Tips vedr. kjøp av brukt 9-5

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
feskslo
Innlegg: 3
Registrert: 24 jun 2013, 23:07

Tips vedr. kjøp av brukt 9-5

Legg inn av feskslo » 24 jun 2013, 23:20

Hei!

Er på utkikk etter brukt stasjonsvogn, og har bestemt meg for at det er Saab jeg skal ha. Jeg er ny her på forumet, og har bestemt meg for å gå til anskaffelse av en 9-5 stasjonsvogn. Håper på litt tips rundt dette fra erfarne Saab-eiere her på forumet. Bilen bør være nyere enn 2002 og ikke koste mye mer enn 100.000 kroner.

Skal i vei og prøvekjøre denne i morgen: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42303918
Er det noe jeg må være spesielt obs på ved prøvekjøring/befaring, typiske feil knyttet til denne modellen? Har fått inntrykk av at en del 9-5er får problemer med turboen rundt 150.000 km, og leser stadig om oilsludge-problemer.

Har også siklet litt på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42253276
Men får inntrykk av at den er litt "for god til å være sann" til den prisen. Får ikke mye info fra selger, "kom og se og prøv". (Det er litt vanskelig ettersom jeg bor i Trondheim og bilen står i Oslo)

Ellers mottas alt av tips med takk.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Tips vedr. kjøp av brukt 9-5

Legg inn av Helge » 24 jun 2013, 23:27

Kjøper du en 04 eller nyere trenger du ikke å bekymre deg for oil-sludge hvis servicene er fulgt.
Turboens holdbarhet beror på bruken.
Min Garret har gått 200.000 km med trim. Og jeg ser ikke noen svakhetstegn. Enda.
Men turboer koster ikke spesielt mye. Og skrur du litt selv klarer du å bytte den også.

Jeg hadde gått for 04`en.
Pga motor og girkasse.Ønsker du mere HK sparer du litt og kjøper en Aero-turbo og trim. Da har du plutselig 250 hk.
Det er mye feil på girkasser på 02 og 03.
Og som nevnt er oil-slugde problemet eliminert på 04 og nyere.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

feskslo
Innlegg: 3
Registrert: 24 jun 2013, 23:07

Re: Tips vedr. kjøp av brukt 9-5

Legg inn av feskslo » 25 jun 2013, 01:16

Takk for informativt svar.

Det hører med til historien at jeg ikke skrur bil selv. Jeg tenker å sette av noen kroner til å få filset eventuelle feil og mangler på bilen jeg til slutt ender opp med. Noen som kan anbefale et verksted i Trondheim som kan Saab og som har ærlige og dyktige folk?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips vedr. kjøp av brukt 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jun 2013, 08:55

At problemer med oilsludge er eliminert på 04-modell og nyere er jo ikke riktig, men problemet er mye mindre. Det som er synd er at serviceintervallene ble forlenget da den nye veivhusventilasjonen kom i 04, så man skal være obs på disse også. Vi snakker om biler som er rundt 10 år, så vedlikehold betyr mer enn kjørelengde, og vedlikehold er så mye mer enn en årlig tur på verksted for å bytte olje og få stempel i boka.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Tips vedr. kjøp av brukt 9-5

Legg inn av cmx2k » 29 jun 2013, 16:46

Syntes prisene varierer noe voldsomt på Saab om dagen..
Her om dagen kom jeg over en 2008 9-3 med masse utstyr, lav kmstand til 129,000,- tror jeg det var..
Mens en kan finne 2003-2004 modeller i samme prisklasse foreks, så de dyreste er jo helt klart de som ligger til salgs lengst, og ender vel ofte opp som solgt for en mye lavere sum..

Kompis kjøpte en 2009 9-3 stv 1,9TID med masse utstyr for 119,000,-..

Brukeravatar
Christian N2791
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 71
Registrert: 21 jul 2013, 23:41
Medlemsnummer: 2791
Navn: Christian Aakre
Bil: M02 9-5 Aero
Sted: Sprova - Nord-Trøndelag

Re: Tips vedr. kjøp av brukt 9-5

Legg inn av Christian N2791 » 22 jul 2013, 00:07

Jeg som kjøpte den Aero'n av Partner Auto i Oslo. God bil, verdt pengene! :)
- M02 9-5 Aero Estate - Steg 3 - Maptun
- Jeep Commander Overland
- Bmw e30 facelift

feskslo
Innlegg: 3
Registrert: 24 jun 2013, 23:07

Re: Tips vedr. kjøp av brukt 9-5

Legg inn av feskslo » 06 aug 2013, 13:28

Oppdatering: Kjøpte til slutt en 2004 9-5 2.0t stasjonsvogn med 154000 km, hentet den i går.

Vanvittig god bil, håper den oppfører seg :-)

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Tips vedr. kjøp av brukt 9-5

Legg inn av Saabfan » 07 aug 2013, 23:42

Jeg som kjøpte den Aero'n av Partner Auto i Oslo. God bil, verdt pengene! :)
Er dette en ekte aero? Den har jo ikke aerofangerne foran/bak, og det kan se ut som det er aero-sideemblemet (som sitter på skjermen) som er klistret bakpå, da dette er litt mindre.

Altså dette: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 42559.html som er 72 mm langt, i motsetning til dette;

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 96069.html som er 100mm langt.

Skal vel se slik ut:

http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no& ... =181&ty=97

Og slik på bakfangern:
http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no& ... igzmE4M%3A

Eller er jeg på tur nå?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Tips vedr. kjøp av brukt 9-5

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 aug 2013, 00:01

Ingen grunn til at bilen skulle ha "Aerofangarar", då Aero såg lik ut en Vector med sportseksteriør på 2002 og 2003 modellane. Trapesfronten var kun på M03 og M05 Aero, samt M05 Linear Sport og Vector Sport.
Men du har rett i at emblemet ser litt "ettermontert" ut ;) Er vel det emblemet som stod på framskjermane på M00 og M01 Aero, men det kan jo ha si naturlige forklaring.

Brukeravatar
Christian N2791
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 71
Registrert: 21 jul 2013, 23:41
Medlemsnummer: 2791
Navn: Christian Aakre
Bil: M02 9-5 Aero
Sted: Sprova - Nord-Trøndelag

Re: Tips vedr. kjøp av brukt 9-5

Legg inn av Christian N2791 » 09 okt 2013, 17:20

Saabfan skrev:
Jeg som kjøpte den Aero'n av Partner Auto i Oslo. God bil, verdt pengene! :)
Er dette en ekte aero? Den har jo ikke aerofangerne foran/bak, og det kan se ut som det er aero-sideemblemet (som sitter på skjermen) som er klistret bakpå, da dette er litt mindre.

Altså dette: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 42559.html som er 72 mm langt, i motsetning til dette;

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 96069.html som er 100mm langt.

Skal vel se slik ut:

http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no& ... =181&ty=97

Og slik på bakfangern:
http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no& ... igzmE4M%3A

Eller er jeg på tur nå?

Ja, dette er en org. Aero.

Chipet med steg 3. Ikke SPN, men maptun. Fungerer godt! :-D
- M02 9-5 Aero Estate - Steg 3 - Maptun
- Jeep Commander Overland
- Bmw e30 facelift

Svar