9-3 sport sedan
Moderator: Moderatorer
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Det har vært en del barnesykdommer med de første bilene, men Saab har jo funnet løsninger på det meste av problemene. Jeg har selv en 2003 modell (levert mai '03), og i begynnelsen ble det noen ekstra besøk til forhandleren, men de siste 1,5 årene har bilen fungert helt greit uten spesielle problemer.
2003 modellen har mange ting som mangler i de senere modellene, først og fremst fordi Saab åpenbart har måttet spare mye penger ved å kutte ut dyre løsninger.
Et par eksempler; lyktespyleren er av den skjulte typen på '03, mens senere modeller fikk en fast "vorte" i stedet, og lastekroker i bagasjerommet finnes så langt jeg vet bare på '03.
Det ideelle er jo å kjøpe så ny bil som mulig, men det koster jo mer også. Dermed må mange vurdere en '03, og det er i prinsippet ikke noen grunn til å frykte noe med den årgangen. Kodeordet er "historikk". Er servicene gjort og tilbakekallingene utført så er det et bra utgangspunkt.
2003 modellen har mange ting som mangler i de senere modellene, først og fremst fordi Saab åpenbart har måttet spare mye penger ved å kutte ut dyre løsninger.
Et par eksempler; lyktespyleren er av den skjulte typen på '03, mens senere modeller fikk en fast "vorte" i stedet, og lastekroker i bagasjerommet finnes så langt jeg vet bare på '03.
Det ideelle er jo å kjøpe så ny bil som mulig, men det koster jo mer også. Dermed må mange vurdere en '03, og det er i prinsippet ikke noen grunn til å frykte noe med den årgangen. Kodeordet er "historikk". Er servicene gjort og tilbakekallingene utført så er det et bra utgangspunkt.
colombo skrev:Det har vært en del barnesykdommer med de første bilene, men Saab har jo funnet løsninger på det meste av problemene. Jeg har selv en 2003 modell (levert mai '03), og i begynnelsen ble det noen ekstra besøk til forhandleren, men de siste 1,5 årene har bilen fungert helt greit uten spesielle problemer.
2003 modellen har mange ting som mangler i de senere modellene, først og fremst fordi Saab åpenbart har måttet spare mye penger ved å kutte ut dyre løsninger.
Et par eksempler; lyktespyleren er av den skjulte typen på '03, mens senere modeller fikk en fast "vorte" i stedet, og lastekroker i bagasjerommet finnes så langt jeg vet bare på '03.
Det ideelle er jo å kjøpe så ny bil som mulig, men det koster jo mer også. Dermed må mange vurdere en '03, og det er i prinsippet ikke noen grunn til å frykte noe med den årgangen. Kodeordet er "historikk". Er servicene gjort og tilbakekallingene utført så er det et bra utgangspunkt.
Takk for opplysingene

En av hovedgrunnene til at eg falt for 9-3 er dette :http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=
Synst det der var en fet bil

Et par ting som bør sjekkes:
- i 2003 var 2,0T betegnelsen på Aero-motoren på 210 hk, så jeg tror det heller er snakk om 2,0t med 175hk.
- 9-3SS er i utgangspunktet en stivt fjæret bil, så H&R senkesett og 19 tommers hjul kan være i overkant stivt. Du må absolutt prøve bilen først. Sjekk også ET på hjulene, kan være at det er trikset med dette for å unngå at hjulene tar i. Hirsch 19 tommere kommer med svingstoppere, så jeg antar at det ikke er mye å gå der.
- Er telefonen Saabs egen TEL2 eller TEL1 med handsfree? Det er en stor forskjell på disse to, med TEL2 som det klart dyreste og mest attraktive.
- "Soundsystem" ..... Denne var litt uklar, så her må fakta graves frem. Jeg ville personlig kun sett etter biler med 300 anlegget, i verste fall går 150 også, men da er lyden klart dårligere.
Ellers har bilen mye "riktig" utstyr, som f.eks el. justering av sete(r), noe som gir langt flere innstillingsmuligheter. Bi-xenon er også greit, selv om de vanlige lysene er meget bra. Prisen er litt vanskelig å si noe om, jeg bor i Belgia så jeg kjenner ikke markedet i Norge så godt. Burde kanskje det, om jeg vil finne en kjøper til min...
- i 2003 var 2,0T betegnelsen på Aero-motoren på 210 hk, så jeg tror det heller er snakk om 2,0t med 175hk.
- 9-3SS er i utgangspunktet en stivt fjæret bil, så H&R senkesett og 19 tommers hjul kan være i overkant stivt. Du må absolutt prøve bilen først. Sjekk også ET på hjulene, kan være at det er trikset med dette for å unngå at hjulene tar i. Hirsch 19 tommere kommer med svingstoppere, så jeg antar at det ikke er mye å gå der.
- Er telefonen Saabs egen TEL2 eller TEL1 med handsfree? Det er en stor forskjell på disse to, med TEL2 som det klart dyreste og mest attraktive.
- "Soundsystem" ..... Denne var litt uklar, så her må fakta graves frem. Jeg ville personlig kun sett etter biler med 300 anlegget, i verste fall går 150 også, men da er lyden klart dårligere.
Ellers har bilen mye "riktig" utstyr, som f.eks el. justering av sete(r), noe som gir langt flere innstillingsmuligheter. Bi-xenon er også greit, selv om de vanlige lysene er meget bra. Prisen er litt vanskelig å si noe om, jeg bor i Belgia så jeg kjenner ikke markedet i Norge så godt. Burde kanskje det, om jeg vil finne en kjøper til min...

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ikke orginalt.Skyler skrev:Hvis det er bilen eg henviste til du mener så er det 240hk i den..
Melder du deg inn i klubben, så finner du det på FAQ!Skyler skrev:ET?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
ET er en forkortelse for tyske 'Einpresstiefe' , som igjen kan oversettes til 'innpressdybde' på norsk. Med andre ord menes det hvor mye innpress felgen har.
Finnes masse forklaringer om innpress, f.eks her:
http://www.diskusjon.no/lofiversion/ind ... 61371.html
Fabrikk for 9-3SS er ET41, mens de fleste ettermarked hjulene har ET35.
Finnes masse forklaringer om innpress, f.eks her:
http://www.diskusjon.no/lofiversion/ind ... 61371.html
Fabrikk for 9-3SS er ET41, mens de fleste ettermarked hjulene har ET35.