Side 174 av 203

Re: Saab i media!

Lagt inn: 27 feb 2012, 11:32
av Thor Åge N1166
Ingvar N629 skrev:
Ronald skrev:
Ingvar N629 skrev:
BMW kan jo tenkes å ville ha en plattform for forhjulsdrift, Saab har jo Phoenix og de har produksjonslinje. Sikkert billigere å kjøpe Saab og bruke dette enn å starte fra scratch med en ny plattform selv. Om de ønsker å bygge Saaber er en helt annen sak, men det er jo ikke godt å si.

I nøden spiser fanden fluer, vi får bare håpe det beste og følge spent med.

Men nå er det vel sånn, at uansett hvem som kjøper SAAB, følger ikke Phoenix plattformen med. Den nekter GM å selge videre. Det jo dette som er og har vært stridens kjerne.
De som kjøper SAAB, må enten ha en egen plattform eller investere i å utvikle en selv.

Re: Saab i media!

Lagt inn: 27 feb 2012, 11:48
av Ronald
Det er Epsilon II plattformen som 9-5 bygges på som er stridens kjerne.

Phoenix er Saab sin plattform (Må bare bytte ut noen komponenter som er GM sine)

Re: Saab i media!

Lagt inn: 27 feb 2012, 12:05
av Ingvar N629
Phoenix er Saabs platform ja, men som Ronald skriver er den ikke 100% komplett om man vil ha den GM-fri. Bremsesystem og motor er vel det som mangler, har jeg sett på ryktebørsen.

Re: Saab i media!

Lagt inn: 27 feb 2012, 12:12
av Eirik N396
Thor Åge N1166 skrev:Men nå er det vel sånn, at uansett hvem som kjøper SAAB, følger ikke Phoenix plattformen med. Den nekter GM å selge videre. Det jo dette som er og har vært stridens kjerne.
De som kjøper SAAB, må enten ha en egen plattform eller investere i å utvikle en selv.

Saab eier selv Phoenix-plattformen, og denne følger med. Slik jeg har forstått det, kan ikke GM nekte noen å bruke Phoenix-plattformen.

Problemet er vel at den som kjøper Saab vil ønske å starte produksjon igjen så snart som mulig. Dette er vanskelig, ettersom GM kan stoppe dem i å produsere både ng9-3 og ng9-5 slik vi kjenner disse i dag. ng9-5 skal vel være helt utelukket, mens ng9-3 visstnok skal være eid av Saab i mye større grad. Derfor har det lenge vært snakk om at en kjøper bør se på å få i gang produksjonen av ng9-3 igjen så raskt som mulig, ved å bytte ut de deler som trengs for å gjøre bilen helt uavhengig av GM sitt samtykke.

Samtidig har det vært snakk om at Saab bør få fart på utviklingen av den neste generasjons 9-3 som mange har ventet på en stund. Denne er bygget på Phoenixplattformen, men det har blitt skrevet at over halvparten av delene på denne kommer "utenfra" Saab. Omtrent 10% av bilen skal være deler og systemer som GM kan nekte Saab å bruke videre. Dermed synes løsningen å være å finne andre leverandører som kan produsere tilsvarende deler.

-
Jeg satte lenge mitt håp til kineserne i denne drakampen, men har blitt stadig mer skeptisk til disse ettersom tiden har gått og ny informasjon har kommet på bordet. Artikkelen Ingvar linket til var interessant lesning. Jeg er nå litt usikker på hvem jeg har mest tro på i denne saken, og det er også vanskelig å danne seg et godt bilde av situasjonen når så mye holdes unna offentligheten. Uansett håper jeg at Saab blir solgt til noen som kan gjenoppta driften, og håper de er villige til å satse på Saab som bilprodusent! :) Det er spennende tider!

Re: Saab i media!

Lagt inn: 27 feb 2012, 17:55
av Paradigm N558
Vraker en OG900 også... men bare for å vise hvor mye bedre den var enn konkurentene sine på den tiden.

Re: Saab i media!

Lagt inn: 27 feb 2012, 18:20
av Atzz
Paradigm N558 skrev:Vraker en OG900 også... men bare for å vise hvor mye bedre den var enn konkurentene sine på den tiden.


RIP Saaben :pray:

Synd de kan sende felgene til meg!

Re: Saab i media!

Lagt inn: 27 feb 2012, 22:18
av Thor Åge N1166
Eirik N396 skrev:
Thor Åge N1166 skrev:Men nå er det vel sånn, at uansett hvem som kjøper SAAB, følger ikke Phoenix plattformen med. Den nekter GM å selge videre. Det jo dette som er og har vært stridens kjerne.
De som kjøper SAAB, må enten ha en egen plattform eller investere i å utvikle en selv.

Saab eier selv Phoenix-plattformen, og denne følger med. Slik jeg har forstått det, kan ikke GM nekte noen å bruke Phoenix-plattformen.

Problemet er vel at den som kjøper Saab vil ønske å starte produksjon igjen så snart som mulig. Dette er vanskelig, ettersom GM kan stoppe dem i å produsere både ng9-3 og ng9-5 slik vi kjenner disse i dag. ng9-5 skal vel være helt utelukket, mens ng9-3 visstnok skal være eid av Saab i mye større grad. Derfor har det lenge vært snakk om at en kjøper bør se på å få i gang produksjonen av ng9-3 igjen så raskt som mulig, ved å bytte ut de deler som trengs for å gjøre bilen helt uavhengig av GM sitt samtykke.

Samtidig har det vært snakk om at Saab bør få fart på utviklingen av den neste generasjons 9-3 som mange har ventet på en stund. Denne er bygget på Phoenixplattformen, men det har blitt skrevet at over halvparten av delene på denne kommer "utenfra" Saab. Omtrent 10% av bilen skal være deler og systemer som GM kan nekte Saab å bruke videre. Dermed synes løsningen å være å finne andre leverandører som kan produsere tilsvarende deler.

-
Jeg satte lenge mitt håp til kineserne i denne drakampen, men har blitt stadig mer skeptisk til disse ettersom tiden har gått og ny informasjon har kommet på bordet. Artikkelen Ingvar linket til var interessant lesning. Jeg er nå litt usikker på hvem jeg har mest tro på i denne saken, og det er også vanskelig å danne seg et godt bilde av situasjonen når så mye holdes unna offentligheten. Uansett håper jeg at Saab blir solgt til noen som kan gjenoppta driften, og håper de er villige til å satse på Saab som bilprodusent! :) Det er spennende tider!

Nå er ikke jeg så tålmodig med å lese svenske artikkelstoff, men tror jeg fikk med meg hovedbudskapet i artikkelen Ingvar linket til. Og ja, spennende lesning, og samtidig litt "kaldt vann i årene" om man har sett for seg en løsning med Yongman.
Og hva som GM eier av plattformer og deler, virker på meg som egentlig lite interessant i forhold til oppkjøp, siden de skal godkjenne salget slik jeg har forstått det.
Da er det vel GM som på en måte sitter med det sterkeste kortet uansett. Og vil de ikke at teknikken deres skal selges til Kina, noe de har sagt fra dag 1, hjelper det jo lite med høye bud fra Yongman. Og hvem som eier hva.
Jeg var vertfall innom SAAB forhandler på Aker Brygge på lørdag. Visste ikke at det var en der. Ble oversaket da jeg så en helt ny 9-3 Aero parkert ved bryggekanten, og når jeg kom nærmere, var det butikk.
Selger var optimistisk på en løsning for SAAB, og de kom ikke til å ta ned SAAB skiltet på bygningen før det eventuelt var et faktum at det var slutt.
Men som han sa, de vet like lite som alle andre, da det meste blir undratt offentligheten. Men sjansen var over 50% for en positiv løsning ifølge han.
I løpet av de nærmeste 2 ukene, vil sannsynligvis mye være avgjort.

Re: Saab i media!

Lagt inn: 27 feb 2012, 23:27
av Ingvar N629
Daniel N683 skrev:Her kjører gutta i Top Gear Saab :D

41 min ut i programmet blir det Saab

http://www.dailymotion.com/video/xp2nzx ... shortfilms
Den 99 turboen de kjører er kanskje ikke heeeelt original, hør på lyden ved 48:57!! :mrgreen:

Re: Saab i media!

Lagt inn: 27 feb 2012, 23:54
av Hjelle, N6
Ingvar N629 skrev:
Daniel N683 skrev:Her kjører gutta i Top Gear Saab :D

41 min ut i programmet blir det Saab

http://www.dailymotion.com/video/xp2nzx ... shortfilms
Den 99 turboen de kjører er kanskje ikke heeeelt original, hør på lyden ved 48:57!! :mrgreen:
Har jo også haglbössa... :)

Ellers likte eg kommentaren: "this is a fast car", og seinare "this is a fantastic car" ifrå Clarkson, med påfølgane "this truley IS a fantastic car, this is a legendary car" ifrå May :D

Re: Saab i media!

Lagt inn: 28 feb 2012, 00:11
av Hjelle, N6
SISTE: http://www.saabsunited.com/2012/02/turk ... -saab.html

"GM wants to kill SAAB"

kan ikkje seie eg er overraska. Særdeles spent på morgondagen. Er jo også den vanlige tirsdagspressekonferansa som kan følgast på www.ttela.se og http://sverigesradio.se/vast/ , det startar klokka 09.00!

Re: Saab i media!

Lagt inn: 28 feb 2012, 08:04
av Ingvar N629
Hjelle, N6 skrev: Har jo også haglbössa... :)
Ja den så jeg og, men hør på turbolyden!

Re: Saab i media!

Lagt inn: 28 feb 2012, 09:40
av EdHunter N815
Hjelle, N6 skrev:SISTE: http://www.saabsunited.com/2012/02/turk ... -saab.html

"GM wants to kill SAAB"

kan ikkje seie eg er overraska. Særdeles spent på morgondagen. Er jo også den vanlige tirsdagspressekonferansa som kan følgast på http://www.ttela.se og http://sverigesradio.se/vast/ , det startar klokka 09.00!
Dette har vi visst i 2 år nå egentlig, hver gang det har sett ut til å komme til en løsning så har GM tråkket ethvert håp ned i grusen. Jeg er styggredd for at deres tankegang er at Saab er direkte konkurrent med Skropel, og at de derfor gjør alt de kan for at Saab skal forbli konkurs.

Slik jeg ser det vil eneste håp være at konkursforvalterne klarer å selge et GM-fritt Saab til en kjøper som har både store ressurser og ferdige platformer slik at produksjon kan startes nesten umiddelbart etter et oppkjøp. At kjøperen også har en viss stabilitet og tyngde vil nok også være avgjørende for at kundene skal komme tilbake.

Re: Saab i media!

Lagt inn: 28 feb 2012, 10:01
av Pål N526
Pressekonf:

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1543795- ... ren-i-dag-
http://www.saabsunited.com/2012/02/admi ... -28th.html
Here are the statements that were made during the short press-conference that lasted about 20 minutes:
- Bergqvist: The deadline to place a bid of interest passed yesterday, this deadline was for the interested parties to reveal what exactly they wanted to buy
- Bergqvist: We have received a number of these bids
- Bergqvist: We will now evaluate these bids and potentially have meetings with the parties to place questions and clear out issues. This situation is very complex…

- Bergqvist: We’re not allowed to state how many bids that we have received however there are a number of bids that counteract each other
- Bergqvist: The bids are placed by both international and domestic parties…

- Bergqvist: What we are aiming for is a complete solution and with that we are saying that the factory and production capacity should be sold as one entity (with capacity they are talking about production-tools etc)

- Bergqvist: Every bid that has been received is serious and well motivated and is subject to further discussion.

- Bergqvist: When the administration of the bankruptcy started Saab’s register was empty and there is a big factory which costs huge amounts to maintain. It is like painting a piece of art just to keep the financing working for that and I feel that we have done a good job on that point.

- Peotoux: On questions regarding the time line, we can not comment…

Re: Saab i media!

Lagt inn: 28 feb 2012, 17:41
av zero900t
http://www.namdalsavisa.no/motor/article5947967.ece

han skal være glad han hadde en Saab og ikke en kia!

Re: Saab i media!

Lagt inn: 28 feb 2012, 18:18
av Marius Bruheim
Ingvar N629 skrev:
Hjelle, N6 skrev: Har jo også haglbössa... :)
Ja den så jeg og, men hør på turbolyden!
Får jo gåsehud av lyden :D