I Sverige var ESP standardutstyr før i Norge, so det er importøren som bestemmer. Haddde sikkert noko med pris å gjere. Men køyrer en slik at en er avhengig av ESP, bør en vurdere køyrestilen...Henke N380 skrev:BMW er en bedre bil, rent teknisk. Om Saab er opptatt av sikkerhet, hvorfor kom ikke ESP som standardutstyr før? Er da bedre å forhindre en kolisjon fremfor å kolidere?
Saab moser BMW
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Hjelle, N6 skrev:I Sverige var ESP standardutstyr før i Norge, so det er importøren som bestemmer. Haddde sikkert noko med pris å gjere. Men køyrer en slik at en er avhengig av ESP, bør en vurdere køyrestilen...Henke N380 skrev:BMW er en bedre bil, rent teknisk. Om Saab er opptatt av sikkerhet, hvorfor kom ikke ESP som standardutstyr før? Er da bedre å forhindre en kolisjon fremfor å kolidere?
Uansett hvor forsiktig man er så er man da tryggere i en bil med ESP?!?Joachim N370 skrev:Har en påhengsmotor til deg, ser ut som årer blir i minste laget
Hehe:
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Nei, det er helt klart bedre å blokkere bremsene og understyre ut i grøften...Rune N35 skrev:ikke alltid like positivt at "noe" tar over kontrollen over bilen, om en er i en nødsituasjon..!
Hvorfor er rattet i bmw like stort som et bussratt? kjørte en -98 520i forrige helg, forbanna irriterende egentlig..
Det værste med de rattene er at de er så forbanna tynne, som de drinkene som serveres i Oslo..
- Jon Magnus N251
- 1,5 bar
- Innlegg: 460
- Registrert: 14 nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N251
- Navn: Jon Magnus
- Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
- Sted: Drammen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
ESP er utrolig nyttig så lenge det er mulig å skru det av! Har redda meg flere ganger (i tunge MBer med automat og lite vinteregenskaper riktignok). Har aldri følt behovet i 900en, men..
Uansett mener jeg det burde ha vært standard, da det er viktig sikkerhetsutstyr, og aktiv sikkerhet er viktigere enn passiv, mener nå jeg. Saab har da alltid ellers vært flinke på aktiv sikkerhet. Manglende ESP har jeg hørt som hovedgrunn til at folk som har vurdert å kjøpe Saab har latt det være, og Saab trenger alle kundene de kan få.
Skylapper er greit, men det får da være grenser...
Uansett mener jeg det burde ha vært standard, da det er viktig sikkerhetsutstyr, og aktiv sikkerhet er viktigere enn passiv, mener nå jeg. Saab har da alltid ellers vært flinke på aktiv sikkerhet. Manglende ESP har jeg hørt som hovedgrunn til at folk som har vurdert å kjøpe Saab har latt det være, og Saab trenger alle kundene de kan få.
Skylapper er greit, men det får da være grenser...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- ole anders
- 0.7 bar
- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss
Jeg har både bmw og saab . Har nok saab fordi faren min alltid har hatt det, og at det er veldig morro med turbo draget . Er enig i at bmw, særlig fra 80 tallet er dårlige i konstruksjonen når det gjelder kollisjoner . Har en kamerat som hadde veldig flaks med en gammel 5 serie i vinter . Driver med en del bane kjøring og der må jeg si at min bmw e-36 og e-30 er ganske mange hakk bedre en min 9000.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- ole anders
- 0.7 bar
- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss