Invendig vask/rens

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
900T16V N479
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 24 aug 2004, 01:00

Invendig vask/rens

Legg inn av 900T16V N479 » 14 jul 2012, 12:56

Har kjøpt en eldre 95 Aero som var vel mye "Parfymert" invendig for å skjule underliggende lukt...

Hva er den "beste" fremgangsmåten for å fjerne kilden til "gammel bil" lukten?

- Leie tepperens maskin (evt. ta ut alle gulvtepper?, nesen sier primærkilden er gulvteppe på fører side)
- Ozon behandling (evt. hvor ..., har hørt dette skal være effektivt der bla. forsikringselskaper benytter denne teknikken)
- Metode X ?? :?:
Hilsen N479

Brukeravatar
Freakshow N1674
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 309
Registrert: 22 sep 2006, 18:07
Medlemsnummer: N1674
Navn: Thomas
Sted: Trondheim

Re: Invendig vask/rens

Legg inn av Freakshow N1674 » 14 jul 2012, 16:50

Har aldri prøvd ozon, men lest gode ting. Våtrens, ac rens og bytt kupèfilter. Og evt ozon om dette ikke fungerer
tilfredsstillende?

Du kan jo lese en del på Detailers club også, mye flinke folk der innen temaet renhold der.
-Mitsubishi Lancer Evo 8
-

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Invendig vask/rens

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jul 2012, 17:02

Riv ut teppene og vask med mild såpe og høytrykk, og skift kupeluftfilter. Det hadde jeg prøvd først, ozon er ikke billig og så trenger garantert gamle tepper en vask!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Invendig vask/rens

Legg inn av little_e » 20 jul 2012, 23:18

Audien min ble stjålet for noen år tilbake, og den ble i den forbindelse brukt som røkerom. Forsikringen betalte blandt annet innvendig rens (gulv, interiør og tak) samt ozonbehandling, og selv om bilen står flere timer i solen kjenner du ikke antydning til røklukt.
Ozonbehandling kan absolutt anbefales!!
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Invendig vask/rens

Legg inn av brynjarsa » 21 jul 2012, 00:50

Du har vel egentlig lagd fremganslista selv i første post ;)

Og det er nok det de vil si på Detailers og, luktfjerning er ofte tatt opp der. Tepperens, "skål med eddik" trikset og ozon. Har du planer om å ta hele bilen grundig ville jeg nok leid en skikkelig tepperensmaskin (hvis du ikke vil kjøpe en), våtsuger funker, men blir jo litt jobb på en hel bil. Eddik er jo et gammelt husmortriks, noen sier det funker andre sier det bare lukter eddik i ukesvis ;) Ozon skal funke, men er dyrt som det blir sagt over her.

Og som Ingvar er inne på, er det vel ikke dumt å få ut, eller løfta litt på tepper sånn for å forsikre seg om at det ikke er noe under der som er morkent og lukter.

900T16V N479
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 24 aug 2004, 01:00

Re: Invendig vask/rens

Legg inn av 900T16V N479 » 21 jul 2012, 22:10

Var på "Naboen" i dag, men der var det lørdagstengt (Sommerlukking?) for å se om det var mulig å få leiet en Kacher ...
(OBS! på Forus hadde tidligere slik utstyr for en rimlig penge, men de har sluttet med utleie av all type verktøy pga fjas og mas :-))

Har tatt en titt på boltene som fester setene (4 stk) og ser for meg at det burde være mulig å fjerne 2 i front og løsne de 2 bak for å dra gulvteppet frem + dørlister/midtkonsol ... (Jeg har ikke hastverk så jeg bør få tatt teppene helt ut)

Hiim, registrer at det faktisk er sideairbag i denne bilen, en sikring eller koble fra batteripol må vel utføres ...

Den der details club var seriøs gitt :P

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Invendig vask/rens

Legg inn av wanvik » 07 aug 2012, 09:06

Jeg har gjort tilsvarende operasjon i min 98-modell 9-5 som det har vært røyket i for lenge siden, og som senere er blitt impregnert med Wunderbaum :shock:
Kjente lukta når jeg kjøpte den, men tenke aldri at det skulle være SÅ ille! Fant nemlig en Wunderbaum med en gang, men selv etter en "normal" innvendig rengjøring, bytte av kupèfilter og ac-rens forsvant den, faktisk satt den i nesten like godt ett år etter jeg kjøpte den..

Tidligere i sommer bestemte jeg meg for at nok var nok, og tok den ordentlig.. :)
Det første en gjør er selvfølgelig å støvsuge alt så godt som overhode mulig, da blir våtrensinga så mye enklere og triveligere.
Våtrens med rensemaskin eller våtsuger er litt hipp som happ - mange av de som har/bruker rensemaskin hevder de uansett bruker spruteflaske så mye at det ikke er så mye hensikt i å betale mer for rensemaskin.
Jeg bruker våtsuger og Meguiars All Purpose Cleaner. Rensemiddelet er nok mye viktigere for resultatet enn om en bruker rensemaskin eller våtsuger. (Jeg har steam i tillegg som jeg bruker på spesielt gjenstridige områder.)
Spray på APC (All Purpose Cleaner), gjerne med et sprutehode som gir skum, la ligge noen minutter og børst/skrubb med en forholdsvis stiv børste.
Deretter suger du opp APC'en, spruter på vann, suger opp og gjentar dette helt til det er rent. Det er en enormt stor fordel å ha et transparent munnstykke på sugeren/rensemaskina slik at en faktisk ser når det er rent!! (Det kan se rent ut om du ser på tekstilet, men det er ikke rent før du ser at vannet som suges opp er helt rent, og det ser en ikke uten transparent munnstykke.)
Dersom det er flekker etc. kan det ofte være nødvendig med flere runder APC for å få det helt bra.

Jeg klarte f.eks ganske enkelt å fjerne flekker fra kaffe og/eller cola som gikk fra midtarmlenet til under passasjersetet, samt noe søl, muligens iskrem, som åpenbarte seg under førersetet.

Det er igrunnen et must å skru ut setene, ihvertfall forsetene, når en holder på med dette, og som du selv sier, må du ta rota til problemet - å kamuflere lukta har kun effekt en begrenset periode.


Når jeg tok setene var fremgangsmåten nokså lik, med unntak av at jeg brukte faktisk hageslangen og en slik pistol som en kan dreie på for å få forskjellig spredning av vannet, så dusjet jeg setene med en liter eller to før hver gang jeg sugde.

Det går med ganske respektable mengder både rens og vann når en gjør noe slikt grundig; regn med en knapp liter APC og gjerne 5 liter vann!! På setene brukte jeg sikkert over 10 liter alene. (Hadde nok klart meg fint med mye mindre på de, men når de først var demontert og det var fint vær, var det greit å stå ute og bruke slangen :) )




Når alt er helt rent må det tørke så det er så tørt som mulig før du evt ozonerer. Vifteovn kan være hensiktsmessig, i tillegg er det lurt å vente med montering av setene slik at disse får tørket et eget sted.

Ozonering er ikke så mye å skrive om, det handler om å sette på generatoren så gjør den jobben, cluet er vel å finne ut når den har stått lenge nok, hvilket avhenger av styrken på den og hvor mye den har å jobbe med..
Det er tre ting som likevel må nevnes; ozongeneratoren fungerer bedre når det er tørt (den tar i tillegg skade av å bli brukt i fuktige omgivelser over tid), ozon er svært farlig i høye konsentrasjoner, og ozon kan skade gummi/plast (også isolasjon på ledninger) dersom det blir nok av det og det står lenge nok.
Halveringstida på ozon er 20 minutter, sånn sett veldig kurant :) Jeg bruker å lukke alle vinduer og dører før jeg setter på generatoren, så forlater jeg gjerne garasjen. Når jeg vet den har gått ferdig (det er timer på den), venter jeg gjerne 5 minutter før jeg tar en ordentlig utlufting i bilen - etterpå er det helt trygt. Først etter den har stått til lufting en stund går jeg inn i bilen..



En liten, men viktig ting, helt til slutt..
Jeg har brukt den bilen jeg behandlet i en ukes tid nå.
Når jeg begynte å bruke den var det ganske luktfritt, den eneste lukta som var der var en svak frisk lukt jeg ikke helt klarer å beskrive. Etter noen dagers bruk, og spesielt bruk i finvær når klimaanlegget fikk kjørt seg litt, kom det dessverre lukt jeg ikke hadde klart å fjernet, så det er viktig å ta dette best mulig også. (Jeg gjorde ingen ting med dette i denne omgang, og det angrer jeg på, hehe..)
Jeg tok AC-rens i fjor sommer, og det kan være spor av lukta fra den jeg kjenner nå, men for å få det helt bra tror jeg nok jeg må bytte filteret, sjekke luftinntak, og ozonere klimaanlegget.
Jeg har to ozongeneratorer, en "stor" som jeg setter i bilen, og en mindre en med slange på. Tenkte å bruke den minste og rett og slett tre slangen inn i kanalene, både fra kupèsiden og fra inntakssiden.
Det fungerer til en viss grad å sette klimaanlegget på resirkulering og bruke den store generatoren, men da tar en jo kun kupèen.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Invendig vask/rens

Legg inn av EdHunter N815 » 09 aug 2012, 17:34

Nå tror jeg nok lukten i bilen kommer fra teppene som det blir sagt, men gjør også som Ingvar sier og bytt kupèfilteret. Dette er en billig investering og en kjapp jobb, og det må sikkert byttes uansett.

