Ros til Speedparts!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Ros til Speedparts!

Legg inn av Pasient N657 » 10 okt 2007, 16:50

Ser jo at det er en annen tråd som omhandler Speedparts, men dette mener jeg fortjener en egen tråd.

I går gikk tennkassetten på bilen min til H******, ikke noe ukjent for oss SAAB folk har jeg hørt. Så jeg dro oppover til saab-forhandleren og fikk låne en testkassett for og finne ut om det var tennkassetten, og det var det jo. Så spørr jeg hva de skulle ha for en ny en.. 2700, og da måtte jeg vente til Torsdag..

Uaktuelt.

Så jeg ringte Bent på Speedparts, som sa at han skulle sende den med "over natten post" eller noe sånt, da var klokka 12-1 på formiddagen. Klokken 8 ble pakken levert til meg på jobb, og klokka 11, nøyaktig 24 timer etter tennkassetten døde, så var det liv i bilen igjen.

Og hva betalte jeg? 2100!

All ros til Speedparts! :)
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 10 okt 2007, 17:10

Det er bra!

Hvis du vil ha en reservekassett (om du bruker den røde) så er det en her: viewtopic.php?t=16768
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 10 okt 2007, 19:56

Jeg spør kanskje dumt her, men på hvilken måte merker man at det er tennkasetten som er gåen? :oops:

Jeg vet ikke om det er en stor risiko på min bil, men kjekt å vite tegnene.
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 10 okt 2007, 20:05

henrikwl skrev:Jeg spør kanskje dumt her, men på hvilken måte merker man at det er tennkasetten som er gåen? :oops:

Jeg vet ikke om det er en stor risiko på min bil, men kjekt å vite tegnene.
Hehe. "Bilen starter ikke" er vel det sikreste tegnet ;) Mange har opplevd at bilen plutselig stopper, for så å ikke starte.

Du trenger ikke være redd for at du kjører rundt med ødelagt DI-kassett, det merker du!
Sist redigert av Eirik N396 den 10 okt 2007, 20:09, redigert 1 gang totalt.

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 10 okt 2007, 20:06

Ok... Så det er relativt tydelig, altså. Det blir ikke en uke med merkelig oppførsel og timesvis med feilsøking for å komme frem til at kanskje det er tennkasetten? ;) Det er mer bom stopp - ny tennkassett - tut og kjør?
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 10 okt 2007, 20:13

henrikwl skrev:Ok... Så det er relativt tydelig, altså. Det blir ikke en uke med merkelig oppførsel og timesvis med feilsøking for å komme frem til at kanskje det er tennkasetten? ;) Det er mer bom stopp - ny tennkassett - tut og kjør?
Tviler att du kommer til å merke noe selv om DI-kasetten er gåen...

Ihvertfall hvis det er på bilen i signaturen du mener....
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 10 okt 2007, 21:01

Det er kun bilene med turbo som har tenkaset. Så hvis du tenker på sugeren din så er ikke det noe å beskymre seg over.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 10 okt 2007, 21:31

9000 uten turbo har også tennkasett.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 okt 2007, 21:38

saab9000aero skrev:9000 uten turbo har også tennkasett.
Trionic=tennkassett. Pluss at noen eldre har det, da som separat tenningssystem (noen 9k turbo M88) eller i kombinasjon med APC.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 10 okt 2007, 22:11

Morti skrev:Det er bra!

Hvis du vil ha en reservekassett (om du bruker den røde) så er det en her: viewtopic.php?t=16768
Den er nok desverre solgt 8)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 okt 2007, 22:53

EdHunter N815 skrev:
Morti skrev:Det er bra!

Hvis du vil ha en reservekassett (om du bruker den røde) så er det en her: viewtopic.php?t=16768
Den er nok desverre solgt 8)
Nå kan det jo hende at den som selger den har flere ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 10 okt 2007, 23:03

Tor N12 skrev:
EdHunter N815 skrev:
Morti skrev:Det er bra!

Hvis du vil ha en reservekassett (om du bruker den røde) så er det en her: viewtopic.php?t=16768
Den er nok desverre solgt 8)
Nå kan det jo hende at den som selger den har flere ;)
Jo det er jo mulig, men må jo innrømme at annonsen klart og tydelig omtaler varen i entall ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 11 okt 2007, 00:38

Ingvar N629 skrev:
saab9000aero skrev:9000 uten turbo har også tennkasett.
Trionic=tennkassett. Pluss at noen eldre har det, da som separat tenningssystem (noen 9k turbo M88) eller i kombinasjon med APC.
Hadde 1990 mod 9000 2.0t med Di (tennkasett) og 1990 mod 9000 2,3i, også med Di, om ikke Altzenheimer har stukket av med hele minnet mitt.. :wink:
Har forøvrig aldri byttet en tennkasett, har nå min 4de Saab... Så så veldig skjøre er de vel ikke... Bare ikke snu de rundt ved tennpluggskifte, og pass på å skru de fast så lakken sprekker i skruehulla! :shock: For å få jord.. 8)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 11 okt 2007, 08:50

eneste symptomene på gåen tennkassett trenger ikke være at bilen ikke starter.. jeg opplevde en sykt kraftig og hyppig nykking, med en litt småelektrisk lyd, litt sånn "bzz-bzz-bzzz-bzzz" for hvert eneste rykk.

prøvebytta tennkassett og alt var i orden :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 11 okt 2007, 09:27

Kan også være tenningsbank, og alt annet i hele verden.. ustablit ladetrykk.. det er strengt tatt ikke helt umulig at tennkassetten klarer gå gi flere feilsymptomer enn de fleste har fingrer og tær på kroppen..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar