import fra sverige + mer info om bil

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

import fra sverige + mer info om bil

Legg inn av Frode N073 » 10 okt 2006, 19:26

eg e på jakt itte ein 3 dørs 900 t16 eller aller helst ein Aero. Har sitt itte sånne bila men dorr e jo nesten ingen. de som e å finna e enten for gamle ellår i dårlig stand. vil ha -87 eller nyare med minst mulig rust seff.
pga dette har eg begynt å se på det svenska markedet kor utvalget e betydeligt bedre. har fonne ein -89 som ska ver mer ellår mindre rustfri og godt vedlikeholdt med det meste av utstyr.
ka ville ein sånn bil gå for her i norge?
kan og någen gje ein kort beskrivelse øve ka som må gjørs ved evt innførsel av bil.

et par andre spørsmål.

ka e egenvekt på og900? (evt den vektå som tollvesenet trenge)
ka tid kom 900 med de nye (9000) bremsene?
har det någe å sei ved innførsel om bilen e trimma?
må bilen visas før registrering i norge?
hvis det evt e montert 9000ic. kan det skapa problem hos tollvesenet/traffikkstasjonen?

på forhånd takk :)
Sist redigert av Frode N073 den 17 okt 2006, 09:20, redigert 1 gang totalt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 10 okt 2006, 19:29

Klare to av di spørsmålå :lol:
nye bremser kom i med M88 (facelift i 87 8) )
Det med 9000 IC ska ikke ver noge problem så lenge bilen ikkje e trimma 8)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: import fra sverige

Legg inn av Ingvar N629 » 10 okt 2006, 19:40

Frode N073 skrev: ka e egenvekt på og900? (evt den vektå som tollvesenet trenge)
ka tid kom 900 med de nye (9000) bremsene?
har det någe å sei ved innførsel om bilen e trimma?
må bilen visas før registrering i norge?
hvis det evt e montert 9000ic. kan det skapa problem hos tollvesenet/traffikkstasjonen?

på forhånd takk :)
egenvekt 1270 +fører (står det i vognkortet mitt iaf, varierer sikkert litt)
"nye" bremser kom rundt 88 en gang. men er ikke helt 9k-bremser, da..
om den er trimma har vel ikke noe å si om ingen vet om det for å si det sånn:) Men du betaler avgift for det du tar den inn som. Altså sjekk vognkort. God tro osv hvis det blir målt, vet ikke hvor mye de sjekker sånt.

Moms skal betales så fort som mulig etter innførsel. Resten av avgiftshel... skal betales før du får skilter på den.
Ellers var det iallfall sånn før at det skal betales KONTANT med tusenlapper ved innførsel, men det er det forhåpentligvis slutt på. Leste en morsom artikkel om dette en gang...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 10 okt 2006, 19:48

Angående bremser så kom det med m88, min er registrert i desember 87 og har nye bremsan med nye boltsirkelen. 9000 bremser er bolt on, må bytte caliper, skiver og bruke SP stålomspunne bremseslanger foran i alle fall.
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 okt 2006, 22:34

Nye bremsene har like calippere bak som 9000. Jeg skjønner at du er fristet til å hente inn fra Sverige. Men jeg mener å ha sett noen avskrekkende regnestykker på importavgifter (desverre!) :?

Jeg tror eneste problemet med import av trimmet bil er dersom den er registrert med ny effekt. For da blir det høyere avgifter :roll:

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 10 okt 2006, 22:41

Audun N346 skrev:Angående bremser så kom det med m88, min er registrert i desember 87 og har nye bremsan med nye boltsirkelen. 9000 bremser er bolt on, må bytte caliper, skiver og bruke SP stålomspunne bremseslanger foran i alle fall.
OT:
Men er du egentlig nødt til å bytte skivene? trodde de var så og si like bare 9000 har bedre kjøling :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 10 okt 2006, 23:47