Jeg hadde en godt merkbar lukt som minnet om mugg/råte i 9-5en da jeg kjøpte den, og det forsvant etter bytte av filter. Dette kommer seg av en kombinasjon av at filteret er så fullt i dritt at det setter seg lukt i det, samtidig som det ikke blir nok luftgjennomstrømning til å blåse ut og tørke kondens hver gang bilen kjøres.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Invendig vask/rens

Legg inn av wanvik » 02 sep 2012, 09:51

Kom du noen vei med dette?

900T16V N479
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 24 aug 2004, 01:00

Re: Invendig vask/rens

Legg inn av 900T16V N479 » 12 sep 2012, 19:41

:? Oppsummering
Da jeg også måtte bytte "Blend Arm" i ventilasjonsanlegget tok jeg ut førerstolen for å komme til der under "dashbordet", i den anledningen tok jeg ut hele teppet på førersiden og gikk ned på "selv vask anlegget på Statoil stasjonen og høytrykkspylte med såpe og kost avsluttet med høytrykksspyling.
Kan bekrefte uendelige mengder med brunt såpevann med sånn jord/olje eim i vaskevannet..... Det satt godt fast og tok sin tid
Det ble bedre men den karakteristiske eimen forsvant ikke
Byttet Pollen filter med kull og fjernet masse skitt og blader fra "Fordamper"
Lukten var fremdeles der så jeg søkte meg inn på "Detailers club" og kom over en lengre diskusjon om AC rens og div. typer/merker. Har kjøpt AC skumrens fra MECA 400ml, lurte lenge på hvordan jeg skulle få tømt den ned i ventilasjonssystemet da jeg bestemte meg for å ta ut Pollen/kupefilteret og sprøyte direkte på AC Fordamperen (ut i fra teorien om at det her lukta sitter) ombestemte meg ved å sprøyte litt inn i den tyne slangen som kjøler ned hanskerommet, dette så ut til å være rette plassen så jeg pøste på til jeg så at det tøt ut av fordamperen, resten ble ekspedert ned i ventilasjonslukene på dashbordet. konstaterte at rensemiddelet kondenserte og begynte å renne ut av begge kondenshulene under bilen (ja... brukte også trykkluft på avrenningsslangene her, de var ikke tette) Etter 20 min. satte jeg i gang AC anlegget på full varme (her kan jeg ha tatt feil av bruksanvisningen skulle muligens ha vært full effekt på AC med trykk på kulde og ikke varme ??)
Hvis ikke dette fungere har jeg en sånn AC Gassbombe fra Jula som skal plasseres i bilen med AC på maks/kaldt og resirkulering av kupeluft …
Takk for alle innlegg, håper min måte kan være til litt hjelp
PS! Kom på at alle Steam Dusjer har en 12 volts Ozon generator på toppen av kabinett for rens/sterilisering av dusjkabinett …. Lett å skru ut …
PS! Jeg har til overs to hjemmelagete Blendarm’s (muligens det bør benyttes 2 mm med «shimm’s» da tykkelsen på mine er 6 mm mot 8 mm på de du får kjøpt på nett
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/

bbl
Innlegg: 18
Registrert: 12 mai 2014, 19:46

Re: Invendig vask/rens

Legg inn av bbl » 08 sep 2014, 10:18

Jeg har akkurat kjøpt min første bil, en Saab 9-5 2004 Vector Estate med helskinnseter og memory. Godt fornøyd.

Men. Samboeren oppdaget etter at jeg kom hjem med bilen en underliggende ulukt på passasjersiden som blir tydeligere når jeg åpner hanskerommet. Det er også kunstig lukt (wunderbaum?) som blir klart tydeligere når jeg slår på AC, og som kamuflerer ulukten.

Så jeg må lokalisere den kunstige lukten og fjerne den, lokalisere ulukt og fjerne/rense den bort.

Har dere tips til hvor jeg skal begynne for å få bort den kunstige lukta (fra AC)?

Hva vil det koste å få noen til å gjøre dette for meg tror dere? Oppdraget er: Finn kunstig lukt, fjern kilden. Finn ulukt, rens og fjern. Åpen for helrens innvendig om det ikke er altfor dyrt.

Tusen takk for tips!

Svar