900 vs Laurel diesel

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

900 vs Laurel diesel

Legg inn av Griffin N430 » 22 okt 2006, 10:36

Var ute på by`n i går å kjørte litt og900, da jeg traff på en bekjent som kjører en noe opptrimmet Datsun Laurel diesel...! Trodde ikke min gikk så veldig dårlig, men ble litt sjokkert etter ett lite "bakkeløp" (fra rundkjøringa på fåberg og oppover der, for de som er kjente)

:shock: Jeg hadde ikke sjans å holde følge i det hele tatt! :shock:
Må si gamle nissan dieselmotorer er veldig sterke. Motoren hans har gått 850 000km, urenovert!! :shock: Så har han sett på en T3/T04e turbo og intercooler samt større dieselpumpe. Ladetrykket ligger på 2 bar :lol:
Slik har han kjørt med i laaange tider! Rart det holder!!

Man skal altså ikke spøke med gamle dieselbiler...!! hehe...



Så nå er det hjem igjen å trimmer mer.... :roll:
Sist redigert av Griffin N430 den 22 okt 2006, 14:14, redigert 1 gang totalt.

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 22 okt 2006, 13:43

Daniel N683 skrev:flaut.. :shock: :roll:

best å sette av vinteren på trimming... :wink:
Hehe, jah!
Men jeg ble imponert!! :D

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 22 okt 2006, 13:53

Daniel N683 skrev:
Men man skal ikke spøke med turbodiseler... Mange av dem har et dreimoment som er helt hinnsides...
Det er nå engang hk som bestemmer aksen.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 22 okt 2006, 14:01

Er forresten klin lik denne!! hehe... :lol:
Bilde

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 22 okt 2006, 14:12

En kompis av meg som har en sånn Laurel diesel som han har trimma med enkle midler og lite penger. Han har brukt 4k på den tror jeg.. Benka den i forgårs, 160 hk og 380 Nm. Dieselpumpe fra Scania!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 22 okt 2006, 15:15

Daniel N683 skrev:
Stalfa skrev:
Daniel N683 skrev:
Men man skal ikke spøke med turbodiseler... Mange av dem har et dreimoment som er helt hinnsides...
Det er nå engang hk som bestemmer aksen.
Det er vel en sannhet med modifikasjoner..? En kar i byen med 270-280 hester klarer ikke å holde følge med meg.. han har en trimma japse på 2 liter.. men på langt nær det dreimomentet som jeg har.

Det var jo ikke noe lyskryss race men heller litt ufin kjøring på 4-felts vei
Da er vi inne på hvor mange hk man kan kompensere for som sjåfør.

Påstand: "Aks i et gitt tidsintervall bestemmes av hvor mange hk du totalt klarer å få ned i asfalten."

Det som er fordelen med høy dreiemoment er at du vanligvis har en flatere hk topp, og det er lettere å "treffe" på gearet.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 22 okt 2006, 23:09

Jeg har hatt gleden av og kjøre en Volvo S40 D5. Jeg fikk låne den i Mai av Volvo Norge personbiler A/S i 3 dager. Motoren er en 2.4 liters turbodiesel med 180 hk og 380nm... DET var saker.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 23 okt 2006, 07:51

DeltA skrev:Jeg har hatt gleden av og kjøre en Volvo S40 D5. Jeg fikk låne den i Mai av Volvo Norge personbiler A/S i 3 dager. Motoren er en 2.4 liters turbodiesel med 180 hk og 380nm... DET var saker.
Og skal man først snakke er det morsommere med S60 T5 selv om saab'en føltes mye sprekere :roll: Eier jo ikke fartsfølelse den bilen der :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar