På tide med "nyere" Saab igjen.. :)

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

På tide med "nyere" Saab igjen.. :)

Legg inn av Viking N1215 » 26 feb 2013, 23:45

Hei.. :)

Om et par mnd'er skal jeg pensjonere min gamle OG 900 til fordel for en Saab Stasjonsvogn.. og ønsker i den forbindelse å høre om deres erfaringer
Jeg har hele mitt liv bare kjørt Saab og ønsker å fortsette med det..

Tidligere har jeg hadd bl.a 99 Turbo, div 900 og 9000 Turbo-biler, og en 9-5 Estate 2003 mod m/automat

Mine Ønsker:

Bilen MÅ ha gode seter med god "lår-støtte" ( jeg er 190 cm lang)
Bilen skal være en stasjonsvogn

Primært ønsker jeg meg en bensin-bil, da jeg har hørt "diverse" om Saab'er med Diesel-motorer ? Er disse motorene virkelig så dårlige? Feilfrekvens på Motorkomponenter osv..

Ønsker også primært å ha en bil med Automat..

Hva jeg har forstått så er 9-3 stasjonsvognen pr def. en mere "moderne bil" med mindre plass innvendig,og med litt dårligere seter enn Saab 9-5 ?

Erfaringer og tanker mottas med takk

Mvh

Sturla
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: På tide med "nyere" Saab igjen.. :)

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 feb 2013, 00:02

Utifrå det du skreiv tenkjer eg automatisk 9-5.
Det med seta er so forskjellig ifrå person til person, men eg synes seta i 9-5 er betre enn i 9-3. Mulig det har med vinkelen det er montert, 9-3 har jo seta lavt montert iforhold til en 9-5, so då er det gå lengda på føta og avstand ifrå hæl til kne fks som bestemmer "kva som er komfortabel". Missforstå mg rett, begge seta er bra, men for min del opplever eg lårstøtta som dårligare i 9-3 på lengre turar enn i 9-5.
Ta ei runde og test kva som kan passe best for deg er ihvertfall mitt tips.
Og ang motor i 9-5 vel du sjølvklart en 2.3t med BioPower funksjonalitet om du ikkje går heile vegen for en Aero.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: På tide med "nyere" Saab igjen.. :)

Legg inn av Ingvar N629 » 27 feb 2013, 08:24

...og oil-sludge regner jeg med du har hørt om.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Re: På tide med "nyere" Saab igjen.. :)

Legg inn av Viking N1215 » 27 feb 2013, 08:34

Joda.. Oil-Sludge problematikken er jeg klar over..

det faktum at Diesel-motorene har Register-reim.. !! ( Ingen "ekte" Saab-motor har register-reim)
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: På tide med "nyere" Saab igjen.. :)

Legg inn av EdHunter N815 » 27 feb 2013, 10:01

Viking N1215 skrev:Mine Ønsker:

Bilen MÅ ha gode seter med god "lår-støtte" ( jeg er 190 cm lang)
Bilen skal være en stasjonsvogn

Primært ønsker jeg meg en bensin-bil, da jeg har hørt "diverse" om Saab'er med Diesel-motorer ? Er disse motorene virkelig så dårlige? Feilfrekvens på Motorkomponenter osv..

Ønsker også primært å ha en bil med Automat..

Hva jeg har forstått så er 9-3 stasjonsvognen pr def. en mere "moderne bil" med mindre plass innvendig,og med litt dårligere seter enn Saab 9-5 ?
Støtter Hjelle på at 9-5 nok er det som vil passe dine behov best. Jeg tenkte samtidig i utgangspunktet mye det samme om 9-3 som du sier her, men jeg endte likevel opp med et eksemplar etter å ha prøvekjørt litt.

Jeg har til nå ikke opplevd noen problemer med setene, selv om jeg ikke følte meg helt hjemme den første dagen før jeg fikk justert frem en behagelig instilling. Vel og merke er jeg 10cm mindre enn deg, og hvordan man liker å sitte er høyst individuelt.

Når det gjelder bensin/diesel så tror jeg generelt bensin er å foretrekke som du sier. Det kan dog nevnes at i følge diverse kilder, blant annet svenskeforumet, så er det betydelig mindre problemer med TTiD-motorene enn med de andre.

Plassmessig har jeg ikke direkte hatt noen problemer med 9-3en, men merker at den er mindre enn 9-5 og 9000. Dette føler jeg at man "får igjen" i bedre kjøreegenskaper. :)

Anbefaler deg egentlig å få lånt en 9-3 for en dag, og se hvordan den føles å kjøre over litt tid. Ta den med hjem og last inn det du ofte pleier å ha med deg. Siden du har hatt 9-5 allerede så har du jo et veldig godt grunnlag for sammenligning.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Re: På tide med "nyere" Saab igjen.. :)

Legg inn av Viking N1215 » 07 mar 2013, 12:18

Da ble d en 2004 modell 9-5 Estate Aut. med Hirsch-trimm..:-)
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: På tide med "nyere" Saab igjen.. :)

Legg inn av saab9000aero » 07 mar 2013, 16:14

Gratulerer med ny god bil:)
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Svar