Feste av bakovervendt barnesete i 9-5

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Feste av bakovervendt barnesete i 9-5

Legg inn av Stalfa » 02 jun 2006, 06:12

Jeg skal montere bakovervendt barnesetet i 9-5en. Barnesetet er et HTS BeSafe iZi COMBI.
Det geniale er at jeg kan ha barnesetet bak på sjåførsiden, mens jeg sitter behagelig i sjåførstolen.
Den andre tingen som ikke er riktig så smart er meg, jeg fatter ikke hvor jeg skal feste de to "forankrings-remene" som går i fra seteryggen på barnesetet og fremover for å festes i bakkant av sjåførstolen.

På Colten og Xedosen fikk jeg remmen under skinnene setet er festet i og kunne på den måten feste dem der.

Jeg ser at det er noen spor/hull i forbindelse med skinnene som setet er festet i, men de er fast i setet så dersom jeg fester barnesetet i dem og madammen har setet mye lengre frem enn meg, så det blir tungvindt og skal slakke de remmene hver gang vi skal bytte sjåfør.

Råd og tips motaes med takk.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!

Legg inn av Stalfa » 16 jun 2006, 06:03

Sliter fortsatt med å få festet barnesetet i Saaben.

Det viser seg at de elektriske setene på 9-5en har ikke slike "løkker" i bakkant for å feste forankringsremer for barnestoler.
Og dersom jeg fester de vinklene som følger med barnestølen vil jeg ikke kunne kjøre stolen helt bak bare omtrent halveis.

AAaargh!
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 16 jun 2006, 09:15

Må du bruke de reimene da?? For de evner jo ikke til å holde igjen setet ved en frontkollisjon, og kollisjon bakfra så stopper barnesetet i seteryggen? Har faktisk ikke vært borti barnesete med den form for reimer, men er forskjellige løsninger der, og er nok der for en grunn.. Hva med å kjøpe en Isofix-base' til å feste setet i? Har de det? :)

Evt selg setet og kjøp ett nytt som ikke har den samme løsningen.. :D
(Hoff ja, barneseter er DYRT, må bytte selv nå, og det koster!!)

EDIT : Var ute i bilen i sted, på min er det en festeøre i hver skinne i gulvet, helt bak mot baksetet. Det er forøvrig ikke elektriske seter.. Har Vector, helskinn. Evt om det er mulig å få festet noe der? F.eks. en carabinkrok?? Har to forholdsvis små kroker som vi kjøpte til å henge opp stolen i taket med (for å gynge i søvn på dagen), og de tåler faktisk 800kg stykket! Kan det være en idé?

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Nensin N266
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Ski

Legg inn av Nensin N266 » 16 jun 2006, 10:22

Reimene holder setet på plass under kraftig "SAABakslerasjon" ;-)
Derfor helt nødvendig..

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Magnus N592 » 16 jun 2006, 10:50

:D Hehe!!

Sorry, min feil..

Hva med å få tak i to vaierbiter, få festet de på noe vis i skinna bakerst så det blir en stram og liten løkke, som du kan feste en karabinkrok på? Ikke helt optimalt og "pent", men vil tro at det skulle holde ganske så bra.. Merkelig at ikke det er to "ører" på skinnene dine, når det er på andre, ikke akkurat glupt av Saab å utelate de på noen modeller.. Kanskje det har med Isofix-festet å gjøre? Det er/var visst ekstrautstyr, så mulig det hører med der. Har du Isofix??

Evt ring Saab-huset for å høre, de har masse ekstrautstyr som de hinter om at jeg trenger hver gang jeg er innom.. :lol: Alt fra ekstra bagasjeromskroker, beskyttelsesduk til å trekke ut over støtfangeren når man laster/losser, ekstra handlenett, uttrekkbart bagasjeromsgulv osv..

Mvh
Magnus

Brukeravatar
TorB_N399
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Sandnes

Re: Feste av bakovervendt barnesete i 9-5

Legg inn av TorB_N399 » 19 jun 2006, 02:37

Stalfa skrev:Jeg skal montere bakovervendt barnesetet i 9-5en. Barnesetet er et HTS BeSafe iZi COMBI.
Det geniale er at jeg kan ha barnesetet bak på sjåførsiden, mens jeg sitter behagelig i sjåførstolen.
Den andre tingen som ikke er riktig så smart er meg, jeg fatter ikke hvor jeg skal feste de to "forankrings-remene" som går i fra seteryggen på barnesetet og fremover for å festes i bakkant av sjåførstolen.

På Colten og Xedosen fikk jeg remmen under skinnene setet er festet i og kunne på den måten feste dem der.

Jeg ser at det er noen spor/hull i forbindelse med skinnene som setet er festet i, men de er fast i setet så dersom jeg fester barnesetet i dem og madammen har setet mye lengre frem enn meg, så det blir tungvindt og skal slakke de remmene hver gang vi skal bytte sjåfør.

Råd og tips motaes med takk.

Jeg skjønte ikke hva du "snakket" om med en gang. Jeg hadde en 2000-modell 9-5 estate før 9-3'en jeg har nå, og da var minstemann så liten at han satt i bakovervendt Besafe sete (forrige modell). Stolen ble montert med bilbeltet, støttebenet og reimene for å holde det på plass og jeg festet reimene i helt supre øyer bakerst på skinnene til passasjersetet foran. Disse øyene var påsveiset bakerst på skinnene til begge framsetene.

Det virker rett og slett som om det er spareplanene til GM som har fjernet denne praktiske detaljen også.
Da jeg kjøpte 9-5 var det nettopp slike små smarte detaljer som overbeviste og ikke minst var gode argumenter for å få madammen med på handelen.
TorB,
N399, 9-3 SS Aero :-)

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Magnus N592 » 19 jun 2006, 06:34

Leste i "bruksanvisningen" til bilen, det ER faktisk bare manuelle regulerbare stoler som har de bakerste ørene, så de er faktisk ikke "spart bort".. Bare det at det av en eller annen grunn er fester som sitter festet under stolen på de elektriske, så de flytter seg etter stolen, de er ikke fastmontert. Akkurat som stalfa skrev!! :D

Men håper du får fikset det, finnes sikkert en løsning på det!!?

Mvh
Magnus

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!

Legg inn av Stalfa » 19 jun 2006, 09:21

Magnus N592 skrev: Men håper du får fikset det, finnes sikkert en løsning på det!!?
Tror jeg blir å teste å ha barnestolen i midten bak, da kan jeg feste de bøylene som følger med på "innerskinnen" til hver av stolene foran.

Hvordan blir det med plassen i bakstet dersom man montere et slik brøt av en barnestol i midten i baksetet?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.

frankrp
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N569
Bil: Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97mod
Sted: Ankenes

Legg inn av frankrp » 20 jun 2006, 13:31

I følge de anbefalingene jeg har lest angående barnestol i bil, skal dette ikke festes på førersiden. Det er anbefalt å ha det i midten hvis du har trepunktsele der, eller på passasjersiden. Dere har muligens lagt merke til at VIP'er som regel kommer ut av høyre bakdør, dette er ikke tilfeldig... Og barn er vel i høyeste grad VIP'er :)
Saab 9000 2.0t CSE 150hk 97 mod jubileum. Midnight Blue.

Svar