Nypris på gammel bil

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Nypris på gammel bil

Legg inn av wolwerix » 07 feb 2007, 16:28

Har fått forståelsen av at SAAB var ganske dyre biler da dem rullet ut fra forhandlerne, tenker for min del på OG900.
Jeg lurer da på om det finnes en slags oversikt over hva eldre SAAB'er kostet ny fra 1980 og oppover mot 90-tallet.
Grunnen til at jeg lurer er at jeg har en bil som jeg frykter kostet en del ny, og det hadde vært artig å sett hva den hadde kostet med dagens kurs.
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 07 feb 2007, 16:37

Jeg har hørt ett-eller-annet sted at min '88 og900 aero kostet over 600.000 ny vinteren 87 :shock:

Men som sagt så er det bare noe jeg har hørt, ikke noe jeg kan si sikkert.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Legg inn av wolwerix » 07 feb 2007, 20:45

Hehe, ja har hørt fra flere steder at SAAB 900 skulle vist være meget dyre biler, og ikke noe som alle kunne se seg råd til. Hadde du en 900 lyste det respekt lang vei. Om dette stemmer er jeg nok dessverre for ung til å vite, men hadde vært artig å vist hva dem lå på sånn ca.

Tror min OG900 85 mod var litt dyr. En T8 fullstappet av ekstrautstyr, elektriske vinduer, elektrisk takluke, sentrallås, skinnseter, AirCondition, Servo, treinteriør og etc.
Derfor hadde det vært litt artig å vite ca. nypris på denne i 85 :)
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 07 feb 2007, 20:52

Prisene er fra 1989:

SAAB 900i, 110hk - 219 900 kr
SAAB 900i, 110hk, 5D - 234 300 kr
SAAB 900i 16V, 128hk, 2D - 255 300 kr
SAAB 900 Turbo 16V, 160hk, 2D - 290 400 kr

Standardutstyr: Servo, høydejusterbart forsete, Oppvarmede forseter, del bakseterygg, Lyktespyler og Turteller....

Dette er priser som er tatt ut av boka "Bil 89". Der står det også og lese at de rimeligste modellene til SAAB kosta under 200 000 kr som 1988 årmodell, men da kravet om katalysator kom ble forgasserbotorene byttet ut med sprut, dermed økte prisen...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Legg inn av wolwerix » 08 feb 2007, 23:56

kjempefin oversikt Kongerud :)
men finnes det noen som vet noe om de enda tidligere modellene?
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 09 feb 2007, 00:37

hadde vert kult med prisene på ng900 også :)
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 09 feb 2007, 08:31

KongerudN344 skrev:Prisene er fra 1989:

SAAB 900i, 110hk - 219 900 kr
SAAB 900i, 110hk, 5D - 234 300 kr
SAAB 900i 16V, 128hk, 2D - 255 300 kr
SAAB 900 Turbo 16V, 160hk, 2D - 290 400 kr................
Med dagens kurser så tilsvarer det idag hva da?
Det var vel litt mere kjøpe kraft per krone på 80-tallet?
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 09 feb 2007, 09:02

Jeg kjøpte en ny 96 V4 i 1976 og den kostet da 46.000 og var da blitt så dyr at de sluttet å selge den i Norge. Den mest ekslusive modellen GLE og EMS kostet nesten det doble, nesten 80.000.
Vill tippe at 46.ooo da tilsvarer 250.000 i dag. En halvliter kostet 10-12 kroner. Har forresten V4-en enda.

Mvh. Anders

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 09 feb 2007, 09:17

Må også tenke på at 900 lå langt forran mange andre biler når det gjelder teknisk utstyr. El-speil, el-vinduer, el-takluke, setevarmer på begge seter, servo styring osv. Det er riktig at det stod respekt av gamle 900. Har hørt fra flere venner av faren min at når de en gang ønsket seg bil så var 900 drømmen =)

Mvh Johan

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 09 feb 2007, 23:01

Prisliste SAAB huset pr 01.09.88

900 turbo 16 cab 160 hk katalysator: 570.100;
(Tillegg for: AC:14.400; Metallic: 6.060; Sort lakk: 2.280; Automat: 17.940;)

9000 t16: 433.000; (masse tilleggsutstyr.... med full pupp røyk man på ca 170.000 i tillegg)

Har fullstendig prisliste som kan skannes inn, men har ikke skanner...

Så det var dyre biler ja!!!!
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Tweeky
Innlegg: 29
Registrert: 28 sep 2006, 01:49
Medlemsnummer: 783
Navn: Kristoffer S
Bil: 2011 Saab 9-5 Aero XWD Biopowe
Sted: Hamar

Legg inn av Tweeky » 11 feb 2007, 19:38

433000 for 9000T16 ja. Leste en plass at de første 9000 Turbo som kom i 85 ble solgt dyrere brukt i 86 pga. etterspørselen. Saab klarte ikke å produsere nok biler til å svare etterspørselen ble det påstådt!? Noen som vet om dette stemmer?

Og står 9000 Aero fra 96/97 ca. i lista di? Hørt 500.000+ for en ny slik.
2011 - 9-5 Aero XWD Biopower Hirsch
2002 - 9-3 SE B235R+

- Kristoffer, N783

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 feb 2007, 20:14

Tweeky skrev:433000 for 9000T16 ja. Leste en plass at de første 9000 Turbo som kom i 85 ble solgt dyrere brukt i 86 pga. etterspørselen. Saab klarte ikke å produsere nok biler til å svare etterspørselen ble det påstådt!? Noen som vet om dette stemmer?
Det stemmer, ihvertfall i Sverige. Veit ikkje om dette var tilfelle i Norge.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 12 feb 2007, 22:48

Min 79 modell 900GL kostet 78 000 kr + frakt/reg.

9000 Aero kostet ca:

1991 697 000,-
1992 650 000,-(fantes bare som CS 2,3turboS uten styling)
1993 703 000,-
1994 640 000,-
1995 580 000,-
1996 540 000,-
1997 513 000,-
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar