oddi N108 skrev:Jim S. N1578 skrev:Som noen nevner litt tidligere i tråden her, Audi er en veldig fin og grei bil det. Helt til den dagen du skal ha noe byttet eller reparert på dem

Da koster det mer enn flesk og havrelefser

Eksempel: 2004 Audi 1,9TDIQ. Bytte reg.reim som må gjøres hvert 5 år eller ved kjørte 120 000 km. Pris hos Møller for 120k sevice ca 20 000 kr...
er vel omtrent som å bytte regkjede på 9-5 det, og der er man jo ganske heldig hvis det varer 120 kkm:) Dessuten koster jo sid'en ca 6000.. så å kritisere audi for å ha dyre deler er nok litt som å skyte seg selv i foten spør du meg..

mvh oddi
Saab 9-5 har hatt problem med koksing fra 1998 modellene til og med 2002, men dette ble utbedret med bedre veivhusventilasjon f.o.m. 2003 modellene. For oss som har en 9-5 98-02 modell finnes det et veivhusventiasjonssett med grovere rør å få køpt. Ellers er det nok som doo-kie skriver:
doo-kie skrev: No er det vel kun biler som ikke er vedlikeholdt som man må bytte register på 120k. Er vel biler som har rullet på 300k og 400k uten å bytte.
Singsaker... Nå har altså Harald A. Møller AS hatt agenturet for Audi NSU Auto Union AG siden november 1974 da, og er vel med det å regne som hovedforhandler av Audi i Norge eller hva? Eier du en Audi og vil beholde garantien på bilen, reiser du til Møller. Tydeligvis kjenner du ikke til hvordan et verksted beregner kostnader for en jobb utført. Hadde du visst det, hadde du også visst at de har en database over estimert tid på de fleste jobber, uansett om verkstedsmesteren tar seg en flatfyll, og resten av arbeidsflokken ligger hjemme med ”nøf-nøf” syken.
Tilbake til registerreim kontra kjede og pris. Setter vi intervallskifte på Saab 9-5’en på 200k, og Audi TDI på 90k (Anbefalt intervall på TDI motorene):
Saab 9-5 200 000 km: Du oppgir da at det vil koste
ca 20 000,00 kr (Jeg vet ikke hvilken pris dette ville komme på, gjort på et verksted. Gjør jobben selv neste gang det trengs)
Audi TDI 200 000 km: 200 000/90 000 = 2,22 registerreimer pr kjede. 20 000,00 kr * 2,22 =
44 400,00 kr
Det er en ”ny motor” satt inn av verksted i Norge det. Den tidligere eieren av min 9-5 Aero fikk B235R motoren skiftet. Motoren ble hentet i Sverige av verksted her i landet. Motoren som da hadde gått 170 000 km ble levert fra SDCC med oppgradert veivhusventilasjon, byttet registerkjede og transmisjon, byttet turbo + 3 måneders garanti. Hentepris hos SDCC pr høst 2006: 23 750,00 SEK.
Å bytte registerreim på Audi/VW diesel selv er ingen enkel opperasjon, og noe jeg ikke hadde villet gjort selv på nyere bil... Om ikke jeg husker helt feil så koster ikke delene i seg selv mer en ca 2500 kr, men alt arbeide med å fjerne hele fronten for å komme til da. Mener at det er litt spesialutstyr en må ha for å låse dieselpumpen, kamaksler veiv osv i rett posisjon. Vannpumpen må byttes samtidig + bolten til kilereimen. Ett hakk på reima feil - Heldig, ikke start - Verste fall, kanskje motorras...