Eirik N396 skrev:Nye bremsene har like calippere bak som 9000. Jeg skjønner at du er fristet til å hente inn fra Sverige. Men jeg mener å ha sett noen avskrekkende regnestykker på importavgifter (desverre!) :?
i følge kalkulatoren på http://www.toll.no så vil bilen havna på ca 56000,- med alle avgifter + veiavgift. detta e hvis eg gir 20000,- NOK for selve bilen.

e kanskje litt i øvekant med tanke på at det e ein gammale bil. men'an har alt utstyr (av betydning) + at'an i følge selgar e så og sei rustfri. ska godt gjørs å finna de uten rust uten at de koste ein fod og ein arm.

ka betale dokk i forsikring på disse bilane med 75% bonus?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2006, 09:44

Med 70% bonus betaler jeg drøye 3000 i året med delkasko, adresse i Trondheim sentrum. Tipper Aeron er en del dyrere enn min "LTT" å forsikre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 11 okt 2006, 10:11

Ingvar N629 skrev:Med 70% bonus betaler jeg drøye 3000 i året med delkasko, adresse i Trondheim sentrum. Tipper Aeron er en del dyrere enn min "LTT" å forsikre.
Jeg sitter og betaler 2800 med 70%bonus på min OG900 Turbo.
det er med fri kjørelengde og delkasko.... :wink:
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 11 okt 2006, 10:38

ka selskap bruke dokk då?

i sparebank1 fekk eg ein pris på 2600,- på 70% og 12000km
i vesta blei det rett øve 3000,- for sama.
dette va for ein 900s då. ein fulltrykkar blir vel dyrare.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 11 okt 2006, 11:18

Frode N073 skrev:ka selskap bruke dokk då?

i sparebank1 fekk eg ein pris på 2600,- på 70% og 12000km
i vesta blei det rett øve 3000,- for sama.
dette va for ein 900s då. ein fulltrykkar blir vel dyrare.
Det var 100kr dyrere hos IF for en ÅGE Aero enn det var for en 8V-sug for min del ihvertfall....

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 11 okt 2006, 12:50

Hos Gjensidige var det ingen forskjell på hvor mye turbotrykk det er i bilen, ltt kosta det samma som fulltrykkere! Eneste det var forskjell var om det var turbo eller ei...
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 11 okt 2006, 13:21

eg fekk nå pris hos Sparebank1 på ca 3300,- for delkasko og ca 6800,- for kasko.

hos Vesta fekk eg 2600,- for delkasko og 4100,- for kasko.
Vesta selgaren hadde ikkje turbo i registeret før itte -93 så han måtte ta ein 900gli. men han konne setta merknad på at det e ein 900T16 Aero. då burde jo eg ver trygg

begge eks e med 70% bonus.

ein aen tring eg lure på e koss det vil virka inn på 1. gangs godskjenning når det e montert 3" anlegg med batterbøy og batteri e i bagasjerommet. tenke då på db + at'an vil jo lysa trim. komme ikkje te å opplysa om trim då :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 11 okt 2006, 14:07

Påstå hardnakket at det kun er for å få en bedre og mer optimal plassering av batteri, det står jo innpå eksosen originalt, noe som du kan presisere ikke er speselt bra. :wink: Koble fra APC boksen, evt ta sikringen så går den kun som en LTT i tilfelle han tester bilen. 8)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 11 okt 2006, 14:33

det med effekten ska eg nok fiksa;)

snakte med selgar og han sa bilen va besiktigat og godkjent hos den svenske bilprovningen med både 3" eksos med katalysator/ic/trim osv.
vil det ver någe hjelp for meg?
eg trodde hvis ein bil i eu va gokjent innenfor eu så blei'an automatisk godkjent i norge og.

snakte med kontrollstasjonen i stavanger og de trengte bare et papir (fra f.eks. svenske bilprovningen) som ga de nødvendig info så va det greit.
eg nevnte ic og eksos siden du ikkje kan unngå å se at det e der :wink:
Han nevnte og någe om et ECE dokument som eg måtte skaffa. (inneholde visst div info om krasjtest, bremser, feste for setebelte, støy/avgass samt vekt)
någen så vett kor eg får tak i et sånt dokument? importør evt forhandlar?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Svar