sport Innsatsfilter?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 16 feb 2007, 20:55

:roll: Da kan vi vel bekrefte at reklamens makt gjelder igjen da, med tanke på at "alle" trim leverandører skal selge deg sportfilter samtidig i den tro at det gir litt ekstra. hmmm lurt igjen :lol:

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 16 feb 2007, 21:03

sakset fra en annen tråd http://www.stcf.net/intake/Filter_comparison.htm

he he helt utrolig :shock: :lol:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 feb 2007, 12:56

Daniel N683 skrev:Når jeg så hva 2.3'en min må suge luft igjennom er jeg ikke engang litt i tvil om at den puster bedre med åpent filter..

Den snorklen som er festet på den orginale luftfilterboksen kan umulig gi nok luft når du virkelig har behov for det...


Edit: Når det gjelder innsatsfilter må jeg si meg enig med andre her, at forskjellen nepper kan være så veldig stor..
Når det gjelder motstand i luftfilter med tilbørende boks og rør, så har jeg sett en meget bra måling av det en gang (har ingen link å vise til, for det var ikke på nettet). Det meste av motstanden ligger i luftfilterboks og rør, og ikke i filteret. Om en da bytter til et innsatsfilter som sies å gi 10 % mindre motstand enn det originale papirfilteret, så sier det seg selv at det ikke er merkbart da det meste av motstanden ligger i boksen som filteret sitter i...
Boksen er det fullt mulig å modifisere, og det finnes grovere rør. En annen sak er at veivhusventilasjonen får vacuum fra røret før turboen når trykket i innsuget er over atmosfæretrykket, så litt motstand må det være der...

Når det gjelder åpent filter så tviler jeg virkelig på at det trengs innenfor normale trimmingsgrader. Bilen til Anders er kanskje noe annet...

Fikk litt lyst til å rigge litt testutstyr nå gitt, så jeg virkelig har fakta å slå i bordet med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 17 feb 2007, 14:36

En snabb uträkning ger att min bil ska vid 6000rpm ha i sig 38640L med luft per minut.
Alltså drygt 38,5 kubik meter.
Det är ganska mycket luft som ska renas det.
Personligen så tvivlar jag på att man behöver byta till annat filter än orginal förrän man passerar en effekt ökning på ca.80-90hk mer än orginal.
Luftfilterboxen däremot, är en broms för luften.
Hade jag haft plats så skulle jag monterat ett pappersfilter av samma typ som rallycross-folket använder.
D.v.s. ett pappersfilter från en lastbil.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Runerg N860
Innlegg: 17
Registrert: 03 jan 2007, 21:01
Sted: Re

Legg inn av Runerg N860 » 18 feb 2007, 11:12

Dont panic!
2001 9-5 estate.

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 18 feb 2007, 11:40

Sitat: Zero Maintenance - Lifetime Use.

Jaha? Hvordan er det mulig? Selvrensende?? :shock:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Runerg N860
Innlegg: 17
Registrert: 03 jan 2007, 21:01
Sted: Re

Legg inn av Runerg N860 » 18 feb 2007, 12:14

Morten N88 skrev:Sitat: Zero Maintenance - Lifetime Use.

Jaha? Hvordan er det mulig? Selvrensende?? :shock:
Anbefalingene jeg har hørt er som regel en rask omgang med støvsugeren, og/ eller forsiktig trykkluft fra innsiden. Hver 50K eller så. De fleste bytter vel dog filteret på rundt 60K. Koster ett par tusenlapper.

Apexi filteret er ett tørrfilter som fungerer utrolig bra. Har brukt dette selv i 4 år (50K) på en s14a. Ingen problemer i det hele tatt.

Dette filteret er veldig mye brukt av 200sx folket, samt sikkert på en masse andre japsebiler.
Dont panic!
2001 9-5 estate.

Brukeravatar
SledgeN685
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 12 mai 2006, 21:26
Sted: Odda

Legg inn av SledgeN685 » 18 feb 2007, 22:20

Det er ikkje ett konet filter eg har!! der er ganske likt orginalt bare det heite sportsfilter, skal dette oljes osv også?? Problem med disse også?
Saab 9-3 2.0t SE 02mod

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 18 feb 2007, 22:38

SledgeN685 skrev:Det er ikkje ett konet filter eg har!! der er ganske likt orginalt bare det heite sportsfilter, skal dette oljes osv også?? Problem med disse også?
Er vel litt forsjellig om de skal oljes eller ikke, dette står vel beskrevet på eller i pakningen som var med da du kjøpte det? Hvis ikke er sikkert de du kjøpte det av behjelpelig med informasjon. :wink:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Svar