Vurderer ng900turbo opp mot andre biler
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 jun 2006, 14:46
Vurderer ng900turbo opp mot andre biler
Heisan. Jeg slenger inn en tråd her for å få noen mer håndfaste meninger om disse saab'ene.
Bilen det gjelder en en 94mod 900 turbo coupe(185hk). Den har ca 180k på telleren, eid av en familie siden ny, og har alt av servicer.
Det jeg har fått beskjed om er at de (bilforhandleren) skal ta bilen inn på en sjekk for å gå over og bytte bremsedeler etc.
Av rust hadde de bare funnet litt overflaterust på ene hjulbuen bak. Bilen er rød på farge.
Følgende utstyr:Sommerhjul, Vinterhjul, Lettmet. felg sommer, Sentrallås,Farget glass, El.vinduer, Elektriske speil, Elektriske seter m. memory, Oppvarmede seter, Midtarmlene, Bagasjeromstrekk, Kjørecomputer, Servostyring, Cruisekontroll, Air Condition, Airbag foran
Tips og erfaringer ønskes! Regner med det blir prøvekjøring i starten av neste uke! Prisant er 70 000.
Link til diskusjon på bilforumet: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=122410
edit: Hva bør jeg se etter? Hva bør jeg sjekke/prøve under kjøringen?
Bilen det gjelder en en 94mod 900 turbo coupe(185hk). Den har ca 180k på telleren, eid av en familie siden ny, og har alt av servicer.
Det jeg har fått beskjed om er at de (bilforhandleren) skal ta bilen inn på en sjekk for å gå over og bytte bremsedeler etc.
Av rust hadde de bare funnet litt overflaterust på ene hjulbuen bak. Bilen er rød på farge.
Følgende utstyr:Sommerhjul, Vinterhjul, Lettmet. felg sommer, Sentrallås,Farget glass, El.vinduer, Elektriske speil, Elektriske seter m. memory, Oppvarmede seter, Midtarmlene, Bagasjeromstrekk, Kjørecomputer, Servostyring, Cruisekontroll, Air Condition, Airbag foran
Tips og erfaringer ønskes! Regner med det blir prøvekjøring i starten av neste uke! Prisant er 70 000.
Link til diskusjon på bilforumet: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=122410
edit: Hva bør jeg se etter? Hva bør jeg sjekke/prøve under kjøringen?
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Kritiske ting du bør se etter: Rust på: hjulbuer, nederst/på innsiden av dørene og på bakluken. Vedr gearkasse er det vel generelt å høre etter ulyder. Motor går bare det er pent behandlet så det skal ikke være noe problem. Ellers er det vel å sjekke bremser/håndbrekk og at alt elektrisk funker.
Og skal du ha en anbefaling for Saab er du jo kommet til rett forum.
Bilen går bra orginalt men enda bedre med chip. Billig er det også å trimme.
Og skal du ha en anbefaling for Saab er du jo kommet til rett forum.

NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 jun 2006, 14:46
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Hei! 
Skal prøve å argumentere litt :
- Den er sprek
- Moro med en bil som overrasker!
- Det er lett å få tak i trimming, så du kan hente ut mer hester om det er ønskelig
- Vi snakker her om kollisjonssikkert svensk stål (om du skulle være så uheldig å få testet det
- Her i klubben har vi veldig godt samhold, og det er gode muligheter for hjelp gjennom forumet, om det skulle trenges
Velg SAABEN

Skal prøve å argumentere litt :
- Den er sprek
- Moro med en bil som overrasker!

- Det er lett å få tak i trimming, så du kan hente ut mer hester om det er ønskelig
- Vi snakker her om kollisjonssikkert svensk stål (om du skulle være så uheldig å få testet det
- Her i klubben har vi veldig godt samhold, og det er gode muligheter for hjelp gjennom forumet, om det skulle trenges
Velg SAABEN

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
De første årgangene av ng900 er vel kjent for noen barnesykdommer, sjekk spesielt lakkslipp på nedre del av dører. Men som med alt annet kommer holdbarheten an på hvordan den behandles.
Når det er sagt er den nok mye bedre på driftssikkerhet enn en tilsvarende tysker. Å kjøpe en eldre A4 turbo er iallfall å be om bråk!
Som sagt av flere, den er lett å trimme, men må stives opp hvis den skal være kjørbar med mye gamp!
Når det er sagt er den nok mye bedre på driftssikkerhet enn en tilsvarende tysker. Å kjøpe en eldre A4 turbo er iallfall å be om bråk!
Som sagt av flere, den er lett å trimme, men må stives opp hvis den skal være kjørbar med mye gamp!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 jun 2006, 14:46
Der var Celicaen prøvekjørt og inspisert! Må si jeg ble meget positivt overrasket over selve bilen! Lakken var rimelig grei, rød og fin ivertfall, innvendig var bilen som ny! Bortsett fra rattet som var noe slitt..
Motoren gikk som den skulle, ingen ulyder der, og gearkassen virket også rimelig bra. De andre som var med mente at dette burde jeg bare kjøpe, og jeg må innrømme det frister!
Grunnen til at jeg tviler litt er egentlig ønsket om mere motor... Saaben er sikkert sprekere, om ikke mulighet til å bli det med chip, men igjen så ser den "noe" slapp ut i forhold. Celicaen er i tillegg rimeligere, har felger, trenger ikke senking, etcetc....
525'n jeg så på var bare brum (startmotoren hadde også tatt kveld)... Satser på å sjekke ut 320'n i morgen, og eventuelt en annen 525.
ps: Takker for svar! Regner med å prøvekjøre saaben iløpet av neste uke, men må vel innrømme at den har en del å overbevise :=)
Motoren gikk som den skulle, ingen ulyder der, og gearkassen virket også rimelig bra. De andre som var med mente at dette burde jeg bare kjøpe, og jeg må innrømme det frister!
Grunnen til at jeg tviler litt er egentlig ønsket om mere motor... Saaben er sikkert sprekere, om ikke mulighet til å bli det med chip, men igjen så ser den "noe" slapp ut i forhold. Celicaen er i tillegg rimeligere, har felger, trenger ikke senking, etcetc....
525'n jeg så på var bare brum (startmotoren hadde også tatt kveld)... Satser på å sjekke ut 320'n i morgen, og eventuelt en annen 525.
ps: Takker for svar! Regner med å prøvekjøre saaben iløpet av neste uke, men må vel innrømme at den har en del å overbevise :=)
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 jun 2006, 14:46
hehe ja det var det
For å si det slik, jeg har siklet på og900 Aero i MANGE år, og har hatt sansen for saab helt siden fadern kjøpte det for en del år tilbake.
Sort 900/9-3 turbo coupe er liksom drømmen, i rød blir det ett lite hakk ned, skal ikke nekte for det. Men det er jo vanskelig å få både i pose og sekk når utvalget er såpass snevert..
Hvordan går disse originalt?
0-100kmt, 100-150kmt, etc? Hvilken biler av annet "brand" kan de sammenlignes med?

Sort 900/9-3 turbo coupe er liksom drømmen, i rød blir det ett lite hakk ned, skal ikke nekte for det. Men det er jo vanskelig å få både i pose og sekk når utvalget er såpass snevert..
Hvordan går disse originalt?
0-100kmt, 100-150kmt, etc? Hvilken biler av annet "brand" kan de sammenlignes med?
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Visst ser nog kanske en Celica tuff ut, men dom "ser lika" ut... hehe...
Kundet inte dy mig!
Som skrivits tidigare i denna tråden:
Check forstillingen!
1994 og 1995 har en tendens att "spise" foringer i forstillingen.
När det gäller utseende så finns det mycket snaks till en grei penge, både här i landet och över grensa!
70.000 låter mycket i mina öron, men coupe är inte vanliga här i landet.
Mvh Anders
Kundet inte dy mig!
Som skrivits tidigare i denna tråden:
Check forstillingen!
1994 og 1995 har en tendens att "spise" foringer i forstillingen.
När det gäller utseende så finns det mycket snaks till en grei penge, både här i landet och över grensa!
70.000 låter mycket i mina öron, men coupe är inte vanliga här i landet.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 jun 2006, 14:46
Skal sjekke forstilling nøye ja 
Stemmer bra det at coupe ikke er vanlig, tror jeg fant bare 2-3 på autodb! Prisen er kanskje litt over det de kan forvente, men siden den nå står hos en forhandler så har de jo tid på seg til å la den stå og vente til det kommer noe å kjøper den til den prisen =/
Satser på å få prøvekjørt den iløpet av uken for å danne meg en mening

Stemmer bra det at coupe ikke er vanlig, tror jeg fant bare 2-3 på autodb! Prisen er kanskje litt over det de kan forvente, men siden den nå står hos en forhandler så har de jo tid på seg til å la den stå og vente til det kommer noe å kjøper den til den prisen =/
Satser på å få prøvekjørt den iløpet av uken for å danne meg en mening

- Hansi N624
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 98
- Registrert: 03 feb 2006, 21:19
- Sted: Drammen (Trondheim for øyeblikket)
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 09 jun 2006, 14:46