Om Saab i "TV2 Hjelper deg" p? torsdag!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 28 feb 2006, 17:01

Tante og onkel sin 98' 9-5 ble også rammet av det. Sist jeg snakket med henne mente hun de hadde komplett sørvis-hefte, men hun fortalte ærlig at de var litt lei bilen, virket som de hadde en mandags-utgave, som snart skulle byttes uansett. Nå tøffer de rundt i en 9-3ss som de forguder.

Turboroger her har vel også opplevd dette?
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Legg inn av Øyvind.H » 02 mar 2006, 13:33

Henrik N449 skrev: Begynner man å gi penger utenom avtalen, til folk som har solgt saaben sin for lenge siden, så blir det jo nesten som å betale noen i medlidenhet?
Helt feil.

De har med sin 8 års utvidede garanti tatt på seg ansvaret for denne motoren, og bekreftet at det er en alvorlig feil på den som de er ansvarlige for.
Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, er den utførte reparasjonen til 17.000,- en garantireparasjon, som FEILAKTIG ble betalt av kunden. Derfor skal disse pengene tilbakebetales til kunden da han ikke skulle betalt dette i utgangspunktet.

Punktum.

(Og til deg som lurte på antall rammede biler, så mener jeg 9-5 har ca 10 ganger oftere motorras enn gjennomsnittet, noe som betyr ca 1,5-3% av bilene.)

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 02 mar 2006, 16:29

Men han solgte jo bilen i etterkant, og for alt vi kan vite så "tjente" han kanskje inn noen av disse 17k ved å ta en høyere pris siden bilen hadde helt ny motor. Jeg mener at kunden her ber GM drite i vinkel og kreve noe som ikke tilhører ham. Hadde han beholdt bilen hadde det vært en selvfølge. Selvsagt ser jeg problemet hans, men hans fem år med garanti VAR faktisk ute når uhellet inntraff, og dette kan jo skyldes en haug med ting, som dårlig oljebytte, mye småkjøring o.l. som tidligere påpekt. GM er i sin fulle rett ved å avslå at fyren skal få sine 17k utbetalt noe jeg mener blir riktig i denne saken.
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 02 mar 2006, 19:21

Få med dere tv2 hjelper deg i dag:D det går hett for seg..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Legg inn av Øyvind.H » 05 mar 2006, 11:39

ulv skrev: GM er i sin fulle rett ved å avslå at fyren skal få sine 17k utbetalt noe jeg mener blir riktig i denne saken.
GM har fortsatt erkjent at det er en produksjonsfeil, og at motorene skal repareres gratis i 8 år for denne feilen. Derfor skal han selvfølgelig ha tilbake sitt utlegg, da han IKKE skulle betalt for reparasjonen i utgangspunktet. Det at de skylder på at han har solgt bilen har ingenting å si, for han har fortsatt betalt for noe som skulle vært gratis!

Brukeravatar
Ninefive
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 30 aug 2005, 18:35
Medlemsnummer: N1447
Bil: 2005 SAAB 9-5 Est.
Sted: Vestlandet

Legg inn av Ninefive » 07 mar 2006, 03:01

Oil sludge 1

Oil sludge 2

Oil sludge 3

Oil sludge 4

Oil sludge 5

osv, osv, osv

Ok, jeg ser at jeg har tatt med Toyota 2 ganger her. Jeg gidder ikke redigere, men gjør noen søk på nettet på 'oil sludge' så vil du bli overrasket over omfanget.

Oil sludge er ikke bare et SAAB fenomen, nei. Men så langt så er det vel nesten bare SAAB som har hatt hår nok på brøstet til å gå ut med det offentlig i bred skala.

Når det gjelder han der karen som fikk hjelp til å bruke -TV2 hjelper deg-, og som er sur fordi at han ikke får refundert sine reparasjonskostnader på en bil han har solgt, så synes jeg faktisk ikke særlig synd på mannen i det hele tatt. Ærlig talt, han er jo en Toyota kunde......... :lol:
Mvh
N1447 Ninefive

-05 9-5 Vector Sport Estate

Brukeravatar
Ninefive
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 30 aug 2005, 18:35
Medlemsnummer: N1447
Bil: 2005 SAAB 9-5 Est.
Sted: Vestlandet

Legg inn av Ninefive » 14 mar 2006, 20:23

Øyvind.H skrev:
Henrik N449 skrev: Begynner man å gi penger utenom avtalen, til folk som har solgt saaben sin for lenge siden, så blir det jo nesten som å betale noen i medlidenhet?
Helt feil.

De har med sin 8 års utvidede garanti tatt på seg ansvaret for denne motoren, og bekreftet at det er en alvorlig feil på den som de er ansvarlige for.
Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, er den utførte reparasjonen til 17.000,- en garantireparasjon, som FEILAKTIG ble betalt av kunden. Derfor skal disse pengene tilbakebetales til kunden da han ikke skulle betalt dette i utgangspunktet.

