NG900 Turbo!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

NG900 Turbo!

Legg inn av Magnus N848 » 13 mai 2007, 21:56

I dag har jeg vært hos en kompis og sett på en NG900 turbo, med 185 hester.
Jeg har "litt" lyst på denne, og beste av alt er at han muligens tar min og900i i innbytte, med litt mellomlegg selvsagt! :lol:

Må bare si at denne var helt RÅ å kjøre, fy flate så den gikk!

Men et par ting jeg lurer på..

Synes girkassen var litt "treg" i forhold til pappa sin. Han har NG900, uten turbo vel og merke.. er det noe spess med kassen i turboen som gjør at den er litt tregere? Måtte nesten ta litt i for å få gire, kan dette løses med oljeskift?

En annen ting er pris.
Jeg har en Og900i, 1993.. Rimelig strøken.
Dette er en Saab 900 SE, med turbo og 185hk, 1994. Også strøken, men rust på venstre bakskjerm, og litt på bakluken.
Hva er en grei pris i mellom ca? Prøver å finne sider for å finne listepris, men finner bare halvveis åndsvake sider. :oops:

Og det kunne jo også være greit å vite om det er flere plasser jeg bør se etter rust, og om det er noe annet jeg må sjekke?

På forhånd takk, hilsen Magnus! :D
håper dette var rett forum å poste i

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 14 mai 2007, 08:00

Pris avhenger jo også endel av kilometerstand, og generell vedlikehold. Men en grei ng900 Turbo uten klima ligger på ca 70-75 tusen.
Giroverføringene på ng900/og9-3 har aldri vært noe særlig, men om den er knotete og sette i reversje, så kanskje klutsjen er slitt?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Charly
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 12 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N325
Navn: Stian Sommerstad
Bil: Saab 9-5 Estate
Sted: Kapp

Legg inn av Charly » 14 mai 2007, 08:35

kommer til rust så sjekk dårene! jeg må bytte begge dørene på min! Jeg har ikke merka noe til "treg" giring på min vs. en ng900i. ellers kan det også være greit å se litt på kanalen på begge sider visst du kommer til og bakstillingen! bakstillinge er som regel ikke noe å bekymre seg for! døre er pri. :(
2000 Saab 9-5 Estate :)

N325

Brukeravatar
Kåre N900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 18 jan 2006, 09:31
Sted: Oslo

Legg inn av Kåre N900 » 14 mai 2007, 09:22

Ja, nederst på dørene og bakluka er der det kommer først. Jeg fikk min 94 NG900 SE turbo for 38, men den hadde gått 287.000 da....
Kåre

9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 14 mai 2007, 11:22

Charly skrev:kommer til rust så sjekk dårene! jeg må bytte begge dørene på min! Jeg har ikke merka noe til "treg" giring på min vs. en ng900i. ellers kan det også være greit å se litt på kanalen på begge sider visst du kommer til og bakstillingen! bakstillinge er som regel ikke noe å bekymre seg for! døre er pri. :(
Gi sandpapiret og sandblåseutstyret en utfordring? :)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 14 mai 2007, 14:55

Treig giring kan bero på att länkaget som sitter mellan girspak och girkasse går treigt.
Det kan betyda att det må skiftes om ikke länge.
Det kan också bero på gammal olja i girkassa.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 14 mai 2007, 23:23

Okei. Min er gått 193, den andre er gått 205 eller noe, skal foreslå 20k~ i mellom ca. :P
Har en kjenning som er billakkerer, tror jeg skal få han til å se over den, etter rust.

Kan jo prøve å bytte girolje, men om det er "länkaget" som må byttes.. hva går dette ut på, og ca hva vil det koste? :?

Han skal bytte alle demperne, og bremseskivene foran (er allerede byttet bak).

Takk for svar! Magnus.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 mai 2007, 00:06

Jag tror att det länkaget kostar mellan 1000 och 1500 på saab.
Då får man det nya länkaget som håller bättre.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 15 mai 2007, 00:41

Kan vel også være motorfeste?

Rust:
Se etter rust på dør terskelen bakdøra i hjørne nederst rundt den "rust" beskyttelse filmen, se også i skjøten ovenfor.

Sjekk også alltid venstre side av bilen bedre enn høyre side, siden denne siden får mest juling med tanke på motgående trafikk.

Lykke til med handelen

mvh
Turban
900 SE 2.0T RIP

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 15 mai 2007, 13:29

er vel tilfeldigvis ikke denne du lurer på? :)
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 102&page=4
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 15 mai 2007, 13:39

Mats900SQR skrev:er vel tilfeldigvis ikke denne du lurer på? :)
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 102&page=4
Det tviler jeg STERKT på, den bilen er/var på gjøvik og villmann er i narvik. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 15 mai 2007, 15:41

Nei Mats900SQR, det er ikke den.
Dette er en bil som en kompis har hatt siden i fjor sommer, og før han har det bare vært en eier. Og som EdHunter sier så er jeg i Narvik. :P

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 15 mai 2007, 21:31

Jeg var i Narvik å hentet min NG900 i november 2005!
Tydeligvis mange gode biler der oppe :P
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 15 mai 2007, 22:53

Vesto skrev:Jeg var i Narvik å hentet min NG900 i november 2005!
Tydeligvis mange gode biler der oppe :P
:lol: Joda, går mye fint i gatene her, det meste i to sko :P

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 17 mai 2007, 03:46

Han ringte meg nå i kvel,d, vi snakka da om at jeg skille betale 30k i mellom.. Jeg synes detta var litt mye, men det er vel kanskje ikke det?
Og jeg gikk velge mellom avslag i prisen eller om han skulle bytte støtdempere..

Svar