Jeg bruker jernbanepersjonalets bank og forsikring, men var ikke så ille pris det du fikk der da...Frode N073 skrev:ka selskap bruke dokk då?
i sparebank1 fekk eg ein pris på 2600,- på 70% og 12000km
i vesta blei det rett øve 3000,- for sama.
dette va for ein 900s då. ein fulltrykkar blir vel dyrare.
import fra sverige + mer info om bil
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: import fra sverige
Kan starte med spørsmåla.Frode N073 skrev:kan og någen gje ein kort beskrivelse øve ka som må gjørs ved evt innførsel av bil.
et par andre spørsmål.
ka e egenvekt på og900? (evt den vektå som tollvesenet trenge)
ka tid kom 900 med de nye (9000) bremsene?
har det någe å sei ved innførsel om bilen e trimma?
må bilen visas før registrering i norge?
hvis det evt e montert 9000ic. kan det skapa problem hos tollvesenet/traffikkstasjonen?
Eg importerte for nokre år sidan min 900.a ifrå Sverige.
Det eg betalte avgift på min, var for 1305kg. Det er bilvekta, altså ekslusiv førar. Førarvekta (75kg) skal en ikkje betale vekt for. Men eg fikk tillegg i vekta (25kg) for AC, men ikkje for takluke. Egentlig skal det også være +25kg.
900 kom med "9000"-bremser som M88. Bilar som er M88 og nyare har også handbrekk på bakhjula.
Trim er som andre her seier inget problem, berre en betaler avgift for det. Originalt er effekta på ein T16 ifrå 160-175hk avhengig av årsmodell og kva marked den er seld på, på ein 900S 145hk.
Når det gjeld visning må bilen visast på trafikkstasjonen før du får skilt på bilen. Det er ein ganske enkel sjekk, som sjekk av chassisnummer, prøvetur, bremsetest og slike ting. Kort sagt ein forenkla EU-kontroll.
Ang. 9k-IC trur eg ikkje det skal skape noko problem, men en kan aldri vite med vårt "kjære" tilsyn. Dette er då veldig avhengig av kontrollør, men trur nok dei fleste ikkje vil legge merke til denne detaljen.
Ellers kan eg ta kort gangen i import:
Om du har tenkt å få norske skilt umiddelbart på bilen du skal handle (og om du er 100% sikker på at du kjøper den) er det lurt å skaffe ECE-dokument ifrå SAAB. Dette vert utsendt på chassisnummer, du må oppgi dette ved "bestilling". Tek fort nokre dagar å få dette tilsendt. Kostar ca. 1500:- kroner.
Bestill time hjå trafikkstasjonen du vil bruke for å få "godkjent" bilen. Kan være smart å bestille i forkant, slik at du unngår å vente på time. Kostnad, ca. 500:- + ca. 300:- for skilt.
Ved innreise til Norge må du køyre på raudt, og få fyllt i eit transittdokument. Dette dokumentet gir rett til å køyre bilen heim på utenlandske skilt. En skal ikkje betale noko som helst på grensa.
Etter passering av grensa får du vanligvis eit par dagar på deg til å betale inn moms på CIF-verdien (kjøpesum i NOK+fraktkostnad).
Når du skal betale moms og evt. engongsavgift må du ha med transittdokument, svensk vognkort (husk kopi av det svenske vognkortet før dokke sender eigarskiftemelding til VV, det står nødvendig info (1.gongsreg. dato) på den delen som vert sendt inn), faktura/kjøpekontrakt som viser kjøpesum og ECE-dokumentet.
En kan betale engongsavgift og moms med både kort, kontantar og med sjekk/bankremisse. Sjølv brukte eg bankremisse på ein del av beløpet, og kort på resterande (var snakk om nokre få kroner eg bomma med, pga usikkerheit på vekta). Overskytande beløp vert uansett betalt tilbake.
Ein viktig ting om du skal registrere bilen umiddelbart er å bestille time hjå trafikkstasjonen seint på dag, og møte opp tidlig (helst med det same tollbua opnar) og få betalt avgifta. Grunnen til dette er at det kun er to overføringar til Autosys pr. dag, og har ikkje Trafikkstasjonen fått overført opplysningane til Autosys får du ikkje registrert bilen.
Når du er ferdig med dette er størstedelen av jobben gjordt. Det som gjenstår no er å krangle på fks. vekta. I tollbua vil dei sikkert utgå ifrå sine lister, og same kor mykje du kranglar vil du ikkje få gjennomslag for reduksjon av vekta her. Det må gjerast på trafikkstasjonen, og det er dei data som vert lagt inn i Autosys her som bestemmer kor mykje som skal betalast. I værste fall kan du få krav om å betale inn meir i avgift, og i beste fall vil du få att pengar. I so tilfelle fører tollvesenet over pengane til konto.
Til trafikkstasjonen må du naturligvis ha med ECE-dokument, originalt vognkort (utenlandsk), registreringsblankett NA-0221 (den får du på tollbua) og kvittering på betalt årsavgift (betalast på tollbua). Forsikring må også ordnast, det ordnar du på vanlig måte, bortsett ifrå at du må oppgi chassisnr.
Håper dette var til hjelp, vart litt lengre enn eg tenkte, men det får heller våge seg. Ikkje stol 110% på at detaljane stemmer, men i grove trekk er det slik det foregår.
edit: ser Tollvesenet har lagt ut ein guide også med litt meir detaljar (men dog utan tips: http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO )
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
hørres for såvidt greit ut detta. tror eg begynne å få roen på det.
det viktigaste e få bilen hjem. men fyst må eg se'an. satse på å få det te neste helg. e bilen liga bra så han seie så kjøre eg'an hjem og ordne toll greiene fyst.
grunnen te 9000 ic'en bekymre meg e de 2 røyrå så e godt synlig i fronten. alle ser at det ikkje e originalt. men kanskje eg bekymre meg fir møye.
det eg tenkte å gjør itte eg evt har fått'an hjem e å få tak på ein original ic samt original eksos kun for visnings skyld for så å setta detta tebage når'an e godkjent. då sleppe eg å fiksa evt papirer på eksos og ic godkjenning burde gå greit.
det viktigaste e få bilen hjem. men fyst må eg se'an. satse på å få det te neste helg. e bilen liga bra så han seie så kjøre eg'an hjem og ordne toll greiene fyst.
grunnen te 9000 ic'en bekymre meg e de 2 røyrå så e godt synlig i fronten. alle ser at det ikkje e originalt. men kanskje eg bekymre meg fir møye.
det eg tenkte å gjør itte eg evt har fått'an hjem e å få tak på ein original ic samt original eksos kun for visnings skyld for så å setta detta tebage når'an e godkjent. då sleppe eg å fiksa evt papirer på eksos og ic godkjenning burde gå greit.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
har fått tilsendt kopi av vognkort samt kopi av godkjennigspapirene fra Den svenske Bilprovningen på bilen eg har i kikkerten.
Det vise seg at det ikkje e ein original Aero men ein (mest sansynligt T8 spesial) T8 som e godkjent ombygd te T16.
Bilen e har bensinchip samt modda APC fra Speedparts samt 9000 ic og 3" eksos fra turbo med batteribøy og katalysator.
Har det meste av utstyr som el. vinduer/takluke/speil, rødt skinn int. tre-panel samt tre ratt. e usikker på AC men foretrekke at dorr ikkje e det.
Utvendigt e det full Aero styling m/ventil deksel og store vingen + någen uorginale felga.
Har bare sitt bilder av bilen men i følge selger ska'an ver nesten fri for rust. det som e av rust sko ver ubetydelig.
Har plana å reisa ner å se på'an på fredag.
Inn i landet på norske skilter vil denne kosta meg ca 57000,-.
E det verdt det med tanke på at det ikkje e ein original Aero?
Kan det skapa problem at'an e ombygd fra T8-T16 sjøl om det e godkjent og står i vognkortet?
Det vise seg at det ikkje e ein original Aero men ein (mest sansynligt T8 spesial) T8 som e godkjent ombygd te T16.
Bilen e har bensinchip samt modda APC fra Speedparts samt 9000 ic og 3" eksos fra turbo med batteribøy og katalysator.
Har det meste av utstyr som el. vinduer/takluke/speil, rødt skinn int. tre-panel samt tre ratt. e usikker på AC men foretrekke at dorr ikkje e det.
Utvendigt e det full Aero styling m/ventil deksel og store vingen + någen uorginale felga.
Har bare sitt bilder av bilen men i følge selger ska'an ver nesten fri for rust. det som e av rust sko ver ubetydelig.
Har plana å reisa ner å se på'an på fredag.
Inn i landet på norske skilter vil denne kosta meg ca 57000,-.
E det verdt det med tanke på at det ikkje e ein original Aero?