Punktum.

(Og til deg som lurte på antall rammede biler, så mener jeg 9-5 har ca 10 ganger oftere motorras enn gjennomsnittet, noe som betyr ca 1,5-3% av bilene.)
Du sier at: "så mener jeg 9-5 har ca 10 ganger oftere motorras enn gjennomsnittet, noe som betyr ca 1,5-3% av bilene."

Kan du dokumentere denne påstanden, eller er det bare noe du mener? Jeg mener ikke å påstå at det du sier ikke er riktig, men det skulle ha vært interessant å sett grunnlaget for denne påstanden. :)
Mvh
N1447 Ninefive

-05 9-5 Vector Sport Estate

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 19 mar 2006, 23:19

Ninefive skrev:
Øyvind.H skrev:
Henrik N449 skrev: Begynner man å gi penger utenom avtalen, til folk som har solgt saaben sin for lenge siden, så blir det jo nesten som å betale noen i medlidenhet?
Helt feil.

De har med sin 8 års utvidede garanti tatt på seg ansvaret for denne motoren, og bekreftet at det er en alvorlig feil på den som de er ansvarlige for.
Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, er den utførte reparasjonen til 17.000,- en garantireparasjon, som FEILAKTIG ble betalt av kunden. Derfor skal disse pengene tilbakebetales til kunden da han ikke skulle betalt dette i utgangspunktet.

Punktum.

(Og til deg som lurte på antall rammede biler, så mener jeg 9-5 har ca 10 ganger oftere motorras enn gjennomsnittet, noe som betyr ca 1,5-3% av bilene.)
Du sier at: "så mener jeg 9-5 har ca 10 ganger oftere motorras enn gjennomsnittet, noe som betyr ca 1,5-3% av bilene."

Kan du dokumentere denne påstanden, eller er det bare noe du mener? Jeg mener ikke å påstå at det du sier ikke er riktig, men det skulle ha vært interessant å sett grunnlaget for denne påstanden. :)
Bruker i regel ikke henge med i Oil sludge debatten, det er og forblir ett for Saab trist kapitel som de vel ikke alltid har handtert så smart. En annen sak er at de langtfra er alene om problemet, men det blir vel ikke så mye bedre for det....

Mitt minne kunne nok iblant vært bedre, så jeg kan ikke garantere noen av tallene ovenfor, men det var et svensk forsikringselskap som åpnet døra på vid vegg gjennom nettopp å hevde att Saab hadde betydelig flere motorhavarier en andre bilmerker. Det går sikkert å søke opp for den som behøver å vite exakt, da det jo var en følgetong i avisene for noe år tilbake.

Brukeravatar
Ninefive
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 30 aug 2005, 18:35
Medlemsnummer: N1447
Bil: 2005 SAAB 9-5 Est.
Sted: Vestlandet

Legg inn av Ninefive » 20 mar 2006, 10:10

Ok, så dette gjelder motorer som ble produsert for noen år siden da og derfor var plaget med oil sludge, og ikke motorer som er produsert de siste årene?
Mvh
N1447 Ninefive

-05 9-5 Vector Sport Estate

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 22 mar 2006, 18:09

Vel, skal ikke gå i det vie og brede her, men min 2003 9-5 st.v. med 2.0t og automat, nå gått 65 000 km har nettopp vært inne å byttet registersats ++..

Synes ikke min bil er gammel, og har blitt rimelig FORB***** om jeg har måttet betale det selv. Og jeg som bruktbilkunde har IKKE kommet til å betalt ekstra for en bil som har ny motor/overhalt motor. Tvert imot, for meg så betyr en mye påkostet bil (avhengig av km) det at bilen ikke er bra, og kanskje et potensielt problem i fremtiden. Så de 17000 han i utgangspunktet IKKE skal betale, er det for dumt å si at "det tjente han kanskje inn"..

Slapp riktignok å betale selv, da jeg kjøpte min i desember fra Saab-huset, og var meget påpasselig på at jeg fikk motorgarantien skriftlig!! Sa at bilen var meget bra når jeg kjøpte den, og at den ikke hadde oil-sludge, men NAF fant lyd i registeret, så det ble byttet. Nå er det mulig at det er registeret som hadde feilen, men mulig det var noe påbegynt med tanke på oljeproblemer e.l. Uansett ble den sjekket nøye, og ikke noe tyder på problemer/unormal høy slitasje utenom registeret. Så heldig å oppdaget noe tidlig kanskje??

Uansett, et reelt problem for mange som vil ha en god solid bil, og som følger servicer og ikke er interessert nok til å betrakte sin Saab som noe annet enn et transportmiddel.. :(

Mvh

Svar