Import av delebil? hvordan?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Import av delebil? hvordan?

Legg inn av na_X » 21 jun 2007, 20:24

Går med tankene om å importere en delebil fra sverige, verdien blir under 5000,- og det er enklest hvis den er kjørbar så man kan kjøre den over grensa. Er det bare å kjøre med prøveskilt over grensa etter å ha skrevet noen papirer at bilen er betalt? Hva er viktig å huske og hvordan gjør man dette egentlig? Bilen skal ikke registreres på norske veier, kun brukes som delebil. Men som sagt, det hele er så mye enklere hvis man kan kjøre den over grensa så man slipper bilhenger og det styret. Regner med noen her har gjort dette før her på forumet, eller lignende?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 21 jun 2007, 20:36

Må vel bare betale moms... :)
9³ TurboX

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 21 jun 2007, 21:18

Joachim N370 skrev:Må vel bare betale moms... :)
Så var det spørsmål igjen, trenger man det når verdien er under 5000,-? Man kan jo ta med seg ting for under 5000,- tollfritt er det ikke?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 21 jun 2007, 22:24

na_X skrev:
Joachim N370 skrev:Må vel bare betale moms... :)
Så var det spørsmål igjen, trenger man det når verdien er under 5000,-? Man kan jo ta med seg ting for under 5000,- tollfritt er det ikke?
3000 er greia:P

Få han du kjøperd en av til og skrive kvitering på 3000.
Eller bare kjør den over grensa :P

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 21 jun 2007, 22:53

Du må nok uansett betale mva. av kjøpsprisen/kvitteringen hvis det skal gjøres lovlig og riktig.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 21 jun 2007, 22:58

White-N146 skrev:Du må nok uansett betale mva. av kjøpsprisen/kvitteringen hvis det skal gjøres lovlig og riktig.
Får stoppe på tollen ved grensa så ser man hvordan det blir etter hvert regner jeg med, bilen er ikke registrert som den står visstnok så jeg får se i morgen hvordan det blir. Få verdien mest mulig ned på bilen og papiret før man kommer til tollen ihvertfall..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 21 jun 2007, 23:21

Ubevoktet grenseovergang :wink:

Kornsjø anbefales, men finnes mange :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Import av delebil? hvordan?

Legg inn av Runar N403 » 19 mai 2008, 06:58

Hei!
Driver å lurer på akkurat det samme i disse dager. Er det så enkelt som å kjøre tvers igjennom tollen hvis den ikke er bemannet? og så er jeg home free? eller kan det få konsekvenser senere? f.eks hvis jeg skal skrote bilen. hvis det går da. vet det ikke blir noen vrakpant hvertfall.

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Import av delebil? hvordan?

Legg inn av Andreas N1194 » 19 mai 2008, 07:12

Runar N403 skrev:Hei!
Driver å lurer på akkurat det samme i disse dager. Er det så enkelt som å kjøre tvers igjennom tollen hvis den ikke er bemannet? og så er jeg home free? eller kan det få konsekvenser senere? f.eks hvis jeg skal skrote bilen. hvis det går da. vet det ikke blir noen vrakpant hvertfall.

Runar
Okay, here's the deal:

Bil må uansett momses, finnes ikke noe "3000 kr or less" der, med bil så må man momse uansett. Ellers så ville jeg fått chassinr til den bilen man skal ha inn, og bestille prøveskilter i Norge (Na_x). Disse er gyldige i Skandinavia/Norden (husker ikke hvem, men uansett i Sverige :P), så kjører man inn i tollen, sier ting som de er, og fyller ut ett skjema (forenklet toll). Deretter er det bare å kjøre, og da skal man ikke bli kontaktet i ettertid (siden den ikke skal registreres i Norge). Dersom man skulle ha registrert denne i Norge, hadde det kommet 2 stk skjema til, og en giro på ca 100.000 kr, dette kommer selvfølgelig på når den er fra, men etter 2000 så ligger det i det beløpsområdet.

Om noen lurer mer skal jeg alltids prøve å forklare meg bedre. Jeg har sjekket dette grundig selv (mhp delebil fra Sverige), og har et søskenbarn som tok inn en Golf stasjonsvogn "BunnyPower" TDi. :D

Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Import av delebil? hvordan?

Legg inn av Runar N403 » 19 mai 2008, 07:35

Så det var det lovlige metoden som kan være grei å ha klar. Hva med smugler metoden? :?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Import av delebil? hvordan?

Legg inn av PerI » 19 mai 2008, 08:33

OBS OBS!!! Om bilen (fra Sverige) ikke momses inn må selger betale en liten men fryktelig irriterende avgift hvert år. Betal MVA på fakturabeløpet (det blir ikke mange kronene) + frakt fra Sverige og ingen blir sure. Frakt fra Sverige har et fastbeløp på NOK 500 som det må betales MVA av.

Om ikke ditt lokale tollkontor sender melding om innførsel av bilen til Norge så send en kopi av MVA-kvitteringen + deklarasjonsdokumentet til selger. Han sender de videre til Vägvärket og vips: Bilen er ikke lenger svensk!

Vær også klar over at om bilen har AC/ACC skal det betales en miljøavgift for dette.

Jeg hentet en '95 9000 2.3T (200HK) på onsdag og betalte følgende i avgifter:

MVA faktura+frakt: NOK 1876,-
Miljø ACC: NOK 259,-
Totalt avgifter: NOK 2135,-

Fakturabeløpet på bilen: SEK 8000

Totalt NOK 8935,-
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Import av delebil? hvordan?

Legg inn av Audun N346 » 19 mai 2008, 12:04

Men får man da mulighet til å levere bilen til vraking her i norge? og får man vrakpanten?
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Import av delebil? hvordan?

Legg inn av Andreas N1194 » 19 mai 2008, 12:18

Audun N346 skrev:Men får man da mulighet til å levere bilen til vraking her i norge? og får man vrakpanten?
I norge får du ikke vrakpant for Svensk bil. Dette er en avgift som gjelder for norske biler, og jeg vet at man ikke får igjen noe på en innmomset bil (vanligvis må man betale hugger for dette). Når den har blitt norskregistrert så går jeg ut fra at man har betalt nok avgifter til at man kan få igjen 1500 når den hugges :P

Men med innmomset bil, så kan du få lov til å levere den gratis til hugger om den er tømt for alt av olje/bensin, og diverse andre ting. Det kjenner jeg flere som har fått lov til.

A
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Re: Import av delebil? hvordan?

Legg inn av Audun N346 » 19 mai 2008, 12:20

Det høres jo bra ut!
Takk for svar:)
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Import av delebil? hvordan?

Legg inn av Andreas N1194 » 19 mai 2008, 12:39

Andreas N1194 skrev:
Audun N346 skrev:Men får man da mulighet til å levere bilen til vraking her i norge? og får man vrakpanten?
Men med innmomset bil, så kan du få lov til å levere den gratis til hugger om den er tømt for alt av olje/bensin, og diverse andre ting. Det kjenner jeg flere som har fått lov til.

A
Jeg må presisere at dette er bare dersom man faktisk får lov til dette av huggeren da, siden dette er kun noe de kan gi disp til. Vanligvis er det 1 kr pr kg eller så når man leverer en utenlandsk bil, så det går ca 1000-1500 kr.

A
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar