Superaero/aero 92
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Superaero/aero 92
Mener å ha en katalog der det som ofte blir omtalt som aero 92 (asymmetrisk felg, directional) heter superaero.
Hva er riktig?
Hva er verdien på disse i bra stand?
Hva er riktig?
Hva er verdien på disse i bra stand?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Disse omtales vanligvis som aero92 eller directionals. De het som du sier superaero tidligere, da de først kom.
De vi nå kaller 16" aero (med polert kant) het også superaero da de kom, men til slutt var det de senere 16" aero-felgene til 9000 som ble stående som superaero.
I og med at disse kun er 15", og i mine øyne ikke spesielt fine, ville jeg nok ikke strukket meg lenger enn 1500-2000 for felgene uten dekk.
De vi nå kaller 16" aero (med polert kant) het også superaero da de kom, men til slutt var det de senere 16" aero-felgene til 9000 som ble stående som superaero.
I og med at disse kun er 15", og i mine øyne ikke spesielt fine, ville jeg nok ikke strukket meg lenger enn 1500-2000 for felgene uten dekk.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Nei, det er ikkje korrekt.
Men det som er tilfellet er at dei 16" Aero-felgane med polert kant vart kalla SuperAero når dei kom på markedet. Seinare vart dei kalla 16" Aero når det kom nye 16" SuperAero-felgar, med bue på eikane nær felgkanten.
Aero 92 har vel alltid vorte kalla Aero 92 dei få åra den var å få. Verdien kjem sjølvsagt ann på stand på felg og dekk, men alt ifrå 1000-1500 og oppover...
Men det som er tilfellet er at dei 16" Aero-felgane med polert kant vart kalla SuperAero når dei kom på markedet. Seinare vart dei kalla 16" Aero når det kom nye 16" SuperAero-felgar, med bue på eikane nær felgkanten.
Aero 92 har vel alltid vorte kalla Aero 92 dei få åra den var å få. Verdien kjem sjølvsagt ann på stand på felg og dekk, men alt ifrå 1000-1500 og oppover...
Jeg kjøpte Aero 92-felger for kr 2500 for en stund siden. Men de var usedvanlig strøkne, uten en skramme, og med gode sommerdekk. Ville nok strukket meg langt etter akkurat disse felgene.
Hadde vært på jakt etter nettopp disse i lang tid. Har Aero-felger på sommer og Aero92 på vinter. Aero92 er veldig lukket og er utmerket til vinterbruk; de holder snø, is, slaps og salt borte fra bremsesystem og nav. Samtidig gir de nødvendig lufting.
Syns Aero og Aero92 er de felgene som kler OG900 best, det er de som gir det mest originale "inntrykket". Min bil; 900 Aero 1990modell, hadde Aero-felger originalt, og det var etter det jeg har hørt kun disse felgene som var på Aero-modellen, derav sikkert også felg-navnets opphav.
Er ikke enig i at det er penest med størst mulig felger på OG900, syns original-felgene kler bilen best. Men vet at det er mange som ikke er enig i dette.
Hadde vært på jakt etter nettopp disse i lang tid. Har Aero-felger på sommer og Aero92 på vinter. Aero92 er veldig lukket og er utmerket til vinterbruk; de holder snø, is, slaps og salt borte fra bremsesystem og nav. Samtidig gir de nødvendig lufting.
Syns Aero og Aero92 er de felgene som kler OG900 best, det er de som gir det mest originale "inntrykket". Min bil; 900 Aero 1990modell, hadde Aero-felger originalt, og det var etter det jeg har hørt kun disse felgene som var på Aero-modellen, derav sikkert også felg-navnets opphav.
Er ikke enig i at det er penest med størst mulig felger på OG900, syns original-felgene kler bilen best. Men vet at det er mange som ikke er enig i dette.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Det stemmer at disse var standard på Aero.Aero1990 skrev:det var etter det jeg har hørt kun disse felgene som var på Aero-modellen, derav sikkert også felg-navnets opphav.
Er ikke enig i at det er penest med størst mulig felger på OG900, syns original-felgene kler bilen best. Men vet at det er mange som ikke er enig i dette.
Jeg synes heller ikke at størst mulig felg er tingen(bare så det er sagt), men jeg synes nok 16" er et hakk finere enn 15". Men det er jo bra at vi ikke alle er like
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Det at de heter aero92, vil det si at de kom i 92 og dermed alltid har nye boltsirkelen (i så fall en ting mindre å bekymre seg over)? Eller finnes de originalt til gamle sirkelen og?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg e ganske sikker på at de kun finnes te den nye boltsirkelen.Saabfan skrev:Det at de heter aero92, vil det si at de kom i 92 og dermed alltid har nye boltsirkelen (i så fall en ting mindre å bekymre seg over)? Eller finnes de originalt til gamle sirkelen og?
har ikkje sitt de på den gamle.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Men det finnes to versjoner av Aero 92 felgene, de til og900 er 5,5" og de til 9000 er 6", jeg har sånne som sommer hjul til Aeroen min, de fulgte med når faren min kjøpte den, og da så jeg en gang jeg bytta dekk på den at vi hadde 3stk 6" og en 5,5" men nå har pappa fått tak i en helt ny 6" da , så da blir det bra
Det er også mulig å se forskjell fra utsiden, det er litt forskjell på hullene.
Det er også mulig å se forskjell fra utsiden, det er litt forskjell på hullene.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Fant katalogen min fra 1992 i bilen, der står det SUPER AERO under bildet av "aero92"-felgene, altså directionals, og aero under aerofelgene med polert kant!
Skal få scannet inn og lagt ut her! Fatter ikke hvorfor det har så mange og uklare navn!
Skal få scannet inn og lagt ut her! Fatter ikke hvorfor det har så mange og uklare navn!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Er ikke dette endelig "bevis" på at directionals er SUPER AERO?! Det står jo svart på hvitt at felgene med polert kant heter aero.
Hva er roten til alle disse misforståelsene??
Hva er roten til alle disse misforståelsene??
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Vel, det er bevis på at de OGSÅ er superaero. Det betyr at 3 ulike felger har gått under dette navnet i sin tid.Saabfan skrev:Er ikke dette endelig "bevis" på at directionals er SUPER AERO?! Det står jo svart på hvitt at felgene med polert kant heter aero.
Hva er roten til alle disse misforståelsene??
Roten til misforståelsen er at Saab har laget 3 ulike felger, som de alle har kalt Superaero.
Førsteutgaven Superaero, senere omdøpt 16" aero:
De vi alle kjenner som Superaero:
Og nå altså også disse, som egentlig kalles Aero92
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Trodde ganske sikkert at De egentlige super aero felgene kom på markede etter 92 og da falt aero 92 et hakk "ned" på lista og fikk et annet navn en de hadde før, akkurat slik som sjedde med 16" aero. Er nok helt riktig at de het superaero i 1992 men nå er de degradert til aero 92 Hvis du ikke lever på 90 tallet enda
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05