Kan det skapa problem at'an e ombygd fra T8-T16 sjøl om det e godkjent og står i vognkortet?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
snakte nettopp med SAAB og de sa de ikkje utstede ECE dokument på bila som ikkje e 100% original
.
Siden det va bytta motor i denne ser det ud te å falla i fisk for import. Alternativet blir å ta'an inn som delebil

Siden det va bytta motor i denne ser det ud te å falla i fisk for import. Alternativet blir å ta'an inn som delebil
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det kan da ikke være nødvendig å ha det? Dette er jeg ingen ekspert på, men om du tar den inn og viser den her som en T16 og viser svensk vognkort kan da ikke det være noe problem? Kontakt trafikkstasjonen og spør, det ville iallfall jeg ha gjort.Frode N073 skrev:snakte nettopp med SAAB og de sa de ikkje utstede ECE dokument på bila som ikkje e 100% original.
Siden det va bytta motor i denne ser det ud te å falla i fisk for import. Alternativet blir å ta'an inn som delebil
Og du får jo inn alskens ombygg-prosjekt og registrert med norske skilt, så lenge det er godkjent i Sverige før du tok den inn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg snakte med trafikkstasjonen i Stavanger og de sa eg måtte ha ECE dokumentasjon siden bilen ikkje e EØS godkjent.
SAAB Norge utstede ikkje ECe dokumentasjon uden at bilen e original. eg må vis'an hos forhandlar som må godkjenna bilen før de bestille ECE.
utenom dette virka det som alt sko gå greit. eg hadde dokumentasjon på alt. mangla bare den ECE dr****.
Det så e så idiotisk e at eg kan ta kaffor ein norsk saab OG900 så helst å bygga om te T16 uden problem. men med import blir det visst vanskeligt.
men uansett så e det aktuelt å ta'an inn som delebil hvis eg finne et bra objekt eg kan bygga på.
evt så må eg setta i ein T8 motor fyst og få'an godkjent for så åp bygga tebage te T16. men det gidde eg ikkje.
SAAB Norge utstede ikkje ECe dokumentasjon uden at bilen e original. eg må vis'an hos forhandlar som må godkjenna bilen før de bestille ECE.
utenom dette virka det som alt sko gå greit. eg hadde dokumentasjon på alt. mangla bare den ECE dr****.
Det så e så idiotisk e at eg kan ta kaffor ein norsk saab OG900 så helst å bygga om te T16 uden problem. men med import blir det visst vanskeligt.
men uansett så e det aktuelt å ta'an inn som delebil hvis eg finne et bra objekt eg kan bygga på.
evt så må eg setta i ein T8 motor fyst og få'an godkjent for så åp bygga tebage te T16. men det gidde eg ikkje.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Eg må jo oppgi det. den Saab forhandlaren som skaffe dokumentet ska besikta bilen før de vurdere om du får ECE. ikkje original bil = ingen ECEHenrik N449 skrev:hvordan fikk saab vite at det sto uorginale deler på den?
om eg så hadde klart å triksa ECE te meg så hadde de tatt meg på kontrollstasjonen
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
har ikkje peiling. va iallefall den beskjeden eg fekkHjelle, N6 skrev:Hm, er det noko nytt dei har begynt med det då?Frode N073 skrev:Eg må jo oppgi det. den Saab forhandlaren som skaffe dokumentet ska besikta bilen før de vurdere om du får ECE. ikkje original bil = ingen ECEHenrik N449 skrev:hvordan fikk saab vite at det sto uorginale deler på den?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
OK. Eg fikk ECE utan noko spørsmål om noko som helst, einaste det var spørsmål om var adressa mi, og kva chassisnummer det gjaldt. Hadde ECE-dokumentet i boks eit par veker før eg henta bilen.Frode N073 skrev:har ikkje peiling. va iallefall den beskjeden eg fekkHjelle, N6 skrev: Hm, er det noko nytt dei har begynt med det då?
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
har ny bil på gang.
e ein -91 900 Turbo16. e usikker på effekt men e vel ein plass mellom 160-175 hk. står 170 i annonse.
bilen e heilt original og minimalt med rust i følge selger.
han ska senna meg nødvendig info i mårå så får me se.
om det går an å forhåndsfortolle import?
e ein -91 900 Turbo16. e usikker på effekt men e vel ein plass mellom 160-175 hk. står 170 i annonse.
bilen e heilt original og minimalt med rust i følge selger.
han ska senna meg nødvendig info i mårå så får me se.
om det går an å forhåndsfortolle import?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt