SAAB 900T 16v - Min første bil!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Marwin_Moody
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 21 jun 2012, 00:00
Navn: Egil Marwin B. Moody
Bil: SAAB 900 T16
Sted: Sandnes, Rogaland

SAAB 900T 16v - Min første bil!

Legg inn av Marwin_Moody » 27 sep 2012, 20:45

Hei, jeg er 16 år og veldig, veldig ambisiøs. Jeg har akkuratt fått tilbudet å kjøpe en 1989 SAAB 900 Turbo 16-valve 5-dørs av en entusiast for 10 000 Kroner. Bilen er EU-ok og det følger med mange deler. Lakken er grå, men en drittsekk har "Keya" den (Dratt nøkkel langs siden av bilen). veldig lite rust, 2 hjulsett. Siden jeg bare er 16, blir det bare øvelseskjøring i halvannet år til jeg kan kjøre selv. Har jobb til å betale for alt som må betales for, men forsikring vil bli ordnet av min far. Siden den ikke kan kjøres mye pga. min alder har selgeren, (ut i fra det jeg fikk vite) sagt at den kan stå innelåst på låven hans.
Kom på i ettertid: Motoren er satt opp til ca. 230-40HK

Er det noe jeg burde tenke på? Alle tips blir satt pris på! :)


Woohoooo, bilen er kjøpt! Er det noe jeg burde "keep in mind"?
Sist redigert av Marwin_Moody den 28 sep 2012, 15:24, redigert 1 gang totalt.
Kjører en grå SAAB 900 T16 -89 mod. Interessert? SMS: 992 28 555

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T

Legg inn av TiaZzz » 28 sep 2012, 00:31

Skal den stå på en låve så må du lufte bilen i ny og ne. Hadde en OG900 som gikk mugg i etter langtidslagring uten tilsyn. Sikkert pakninger og annet snacks som led også. Skrotet bilen da det ikke verd jobben å forsøke å fikse det.

Brukeravatar
Marwin_Moody
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 21 jun 2012, 00:00
Navn: Egil Marwin B. Moody
Bil: SAAB 900 T16
Sted: Sandnes, Rogaland

Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T

Legg inn av Marwin_Moody » 28 sep 2012, 11:52

Det er droppet, og den vil stå på vår egen eiendom og brukt til all slags kjøring
Kjører en grå SAAB 900 T16 -89 mod. Interessert? SMS: 992 28 555

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T

Legg inn av TiaZzz » 28 sep 2012, 12:43

Det er ikke farlig å lagre bilen på en låve altså, så lenge man husker på at lagring av bil betyr litt tilsyn. En låve er ofte trekkfull og det er faktisk bare bra mtp. fukt og drit. Det er bare at interiøret ikke nødvendigvis har så godt av å bli innestengt veldig lenge uten lufting. Gummi og lignende på bilen kan også ha vondt av å stå fryktelig lenge.

De tekniske aspektene skal andre, mer kyndige folk få uttale seg om. 900-ene mine foreldre har hatt har vært kjempebiler. Lite strul med dem. Veldig god vinterbil. Dog har disse vært sugemotorer uten særlig effekt.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T

Legg inn av Eirik N396 » 28 sep 2012, 12:48

Ottars og900 klarte seg utmerket på låvelagring et år. Hadde tørrball fra Biltema inni, det gikk bra :-) Jeg hadde i hvert fall ikke vært redd for at den stod litt.

Når det gjelder effekten du oppgir, vil jeg bare si at jeg ville tatt den med en klype salt. Mange 900 er "trimmet" med halvsats effektanlegg, justert apc og åpent luftfilter, og eierne anslår effekten tilsynelatende helt tilfeldig, og plusser gjerne på minst 50hk på originaleffekten. (Må vel kunne sies å være ganske optimistisk)

Brukeravatar
Marwin_Moody
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 21 jun 2012, 00:00
Navn: Egil Marwin B. Moody
Bil: SAAB 900 T16
Sted: Sandnes, Rogaland

Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T

Legg inn av Marwin_Moody » 28 sep 2012, 13:09

Eieren av denne har hatt sin "Fair share" av saab opp igjennom tidene, så jeg velger å tro han :) Han er medlem av Turbo Club, mener jeg at han sa

Ikke relevant. Kjøpt den nå :D Min første bil er en OG900 Turbo 16-valve :D
Kjører en grå SAAB 900 T16 -89 mod. Interessert? SMS: 992 28 555

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 28 sep 2012, 15:22

TiaZzz skrev:Skal den stå på en låve så må du lufte bilen i ny og ne. Hadde en OG900 som gikk mugg i etter langtidslagring uten tilsyn. Sikkert pakninger og annet snacks som led også. Skrotet bilen da det ikke verd jobben å forsøke å fikse det.
Er vel mye bedre å stå på en låve i motsetning til ute i regn, snø, vind og sol :cry:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Marwin_Moody
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 21 jun 2012, 00:00
Navn: Egil Marwin B. Moody
Bil: SAAB 900 T16
Sted: Sandnes, Rogaland

Re: Bør jeg kjøpe? 1989 SAAB 900T

Legg inn av Marwin_Moody » 28 sep 2012, 15:23

Ingenting er så meget relevant... HHar kjøpt, vi river gjerdet gjemme og setter den ved siden av garasjen. Nå er det tips jeg er ute etter!
Kjører en grå SAAB 900 T16 -89 mod. Interessert? SMS: 992 28 555

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: SAAB 900T 16v - Min første bil!

Legg inn av na_X » 28 sep 2012, 16:00

Ikke sett den så den lagres oppå gress, da vil det alltid være fukt under bilen som vil føre til rust også.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Marwin_Moody
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 21 jun 2012, 00:00
Navn: Egil Marwin B. Moody
Bil: SAAB 900 T16
Sted: Sandnes, Rogaland

Re: SAAB 900T 16v - Min første bil!

Legg inn av Marwin_Moody » 28 sep 2012, 19:59

na_X skrev:Ikke sett den så den lagres oppå gress, da vil det alltid være fukt under bilen som vil føre til rust også.
Skal huske det - Den vil stå på grus.
Kjører en grå SAAB 900 T16 -89 mod. Interessert? SMS: 992 28 555

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: SAAB 900T 16v - Min første bil!

Legg inn av kanonjon » 29 sep 2012, 10:04

Jeg kjøpte min, som var "lagret" i låve og ute på gress/grus. Avskiltet siden 2005. Tidligere eier av denne bilen hadde heldigvis startet den opp i ny og ne, men gadd ikke å se etter fukt etc. Dette resulterte massiv rust i drivaksel gjennomgangene i hjulbetårna, kalipere som var gravrusta til H******, tæring på kritiske komponenter som styrestag og fester til bærearmer, bærearmene var så rusta at man kunne se hull igjennom godset og mye rust på bakakslingen. spesielt på tverrstagsleppene, høyre forskjerm var rusta bort i toppen, og så er det i bunnen av dørere, masse rust.

Jeg er enda ikke ferdig med å pusse opp den bilen, men det kommer seg. Men jeg vil bare si deg at du må forvente litt arbeid og det kan komme opp nye ting når du begynne å mekke på bilen din, så ha et kritisk øye for ting.

Tips : Sjekk de bakre hjulbueveggene, både utenfra ved hjulet og inn i reservehjulsbrønnen, også mellom veggen i brønnen og til selve karosseriet i bilen.
Sjekk også kanalene som går langs begge de bakrehjulbuene.
Sjekk de bakre hjulbuene underteppet/interiørpanelet ved baksetet, der KAN du få en nasty suprise.
Sjekk bakluka (om du har 3dr coupe, vet ikke hvordan det er med de andre typene), alltid vann og fuktighet i bunnen der.
Inspiser de framre hjulbuetårna nøye
Inspiser dørene nøye

Mvh
Jon
Førstebilseier av en 1991 Saab 900 T16
Saab er livet!

Svar