Saab moser BMW

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jul 2006, 12:22

Henke N380 skrev:BMW er en bedre bil, rent teknisk. Om Saab er opptatt av sikkerhet, hvorfor kom ikke ESP som standardutstyr før? Er da bedre å forhindre en kolisjon fremfor å kolidere?
I Sverige var ESP standardutstyr før i Norge, so det er importøren som bestemmer. Haddde sikkert noko med pris å gjere. Men køyrer en slik at en er avhengig av ESP, bør en vurdere køyrestilen...

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 02 jul 2006, 14:17

Hjelle, N6 skrev:
Henke N380 skrev:BMW er en bedre bil, rent teknisk. Om Saab er opptatt av sikkerhet, hvorfor kom ikke ESP som standardutstyr før? Er da bedre å forhindre en kolisjon fremfor å kolidere?
I Sverige var ESP standardutstyr før i Norge, so det er importøren som bestemmer. Haddde sikkert noko med pris å gjere. Men køyrer en slik at en er avhengig av ESP, bør en vurdere køyrestilen...
Joachim N370 skrev:Har en påhengsmotor til deg, ser ut som årer blir i minste laget :P :lol:
Hehe:
Uansett hvor forsiktig man er så er man da tryggere i en bil med ESP?!?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 02 jul 2006, 20:55

Mener å ha lest at SAAB valgte og vente med ESP fordi de ikke ønsket at bilen skal styres av elektronikk, men av mennesker. Derfor brukte de langt tid på å lage et system de var fornøyd med, husker ikke helt hvor jeg har lest det men...

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 02 jul 2006, 21:19

ikke alltid like positivt at "noe" tar over kontrollen over bilen, om en er i en nødsituasjon..!

Hvorfor er rattet i bmw like stort som et bussratt? kjørte en -98 520i forrige helg, forbanna irriterende egentlig..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 02 jul 2006, 23:10

Rune N35 skrev:ikke alltid like positivt at "noe" tar over kontrollen over bilen, om en er i en nødsituasjon..!

Hvorfor er rattet i bmw like stort som et bussratt? kjørte en -98 520i forrige helg, forbanna irriterende egentlig..
Nei, det er helt klart bedre å blokkere bremsene og understyre ut i grøften...

Det værste med de rattene er at de er så forbanna tynne, som de drinkene som serveres i Oslo.. :evil:

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 03 jul 2006, 06:46

Henke N380 skrev: Nei, det er helt klart bedre å blokkere bremsene og understyre ut i grøften...
ABS som tar seg av dette... ikke ESP

ESP er Electronic Stability Program... :roll:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jul 2006, 12:45

ESP er utrolig nyttig så lenge det er mulig å skru det av! Har redda meg flere ganger (i tunge MBer med automat og lite vinteregenskaper riktignok). Har aldri følt behovet i 900en, men..

Uansett mener jeg det burde ha vært standard, da det er viktig sikkerhetsutstyr, og aktiv sikkerhet er viktigere enn passiv, mener nå jeg. Saab har da alltid ellers vært flinke på aktiv sikkerhet. Manglende ESP har jeg hørt som hovedgrunn til at folk som har vurdert å kjøpe Saab har latt det være, og Saab trenger alle kundene de kan få.

Skylapper er greit, men det får da være grenser...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 jul 2006, 16:47

Henke N380 skrev:Uansett hvor forsiktig man er så er man da tryggere i en bil med ESP?!?
Det er sikkert, men som andre lengre oppe her skriv, det bør være mulig å slå den av. Men det eg ville fram til her var at SAAB hadde det som tilleggsutstyr ei stund før det vart standard.

Brukeravatar
ole anders
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 118
Registrert: 02 des 2003, 01:00
Sted: Hønefoss

Legg inn av ole anders » 09 jul 2006, 23:46

Jeg har både bmw og saab . Har nok saab fordi faren min alltid har hatt det, og at det er veldig morro med turbo draget . Er enig i at bmw, særlig fra 80 tallet er dårlige i konstruksjonen når det gjelder kollisjoner . Har en kamerat som hadde veldig flaks med en gammel 5 serie i vinter . Driver med en del bane kjøring og der må jeg si at min bmw e-36 og e-30 er ganske mange hakk bedre en min 9000.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 jul 2006, 00:06

ole anders skrev:(...)
Driver med en del bane kjøring og der må jeg si at min bmw e-36 og e-30 er ganske mange hakk bedre en min 9000.
Jeg vet ikke helt med e-36, men e-30 kan vel ikke sammenlignes med 9000 :roll: Den er vel en del mindre?

Brukeravatar
ole anders
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 118
Registrert: 02 des 2003, 01:00
Sted: Hønefoss

Legg inn av ole anders » 10 jul 2006, 22:24

e-30 er mindre ja , men e-36 veier faktisk mer en 9000

Svar