Hei!
(Har 9-5)
Jeg har H&R/Bilstein, Hirsch 18" med 225/40-18 Pirelli P-Zero Nero på, og den sporer IKKE!!! Selv opp Lierbakkene er det ikke sporing, utenom om jeg akselrerer fullt da, da kjenner jeg litt på ordentlig fæl vei. Kjørt mye i Oslo - Kragerø - Trondheim - Røros, så har godt grunnlag for å bedømme det, i tillegg har jeg jevnlig kjørt biler gjennom bl.a. jobb..
Når jeg prøvekjørte bilen før jeg kjøpte den, så stod det på originalt understell, det var 16" originalfelger med Michelin vinterdekk, og det trakk og sporte mye! Selv ved moderat akselrasjon så vandret den fra side til side! Sjekket lufttrykk, og det var OK.. Bilen var gått 60 000 km, og demperne var ikke helt gode..
Så min teori er : Jeg har nye Bilstein og H&R, originale 18" felger med "optimalt" innpress, 4-hjulskontroll er tatt, foringer byttet og RETT lufttrykk i dekkene.. Nå har jeg 225/45-17 på vinter, og de sporer heller ikke.
Sporing er altså etter min erfaring dette :
Dårlige dempere
viewtopic.php?t=9582&highlight=dempere
Feil lufttrykk
Dårlig(e) foringer
Dårlig spissing/camber (ta 4-hjulskontroll)
Feil innpress på felger
Dekk til en viss grad..
Har prøvekjørt følgende nye biler i det siste som ALLE sporer mer en min Saab :
Audi A4 med 16"
BMW 3-serie 16"
Alfa 159 (uorginale) 18"
Så etter mitt skjønn skal ikke 9-5 spore noe nevneverdig (må ikke "holde igjen" rattet), om alt er OK på bilen..
Kan også nevne at i Drive for en god tid tilbake så testet de forresten å bytte ut dempere på biler, og selv moderat slitte dempere gjorde at bilen sporte og trakk vesentlig, i tillegg til at komfort, bremselengde og kjøreegenskapene ble vesentlig dårligere.
Og så er det selvfølgelig forskjell mellom modeller da, 900, 9-3 osv..
Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.