Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
JegKjørerStressLess
Innlegg: 3
Registrert: 13 mar 2014, 13:42

Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Legg inn av JegKjørerStressLess » 13 mar 2014, 14:00

Ja, nå har det seg sånn at jeg er lei av varebilen jeg kjører for tiden. Peugeot Partner 1.4l 75hk som førstebil... Hehe, du tenker vell ditt :)

Jeg har lyst på en skikkelig SAAB, helst en 9-3. Den må ikke, men burde være 04 modell og oppover.
Jeg har budsjett på 80 000 toppen. Flere biler har jeg funnet fram på finn, men som amøben jeg er når det kommer til kmstand o.l. så lurer jeg på hvor lenge jeg kan kjøre bilen uten å måtte selge hus og hjem for å kunne skifte dynamoer og slikt.

Per nå har jeg funnet noen biler jeg er interessert i.

1. Saab 9-3 1.8 2004 Vector som er kjørt 111 000 km. Den er prisa til 80k. Finnkode 46888273.
2. Saab 9-3 2.0 TS Aero 2003 (04 modell) kjørt 156 000 km. Den er prisa til 70k. Finnkode 47091950.
3. Saab 9-3 2.0 T SE 2001 kjørt 129 000 km. Prisa til 50k. Finnkode 47143220.
4.Saab 9-5 2.2 TiD Vector kjørt 101 500 km. Prisa til 69k. Finnkode 46836844.

Den jeg har mest lyst på er dyrest i forsikring og kjørt mest, nr. 2. Problemet mitt er bare at jeg synes den bilen er perfekt, men den er kjørt litt langt?

Hva er langt i SAAB verden? Kan noen med litt kunnskap om dette drive litt opplsyning? Det hadde vært svært bra om dere kunne hjulpet meg litt med dette!

Tusen takk på forhånd.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Legg inn av EdHunter N815 » 13 mar 2014, 16:18

Her blir det jo litt smaken og baken og de. Ikke fokuser for mye på km-stand, vær heller nøye med å sjekke servicehefte og generelt vedlikehold. Jeg ville heller kjøpt en bil som var gått 300 000 med pertentlig vedlikehold enn å kjøpe en som er gått 50 000 uten historikk.

1: 1,8i-motoren er ikke noe fres i, en sløv opelmotor som ikke fortjener plass i en Saab. Dessuten har den registerreim, noe som innebærer mer hyppige skift enn de øvrige motorene som har registerkjede.
Ut over det så ser jo bilen meget bra og velholdt ut, men du får kanskje litt lite ponnier for pengene.

2: Ville vært SVÆRT skeptisk til denne med tanke på at turbo og register er byttet så tidlig, begge deler bør vare lenger enn hva denne har gått under normale forhold. Her lukter det dårlig vedlikehold. Ellers en småsprek bil til en bra pris ser det ut som, men en Aero er det jo ikke selv om den har fått plastikken utvendig.

3: Av disse fire ville jeg nok personlig valgt denne. Jeg ville når som helst valgt en godt holdt og9-3 forran en dårlig holdt ng9-3, selv om det er en eldre og betydelig mindre moderne bil på alle måter. Her har du jo en god del penger "til overs" på budsjettet hvis noe skulle ryke eller du ønsker å gjøre oppgraderinger.

4: Muligens det som gir mest bil for pengene, men 2.2Tid er en traust og kjedelig motor. 9-5 er heller ikke noen sportslig bil, her er komfort og plass i høysetet.

Min rangering av disse ville vært, førstevalget først:
3 - 4 - 1 - 2
Sist redigert av EdHunter N815 den 13 mar 2014, 16:30, redigert 2 ganger totalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Legg inn av EdHunter N815 » 13 mar 2014, 16:25

Hva med denne? Finn kode 47013529

Km-standen er noe høyere, men den kan fint rusle et par hundre til. Som sagt, fokuser på vedlikehold foran km-stand.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Legg inn av Ingvar N629 » 13 mar 2014, 17:54

En og9-3 med B205 skal du jaggu sjekke motoren godt på, selv med fullt servicehefte. Med så lav km-stand ville jeg vært ekstra skeptisk, det tyder på mye småkjøring. Konebilen, en 2002 og9-3 ble innkjøpt billig pga dårlig motor, km-stand 105 000, kun gått i by og aldri kjørt varm, den motoren var det bare å kaste.

