Saab moser BMW

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 30 jun 2006, 15:32

lie_N509 skrev:Det kan være fordi BMWen ikke har airbag, han kan ha kjørt uten belte, osv osv osv. :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Har en påhengsmotor til deg, ser ut som årer blir i minste laget :P :lol:
Hehe

Du er inne på noe :wink:
9³ TurboX

Brukeravatar
SledgeN685
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 12 mai 2006, 21:26
Sted: Odda

Legg inn av SledgeN685 » 30 jun 2006, 15:33

Var forbanna lik bilen min den der! hehe ser ut som ein 9-3 SE :twisted:
Saab 9-3 2.0t SE 02mod

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 jun 2006, 15:44

hvorfor forsvare bmw på et saabforum?

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 30 jun 2006, 15:45

Hvorfor ikke? Selv om vi har Saab osv, må det gå ann å se en sak fra flere sider :?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 jun 2006, 15:46

lie_N509 skrev:Hvorfor ikke? Selv om vi har Saab osv, må det gå ann å se en sak fra flere sider :?
Ikke fra mitt ståsted, men la gå.

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 30 jun 2006, 15:49

Nei det er jo tydelig at noen har nok av skylapper her inne
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 01 jul 2006, 07:37

Skylapper, alright.
Faktum er jo at euroncap finner på å legge til ekstra stjerner
kun for smådetaljer som beltevarsler. Bare se på testene av saab 9-5 98 og 03, om jeg ikke husker helt feil.
Joda, bilen ble MYE mer kollisjonsikker på grunn av den ding-dingsaken.
Den fikk iallefall høyere poengsum.

Forøvrig finnes det i mine øyne ingen rasjonell grunn til å kjøpe en bmw, da disse bilene ikke er kjent for å være av den sikreste sorten.
Det står jo tidligere i denne tråden skrevet om bmw som fikk 1,5 stjerne, og den 9-3'en som fikk 4.
Saab 900 97' fikk også 1,5, men ser vi på hva folksam har å si, så stiller saken seg noe annerledes med en gang.

Her havner nemlig Saab 900 94-98, Saab 9000 85-97, Saab 9-3 98-03 og Saab 9-5 98- på det samme resultatet, nemlig 30% bedre sikkerhet enn gjennomsnittsbilen. Nevnte kebabtralle, en 3-serie fra det herrens år 1999, står beskrevet som "minst like sikker som gjennomsnittet."

Dette er naturligvis bare grove tall, men gir meg belegg for å påstå at enhver saab siden 1978(!) er sikrere enn denne bilen, da Saab 900 78-93 havner på "minst 15% sikrere enn gjennomsnittsbilen.

Dette jeg her har hentet fra folksam er statistikk fra virkelige ulykker, og ikke fra tullinger som kjører biler i veggen og gir poeng etter hvordan beltevarsleren uler.

Og du, Lie.
Denne diskusjonen har vi hatt før.
Du vet at Stcn er feil sted å preke kebabtralle.
Jeg skjønner ikke hvorfor du vil bytte, du har jo en mer eller mindre perfekt bil. 2,3t og alt. Det er en god vinterbil, og den er sikker som fanden selv. Og du kjører jo som en prest, du trenger jo ikke feilhjulsdrift fordi du skal kjøre gris. Eller har du lagt om kjørestilen nå?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 01 jul 2006, 10:32

Når de sier at SAAB 900 fra 80 - tallet er 15 % sikrere så mener de vel i forhold til årsmodell, sånn at SAAB 900 f.eks konkurrerermed en 85 Opel Rekord??? Og ikke en 99 BMW? Ikke for å ødelegge gleden, men rett skal være rett.

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 01 jul 2006, 10:44

KongerudN344 skrev:Når de sier at SAAB 900 fra 80 - tallet er 15 % sikrere så mener de vel i forhold til årsmodell, sånn at SAAB 900 f.eks konkurrerermed en 85 Opel Rekord??? Og ikke en 99 BMW? Ikke for å ødelegge gleden, men rett skal være rett.
Nei. De mener 15% sikrere enn gjennomsnittet for bilene som finnes på veien det året opplysningen gis ut. Hadde man sammenliknet med 80talls biler så finnes det knapt sikre biler. Sjekk sierra med selvmordsrattstamme, små japsebiler uten strukturstivhet, eller dytt på karosseriet til en peugeot så ser du hva tynt og spinkelt er. Karosseriet på en gammel saab er faktisk veldig tykt, sammenliknet med det meste.

Altså hvis de i 2006 oppgir ut at saab 900 er 15 % sikrere enn gjennomsnittet, så inkluderer det også biler som 99 BMW. Ellers gir jo ikke tallene noen mening. Forsikringsselskapet ønsker jo også at premieinnbetalingene for hver enkelt biltype skal matche utbetalningene for personskader. Dessuten synes jeg å huske fra tidligere tall at saab 900 tidligere lå 30% over. Altså går det nedover for den gamle sliteren etterhvert som bilparken får mer sikkerhetsutstyr.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 01 jul 2006, 14:53

Veldig enkelt og greit, gå på http://www.folksam.se og les selv
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 01 jul 2006, 15:26

Artig at bmw 3 98-05 ikke er sikrere enn gjennomsnittsbilen. Personene i BMW3 har faktisk større skaderisk enn flere biler i miniklassen.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 01 jul 2006, 16:17

Da lærte jeg noe nytt :D

Og det var jo gledelig :D

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 02 jul 2006, 01:00

Hvordan er omstendighetene rundt statistikken til folksam? Det er jo vanskelig å sammenligne ulykker, det blir vel et gjennomsnitt. Så mange faktorer som kan ødelegge. Derimot blir det en mer rettferdig måling når man krasjer bilene likt! Så det å kalle NCAP for tøv, er rent tøv!

Hvorfor skal man henge ut BMW på et Saab forum? Greit at man liker Saab best, skal ikke nekte noen det. Men man må kunne innse at BMW er bedre på de fleste punkter. ER vel en grunn til at de selger mer, og er en fabrikant som faktisk TJENER penger, Otto?!? :P

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 02 jul 2006, 06:21

Henke, Henke, Henke...
Du har misforstått her.
Sikkerhet er ikke definert etter hvordan bilen er etter å blitt kjørt i en vegg i et miljø der alle variabler er eliminert, men snarere etter hvordan bilen klarer seg i en faktisk kollisjon med mange variabler.

Det folkene hos euronacap gjør er å ta en fin bil, for ordens skyld, la oss si en 9-5, og mure denne i veggen i en gitt hastighet, eventuelt en stolpe, men la gå. Vi sier vegg.
Det som skjer da, vil aldri skje i virkeligheten. Det vet du like godt som meg.

Folksam sin statistikk er derimot basert på virkelige ulykker, og mange av dem.
Og jeg må igjen minne deg på at euroncap definerer saab 9-5 03' som mer kollisjonssikker enn saab 9-5 98' på grunn av en uleting, også kjent som beltevarsler. Kanskje de likte lyden bedre? Ikke vet jeg, men her har du et sitat sakset fra euroncap;

"From June 2003, the 9-5 is fitted with an intelligent reminder for the driver and front seat passenger to buckle up their seatbelt. The Saab 9-5 has therefore been awarded extra points that now give the car the five star crashworthiness rating."

Den mest interessante delen av dette sitatet er denne:
The Saab 9-5 has therefore been awarded extra points that now give the car the five star crashworthiness rating."


Den ble visst mer kollisjonssikker med en gang. Kanskje dette hadde vært noe for bmw? Eller fungerer systemet slik at man får en ekstra stjerne for hver ekstra beltevarsler man putter inn?

Iallefall får ikke denne ekstra stjernen meg til å tro at en 2003-modell er noe som helst mer kollisjonssikker en min bil, eller din bil, for den saks skyld.

Og joda, bmw tjener penger, men jeg kan ikke skjønne hvorfor du mener det er en bedre bil enn 9-5, da det under alle omstendigheter er større risiko for å dø i en bmw enn i en 9-5.

Du kan se på folksam sine sider, og du kan se på euroncap sine sider.

Jeg er glad i livet, og ikke mindre glad i livet til passasjerene mine.
Det er en av grunnene til at jeg kjører Saab.
Hvorfor kjører du Saab?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 02 jul 2006, 11:04

ottorasmussen N242 skrev:Og joda, bmw tjener penger, men jeg kan ikke skjønne hvorfor du mener det er en bedre bil enn 9-5, da det under alle omstendigheter er større risiko for å dø i en bmw enn i en 9-5.

Jeg er glad i livet, og ikke mindre glad i livet til passasjerene mine.
Det er en av grunnene til at jeg kjører Saab.
Hvorfor kjører du Saab?
BMW er en bedre bil, rent teknisk. Om Saab er opptatt av sikkerhet, hvorfor kom ikke ESP som standardutstyr før? Er da bedre å forhindre en kolisjon fremfor å kolidere?

Jeg har varebil så er ikke så veldig glad i passasjerene mine..
Hvorfor jeg kjører saab lurer jeg ofte på selv, særlig når ting går i filler også har de ikke gått i filler alikevel og når jeg svinger på rattet.. Men, den er ***** fin å se på, det er trossalt en SAAB så har nok ikke eid min siste Saab.. :P

Svar