Side 1 av 1

SVC i skoleprosjekt

Lagt inn: 23 okt 2006, 16:00
av Ingvar N629
Jeg holder på med et skoleprosjekt nå der jeg bruker SVC (Saab Variable Compression) som utgangspunkt. Det er ikke vanskelig å finne info om selve motoren, men hvorfor ble prosjektet lagt på is? Var det pga at GM syntes det ble for dyrt, eller var det pga problemer med å få den elastiske pakninga i leddet til å holde?

Noen som har lest noe om dette?
Hjelle?

Lagt inn: 24 okt 2006, 12:25
av Øyvind
Det var en utrolig bra repotasje i ett av disse magasinene som er på fly om motoren, men husker ikke om det var SAS eller Bråtens. Jeg har desverre ikke et eksemplar, men kanskje noen andre entusiaster har tatt vare på ett.

Og lykke till med oppgaven :D

Lagt inn: 24 okt 2006, 12:58
av KarsteN536
Øyvind skrev:Det var en utrolig bra repotasje i ett av disse magasinene som er på fly om motoren, men husker ikke om det var SAS eller Bråtens. Jeg har desverre ikke et eksemplar, men kanskje noen andre entusiaster har tatt vare på ett.

Og lykke till med oppgaven :D
SAS Braathens er det samme så det var nok ombord på en SK-flight du så magasinet. Magasinet heter "Scanorama"

Dere kan lese mer om utgavene her: http://www.sasmedia.se/Article.jsp?x=3& ... sion=45836#

Kanskje Øyvind kjenner igjen forsiden på eksemplaret han leste.

Lagt inn: 24 okt 2006, 13:38
av Pål N526
bare å sende mail til magasinet.. da får du garantert hele reportasjen i fanget..

Lagt inn: 25 okt 2006, 11:39
av Hjelle, N6
Det har igrunn vore lite snakk om denne motoren etter den vart vist fram i 2000 var det vel. Det siste eg huskar ihvertfall var at det skulle være ein eksprimentmotor, men at det er GM som har skrudd att pengekrana er heller ikkje utenkelig. Det kan også være at prisen pr. motor har vorte for høg i forhold til ein tradisjonell motor når bilen skulle produserast.

Men erfaringane SAAB har gjordt med SVC-en har nok vore med på utviklinga av fks. dei nye BioPower-motorane, og eg tippar at SAAB ikkje har gitt motoren heilt på dunken enno, den vert vel stadig forfina, slik tradisjonen er :)

Lagt inn: 25 okt 2006, 13:31
av Aeroild
Dette temaet var oppe på http://www.trollhattansaab.net forrige måned. Saab søkte patent i EU så sent som 2005, så kanskje er ryktene om SVC-motorens død sterkt overdrevet...

http://www.trollhattansaab.net/archives ... plant.html
http://www.trollhattansaab.net/archives ... ad_ye.html

SVC-motoren diskuteres også på http://www.saabcentral.com
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=83191

Jeg har dog litt vanskelig for å anbefale og lese SaabCentral ettersom forumets bakmenn har sterke økonomiske interesser i PartsforSaabs og bedriver derfor sensur på SaabCentrals forum....

Lagt inn: 26 okt 2006, 21:27
av colombo
Aeroild skrev: Jeg har dog litt vanskelig for å anbefale og lese SaabCentral ettersom forumets bakmenn har sterke økonomiske interesser i PartsforSaabs og bedriver derfor sensur på SaabCentrals forum....

Jeg er fast gjest på Saabcentral, og sensuren er ikke så ille. Og det med økonomiske interesser er de jo ikke alene om. Trenger ikke gå så langt for å finne det... :wink:

Lagt inn: 26 okt 2006, 22:58
av Aeroild
colombo skrev:
Aeroild skrev: Jeg har dog litt vanskelig for å anbefale og lese SaabCentral ettersom forumets bakmenn har sterke økonomiske interesser i PartsforSaabs og bedriver derfor sensur på SaabCentrals forum....

Jeg er fast gjest på Saabcentral, og sensuren er ikke så ille. Og det med økonomiske interesser er de jo ikke alene om. Trenger ikke gå så langt for å finne det... :wink:
Vel, jeg ble utestengt etter å ha påpeket at det fantes alternativer til tuning som PartsforSaab selger. Mange STCS-forumbrukere har også blitt utestengt. Det var en lang tråd om dette på STCS-forumet.

Lagt inn: 27 okt 2006, 00:19
av colombo
Alle forum har regler, og det er helst når man overser disse at øksen svinger... Jeg tror det samme gjelder her.

De har strenge regler for kommersielle linker og lignende på Saabcentral, men det blir jo opp til enhver om man går med på det eller ei...

Det som er klart er at det er veldig mange kunnskapsrike folk der, og det finnes mye nyttig informasjon for enhver Saab-eier der. Så man bør helst ikke utelukke dem på generelt basis, enhver bør få gjøre opp sin egen mening.

Lagt inn: 27 okt 2006, 06:48
av Aeroild
colombo skrev:Alle forum har regler, og det er helst når man overser disse at øksen svinger... Jeg tror det samme gjelder her.

De har strenge regler for kommersielle linker og lignende på Saabcentral, men det blir jo opp til enhver om man går med på det eller ei...

Det som er klart er at det er veldig mange kunnskapsrike folk der, og det finnes mye nyttig informasjon for enhver Saab-eier der. Så man bør helst ikke utelukke dem på generelt basis, enhver bør få gjøre opp sin egen mening.
Sant nok.

Jeg har gjort meg opp min mening opp Saabcentral. Det samme har en del av de mest aktive brukerne på STCS-forumet. Vi ble utestengt fordi vi hadde en litt annen holdning enn fullstendig tilbedelse av PartsforSaabs produkter.
Jeg forbeholder meg derfor retten til ikke å anbefale Saabcentral. Deretter kan andre få avgjøre hvorvidt de vil være aktive på Saabcentral eller ei.

ps: søk gjerne frem mine 20-30 innlegg på Saabcentral og prøv å forstå hvilke forumregler som medførte at jeg ble utestengt...

Her er det heldigvis MYE høyere under taket :)

Lagt inn: 27 okt 2006, 08:45
av colombo
Som regel blir innlegg som fører til utestengelse fjernet...

Et raskt søk på stcs viser at det er nok av misnøye rundt reklameregler der også, og jeg har selv sett at takhøyden ikke er skyhøy her inne heller.
Ingen er perfekte, vet du. ;)

Lagt inn: 27 okt 2006, 10:04
av Aeroild
Regler for å unngå reklame er bra. Jeg var en av de første som etterlyste sånne regler her på forumet.

Meningsutvekslinger bør derimot være lov. Sensur pga bakenforliggende økonomiske motiver hører ikke hjemme på et seriøst forum. Dessverre opplevde jeg at dette skjedde på Saabcentral.

Men nå diskuterer vi noe ganske annet enn SVC.....