fungerer fint på bilen min, får lest av/slettet feilkoder og diverse verdier som kan være morro å se på når man er på tur..
Hvis du bruker disse standard Elm-237 leserne og generelle "diagnostikkprogrammer" (Torque, DashCommander, PCMScan etc.), så er det greit å ha WIS eller lignende å støtte seg på for å tolke feilkoden, da disse programmene stort sett har feilkoder som ikke er SAAB spesifikke..
Selv har jeg 9-5 2001 2,0t og jeg har 2 stk Kina OBD-II duppedingser: sånn med blåtann og en stk sånn, med usb for tilkobling til pc, kjøpt fra hhv Deal Extreme og Ebay.
Disse kan på ingen måte sammenlignes med Tech-2 eller andre ordentlige verkstedinstrumenter, men til enkel førstehjelp så har ihvertfall disse hjulpet meg flere ganger.
Begge fungerer fint på bilen min, får lest av/slettet feilkoder og diverse verdier som kan være morro å se på når man er på tur..
Hvis du bruker disse standard Elm-237 leserne og generelle "diagnostikkprogrammer" (Torque, DashCommander, PCMScan etc.), så er det greit å ha WIS eller lignende å støtte seg på for å tolke feilkoden, da disse programmene stort sett har feilkoder som ikke er SAAB spesifikke..
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Diagnoseverktøy.
Så skal man huske på at en feilkode ikke nødvendigvis betyr "bytt del 54" så blir det bra. Feilen kan ligge et annet sted. For å finne ut av dette kreves systemforståelse, og der feiler mange verksteder. Har et eksempel fra forrige uke, en kjenning hadde hatt bilen til garantirep hos merkeverksted to ganger, og byttet kostbare deler, uten at det ble bra. Etter ti min med trykkluft og feilsøk så fant jeg to lekkasjer og det var alt som skulle til. Da hadde jeg ikke med meg Tech2en min heller, men feilkoden var enkel å gjette seg til (blinkende motorlampe ved pådrag).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Diagnoseverktøy.
Arnesl N1394 skrev:Du har en 2002 9-5 vector 2,0t (ref en annen tråd)?
Selv har jeg 9-5 2001 2,0t og jeg har 2 stk Kina OBD-II duppedingser: sånn med blåtann og en stk sånn, med usb for tilkobling til pc, kjøpt fra hhv Deal Extreme og Ebay.
Disse kan på ingen måte sammenlignes med Tech-2 eller andre ordentlige verkstedinstrumenter, men til enkel førstehjelp så har ihvertfall disse hjulpet meg flere ganger.
Begge fungerer fint på bilen min, får lest av/slettet feilkoder og diverse verdier som kan være morro å se på når man er på tur..
Hvis du bruker disse standard Elm-237 leserne og generelle "diagnostikkprogrammer" (Torque, DashCommander, PCMScan etc.), så er det greit å ha WIS eller lignende å støtte seg på for å tolke feilkoden, da disse programmene stort sett har feilkoder som ikke er SAAB spesifikke..
Der ja.Tusen takk for svar!Da vet jeg plutselig mye mer

Re: Diagnoseverktøy.
Ingvar N629 skrev:Så skal man huske på at en feilkode ikke nødvendigvis betyr "bytt del 54" så blir det bra. Feilen kan ligge et annet sted. For å finne ut av dette kreves systemforståelse, og der feiler mange verksteder. Har et eksempel fra forrige uke, en kjenning hadde hatt bilen til garantirep hos merkeverksted to ganger, og byttet kostbare deler, uten at det ble bra. Etter ti min med trykkluft og feilsøk så fant jeg to lekkasjer og det var alt som skulle til. Da hadde jeg ikke med meg Tech2en min heller, men feilkoden var enkel å gjette seg til (blinkende motorlampe ved pådrag).
forståelse for dette er viktigere enn å bare klaske på nye deler ja


Re: Diagnoseverktøy.
Nei. Du kan få tak i for rundt 15k, MEN se opp for kina kopi.hmsilset skrev:forståelse for dette er viktigere enn å bare klaske på nye deler jaHvor fikk du kjøpt din Tech2? Er prisen virkelig 60.000kr + ?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Diagnoseverktøy.
Pål N526 skrev:Nei. Du kan få tak i for rundt 15k, MEN se opp for kina kopi.hmsilset skrev:forståelse for dette er viktigere enn å bare klaske på nye deler jaHvor fikk du kjøpt din Tech2? Er prisen virkelig 60.000kr + ?

Re: Diagnoseverktøy.
Om du ikke virkelig skal sette deg inn i tech2 og bruken av denne, så kan du bare kjøpe en feilkodeleser. Er nok av folk her inne som kan dekode feilkoden for deg 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Diagnoseverktøy.
Får jo opp feilkode i SIDen om man programmerer om litt, burde rekke for de fleste.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Diagnoseverktøy.
Bare 1 stk i slengen.Ingvar N629 skrev:Får jo opp feilkode i SIDen om man programmerer om litt, burde rekke for de fleste.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Diagnoseverktøy.
Verdt å nemne om en kjøper Maptuner er at en kun får fram feilkoden, ikkje verdiar og slikt som du får fram med Techen.
Men for å lese og slette feilkoder er Maptuneren grei.
Men for å lese og slette feilkoder er Maptuneren grei.
Re: Diagnoseverktøy.
Hjelle, N6 skrev:Verdt å nemne om en kjøper Maptuner er at en kun får fram feilkoden, ikkje verdiar og slikt som du får fram med Techen.
Men for å lese og slette feilkoder er Maptuneren grei.
Da er maptun det jeg trenger