Bilene tåler godt mange km men småkjøring liker denne motorgenerasjonen særs dårlig, og de må ha hyppige oljeskift. B207 som sitter i ng9-3 har ikke problemer med oilsludge og er slik sett et bedre valg. Men sørg for å finne en med turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

JegKjørerStressLess
Innlegg: 3
Registrert: 13 mar 2014, 13:42

Re: Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Legg inn av JegKjørerStressLess » 13 mar 2014, 18:43

EdHunter N815 skrev:Her blir det jo litt smaken og baken og de. Ikke fokuser for mye på km-stand, vær heller nøye med å sjekke servicehefte og generelt vedlikehold. Jeg ville heller kjøpt en bil som var gått 300 000 med pertentlig vedlikehold enn å kjøpe en som er gått 50 000 uten historikk.

1: 1,8i-motoren er ikke noe fres i, en sløv opelmotor som ikke fortjener plass i en Saab. Dessuten har den registerreim, noe som innebærer mer hyppige skift enn de øvrige motorene som har registerkjede.
Ut over det så ser jo bilen meget bra og velholdt ut, men du får kanskje litt lite ponnier for pengene.

2: Ville vært SVÆRT skeptisk til denne med tanke på at turbo og register er byttet så tidlig, begge deler bør vare lenger enn hva denne har gått under normale forhold. Her lukter det dårlig vedlikehold. Ellers en småsprek bil til en bra pris ser det ut som, men en Aero er det jo ikke selv om den har fått plastikken utvendig.

3: Av disse fire ville jeg nok personlig valgt denne. Jeg ville når som helst valgt en godt holdt og9-3 forran en dårlig holdt ng9-3, selv om det er en eldre og betydelig mindre moderne bil på alle måter. Her har du jo en god del penger "til overs" på budsjettet hvis noe skulle ryke eller du ønsker å gjøre oppgraderinger.

4: Muligens det som gir mest bil for pengene, men 2.2Tid er en traust og kjedelig motor. 9-5 er heller ikke noen sportslig bil, her er komfort og plass i høysetet.

Min rangering av disse ville vært, førstevalget først:
3 - 4 - 1 - 2
Hva om jeg får en NAF test på nr. 2? Vil det være verdt det, eller kjøper jeg meg problemer? (I tillegg til at bakskjermen er sprukket pga. eier ble påkjørt. http://finncdn.no/mmo/2014/3/vertical-3 ... 912_xl.jpg)

Nr. 3 gir meg mye plass på budsjettet så den er interessant. Mye hester for pengene.

Nr. 1 var tatt med mht. utstyrspakke og vedlikehold.
EdHunter N815 skrev:Hva med denne? Finn kode 47013529

Km-standen er noe høyere, men den kan fint rusle et par hundre til. Som sagt, fokuser på vedlikehold foran km-stand.
Denne så faktisk svært bra ut. Her er det vell prutningsmonn med tanke på bulk?


--
Det er vel verdt å be om en NAF test før kjøp? Slik at man evnt. kan se hva som er gåent, få prisoverslag på dette, få prisen ned --> kjøre til sverige for å bytte for en slikk og ingenting?

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Legg inn av 99Turbo » 14 mar 2014, 02:00

Kan si hva en vil om 1,8i, og personlig vil jeg ikke ha det fordi det er endel for lite motor til meg. Men å si den er, og går dårlig er litt drøyt. Til å vær en 1,8 med 122 hk er den slett ikke verst faktisk, Opel motorer har egentlig alltid vært relativt kvikke samenlignet med mange av sine konkurenter. På den annen side fortjener 9-3 SS gjerne mer enn 150 hk også den..... :wink: OG 9-3 har dårligere plass enn NG 9-3 og den er vesentlig dårligere å kjøre samtidig som NG 9-3 har en "tryggere" motor. Det er i grunn lite problemer med NG 9-3 og med vedlikehold så tåler de mange km med lite tull. Din nr 2 ville jeg styrt unna pga register bytte og trim fra den leverandøren. Det siste fordi det ikke har vært det beste til endel tidligere modeller og måten kreftene blir levert på, det finnes mye bedre alternativer........ Den er forresten ikke en Aero selvom den har skjørtene og spoilerne :wink: Jeg har hatt den siste 900 og den er relativt lik OG9-3 pluss at jeg har kjørt en del OG9-3, nå har jeg NG9-3, og det er en vesentlig bedre bil. Med litt tålmodighet finner du en meget bra NG til mellom 60 og 80, helt sikkert :wink:

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Legg inn av EdHunter N815 » 17 mar 2014, 09:57

Ikke stol blindt på en NAF-test, de sjekker for eksempel ikke hvordan motoren ser ut innvendig...
99Turbo skrev:Kan si hva en vil om 1,8i, og personlig vil jeg ikke ha det fordi det er endel for lite motor til meg. Men å si den er, og går dårlig er litt drøyt. Til å vær en 1,8 med 122 hk er den slett ikke verst faktisk, Opel motorer har egentlig alltid vært relativt kvikke samenlignet med mange av sine konkurenter. På den annen side fortjener 9-3 SS gjerne mer enn 150 hk også den..... :wink: OG 9-3 har dårligere plass enn NG 9-3 og den er vesentlig dårligere å kjøre samtidig som NG 9-3 har en "tryggere" motor. Det er i grunn lite problemer med NG 9-3 og med vedlikehold så tåler de mange km med lite tull. Din nr 2 ville jeg styrt unna pga register bytte og trim fra den leverandøren. Det siste fordi det ikke har vært det beste til endel tidligere modeller og måten kreftene blir levert på, det finnes mye bedre alternativer........ Den er forresten ikke en Aero selvom den har skjørtene og spoilerne :wink: Jeg har hatt den siste 900 og den er relativt lik OG9-3 pluss at jeg har kjørt en del OG9-3, nå har jeg NG9-3, og det er en vesentlig bedre bil. Med litt tålmodighet finner du en meget bra NG til mellom 60 og 80, helt sikkert :wink:
Hvor i all verden har jeg sagt at 1,8i er en dårlig motor? Jeg sier jo bare det samme som du sier, nemlig at den går litt for dårlig for en Saab. Alt er relativt, og når sammenligningsgrunnlaget her er turbomotorer på 150hk og oppover så går den faktisk veldig dårlig. Når trådstarter utelukkende ser etter Saab så blir det for øvrig irrelevant å sammenligne med "konkurrenter".
I tillegg poengterer jeg at den har registerreim og ikke kjede, noe som unektelig er et minus. Ut over det har jeg overhodet ikke sagt at det er en dårlig motor!

Å påstå at en og9-3 har dårligere plass enn en 9-3SS er vel litt drøyt? SSen har riktignok større bagasjerom i rene liter med baksetene oppslått, men av erfaring er det ingen tvil om at en combi rommer mye mer i realiteten. Opplever tidt og ofte at sedan begrenser hva man får inn åpningen, mens i en combi kan man enkelt fjerne hattehylle eller legge ned setene og få inn nesten hva som helst. Har kjørt en hel 2-seter sofa inn i en 9000CS og lukket luken med god klaring, lykke til med å gjøre det i en sedan. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Legg inn av 99Turbo » 18 mar 2014, 01:43

EdHunter N815 skrev:Ikke stol blindt på en NAF-test, de sjekker for eksempel ikke hvordan motoren ser ut innvendig...
99Turbo skrev:Kan si hva en vil om 1,8i, og personlig vil jeg ikke ha det fordi det er endel for lite motor til meg. Men å si den er, og går dårlig er litt drøyt. Til å vær en 1,8 med 122 hk er den slett ikke verst faktisk, Opel motorer har egentlig alltid vært relativt kvikke samenlignet med mange av sine konkurenter. På den annen side fortjener 9-3 SS gjerne mer enn 150 hk også den..... :wink: OG 9-3 har dårligere plass enn NG 9-3 og den er vesentlig dårligere å kjøre samtidig som NG 9-3 har en "tryggere" motor. Det er i grunn lite problemer med NG 9-3 og med vedlikehold så tåler de mange km med lite tull. Din nr 2 ville jeg styrt unna pga register bytte og trim fra den leverandøren. Det siste fordi det ikke har vært det beste til endel tidligere modeller og måten kreftene blir levert på, det finnes mye bedre alternativer........ Den er forresten ikke en Aero selvom den har skjørtene og spoilerne :wink: Jeg har hatt den siste 900 og den er relativt lik OG9-3 pluss at jeg har kjørt en del OG9-3, nå har jeg NG9-3, og det er en vesentlig bedre bil. Med litt tålmodighet finner du en meget bra NG til mellom 60 og 80, helt sikkert :wink:
Hvor i all verden har jeg sagt at 1,8i er en dårlig motor? Jeg sier jo bare det samme som du sier, nemlig at den går litt for dårlig for en Saab. Alt er relativt, og når sammenligningsgrunnlaget her er turbomotorer på 150hk og oppover så går den faktisk veldig dårlig. Når trådstarter utelukkende ser etter Saab så blir det for øvrig irrelevant å sammenligne med "konkurrenter".
I tillegg poengterer jeg at den har registerreim og ikke kjede, noe som unektelig er et minus. Ut over det har jeg overhodet ikke sagt at det er en dårlig motor!

Å påstå at en og9-3 har dårligere plass enn en 9-3SS er vel litt drøyt? SSen har riktignok større bagasjerom i rene liter med baksetene oppslått, men av erfaring er det ingen tvil om at en combi rommer mye mer i realiteten. Opplever tidt og ofte at sedan begrenser hva man får inn åpningen, mens i en combi kan man enkelt fjerne hattehylle eller legge ned setene og få inn nesten hva som helst. Har kjørt en hel 2-seter sofa inn i en 9000CS og lukket luken med god klaring, lykke til med å gjøre det i en sedan. :)
Det er riktig at du ikke skriver at 1,8i er en dårlig motor, men det kan fort leses slik uten at det behøver å utbroderes mer :wink: Jeg har kjørt endel 1,8i og faktisk er det en relativt kvikk motor størrelse og ytelse tatt i betraktning, og for veldig mange er den faktisk tilstrekkelig i en SAAB. Det er min helt personlige mening at jeg ønsker mere krefter enn den gir, vesentlig mer, helst minst det dobbelte, uavhengi av bilmerket. Når det gjelder størrelsen er det ikke helt det samme med 9000 og 9-3 vel..... Luka er en begrensning i sedan samenlignet med kombi, det er helt korrekt. Men uansett hva som legges fram er det faktisk vesentlig mer skjelden at Ola Dunk kjører rundt på 2 seter sofar enn en feriebagasje og 2 håpefulle i baksetet........ Og det er hevet over en hver tvil at både bagasjerommet og innvendig plass er større i NG9-3 enn Og9-3. Jeg har har NG9-3 og har hatt NG900 som vi vet er samme bil som OG9-3 når det gjelder plassen vi pakker og sitter, så det har jeg faktisk prøvd, mange ganger.......

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 mar 2014, 02:17

99Turbo skrev:Jeg har kjørt endel 1,8i og faktisk er det en relativt kvikk motor størrelse og ytelse tatt i betraktning, og for veldig mange er den faktisk tilstrekkelig i en SAAB. Det er min helt personlige mening at jeg ønsker mere krefter enn den gir, vesentlig mer, helst minst det dobbelte, uavhengi av bilmerket.
1.8i er ingen ytelsemessig dårlig motor nødvendigvis, der beror fullt og heilt på bruksområdet. Er bruksområdet bykøyring vil eg påstå det kan være eit bra alternativ, då den er kvikk i lågare hastigheiter, mykje hjelpt av ei utveksling på girkassa som passar bytrafikk godt. Men for min del dett eit slikt motoralternativ vekk, som "99Turbo" seier er meir passande ytelse omtrent det dobble etter mi meining...
Ein annan ting er jo også det at den har regreim, men smaken er jo som baken.

Brukeravatar
nuth1986
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 30 jan 2012, 19:15
Navn: michael nuth
Bil: Saab 9-3 M03 SS
Sted: slemmestad

Re: Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Legg inn av nuth1986 » 21 apr 2014, 20:19

jeg kjøpte meg akkuratt en 9-3 ng ss 2003 mod vector med 175hk 2.0t til latterlige 35000.- 206000km med full service historikk!! så leter du lenge nok finner du billige ng9-3! det er bare å følge med på finn hver kveld før du legger deg;) og slå til før noen andre gjør det:P
Saab 9-3 B207L Maptun steg ? *prosjekt*
Saab 9-3 B205 BSR 209hk *solgt*

Brukeravatar
nuth1986
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 30 jan 2012, 19:15
Navn: michael nuth
Bil: Saab 9-3 M03 SS
Sted: slemmestad

Re: Kjøp av SAAB til under 80 000, hvilken?

Legg inn av nuth1986 » 21 apr 2014, 20:28

Saab 9-3 B207L Maptun steg ? *prosjekt*
Saab 9-3 B205 BSR 209hk *solgt*

Svar