Saab 9-5 V6

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
olenr11
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: 11
Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
Bil: 9000Cs 2,3 T
Sted: Hamardistriktet

Saab 9-5 V6

Legg inn av olenr11 » 01 feb 2008, 13:28

Fikk noen spørsmål angående V6`ern. Skjønner at dette er limmoutgave med det meste av utstyr som er fint og flott.

Men, er det noen som vet noe om motoren, hvem som har utviklet den, om det er noe å satse på kvalitetsmessig osv.?
Sikkert en fin sak å flyte langs E6 med........eller?

(Ser at bl.a. Speedparts ikke har store greiene å tilby til denne modellen..........? Åffer ikke?)
9-5, 9000 2,3T

Vegard_B
Innlegg: 24
Registrert: 28 okt 2007, 16:38
Sted: Levanger, Nord-Trøndelag

Legg inn av Vegard_B » 01 feb 2008, 17:41

Hei:) Skal ikke si noe sikkert, men tror motoren stammer fra Opel/GM. Og SAAB har videreutviklet den, noe mer effekt osv. Annet vet jeg ikke om motoren!
SAAB 900i 16V `92 OG

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 01 feb 2008, 18:05

TurboKenneth vet dette, får vente til han svarer ;)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Legg inn av utengen » 01 feb 2008, 18:27

Hei

Om det er bensinutgaven du prater om så er motoren en videreutviklet 3,0L V6 ikke turbo fra Opel, denne er blitt forsterket på ulike punkter, motor blokk mm, ditsatt overlading (assymetrisk overlading, en bank driver turbo og overlader begge bankene).
Første og kanskje eneste motoren i verden som har dette fungerende.
Det sitter Saab Trionic 7 styresystem på denne.
Motoren er så og si umulig og trimme noe serlig, da den ikke har magnetventil som regulerer turbotrykket og heller ingen wastegate.
Dessuten så tåler den ikke så mye mer effekt en det den har standard 200hk/310nm
De bilene som finnes går greit ser det ut som, selv om de er ikke mange.
9-5s flaggskip var modellen med denne motoren før den forsvant like fort som den kom i produksjon.

Nei en Saab skal ha en turbo overladet 4 sylindret motor, men i USA så selger man motorstyrke etter antall sylindre.
Selv om det var mange som ventet i USA på denne motoren i sine 9-5 pga av ulike forseninger, så fikk de en 4syl 230hk motor i stedet så lenge, så kunne de ev bytte etterpå, men det var det ingen som ville. :lol: :lol:


Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Turbo Kenneth n387
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 348
Registrert: 05 jan 2006, 23:26
Medlemsnummer: 387
Navn: Kenneth Holsæther
Bil: 8 stk saab
Sted: Eidsvåg i Romsdal
Kontakt:

Legg inn av Turbo Kenneth n387 » 02 feb 2008, 05:24

Da er jeg innom enn kjapp tur :lol: .

Utengen har vel opplyst om det meste tekniske om motorn.

Jeg har nå kjørt 60000km på snart 2år med den,å har måttet bytte en giver på veiva på de kilometerne.Det er heller ikke uvanlig att den må byttes på 4syl motorne.Denne motorn er ikke plaget av oilsludge problemet som 2.0t og 2.3t har.

Motorn virker mere "rolig" en 4syl gjør,men trør du fjøla i bunn er det ting som skjer ja,spesielt fra 120km/t og oppover.

Den er fenomenal å dra henger med,var nå nylig å hentet enn og900 aero(nr5) +++.Total henger vekt 2100kg + 1800kg 9-5 så var forbruket 1,25 i snitt.

Jeg er ivertfall kjempe fornøyd med både bil og motor.

Mvh Kenneth
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil

Brukeravatar
olenr11
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: 11
Navn: Ole Jørgen Bruun Edvardsen
Bil: 9000Cs 2,3 T
Sted: Hamardistriktet

Legg inn av olenr11 » 02 feb 2008, 11:54

Takker for alle svar :D !
Virker på meg som om dette er en bil for de som ikke er opptatt av muligheten for mer effekt og Nm. (Så at BSR kan øke effekten med rundt 20 hk og tilsvarende Nm, men det koster vel mer enn det smaker.)

Uansett en bil for komfort og uanstrengt langkjøring! Fikk nesten lyst til å prøve en selv :!: ......................Er det et tegn på at jeg begynner å bli gammel? :grandma:
9-5, 9000 2,3T

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Legg inn av rolfi » 02 feb 2008, 12:48

olenr11 skrev:Takker for alle svar :D !
Virker på meg som om dette er en bil for de som ikke er opptatt av muligheten for mer effekt og Nm. (Så at BSR kan øke effekten med rundt 20 hk og tilsvarende Nm, men det koster vel mer enn det smaker.)

Uansett en bil for komfort og uanstrengt langkjøring! Fikk nesten lyst til å prøve en selv :!: ......................Er det et tegn på at jeg begynner å bli gammel? :grandma:
naeh, tror mer det er et tegn på at man vil ha det godt :)
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 03 feb 2008, 05:29

Hadde ikke denne 211 hester i skropelen da? :? Men selvsagt et pinglete moment, sammenlignet med den noe spesielt ombygde Saab-utgaven... :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 03 feb 2008, 06:34

Jeg fikk låne en slik over helgen, da jeg vurderte å kjøpe 9-5 for noen år siden. En herlig bil å kjøre.
Bilen jeg lånte var byttet inn av eier etter kun et 1/2 år, han ville ha mer trøkk, og hadde kjøpt seg en ny aero istedet!
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
xr4ti
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 26 okt 2007, 19:19
Sted: Sandefjord

Legg inn av xr4ti » 03 feb 2008, 21:56

Kjenner ikke til denne motoren men har en NG900 V6. 170 hester og er en herlig motor å kjøre. Denne motoren har "billige" slite/servicedeler da det er en GM motor. Viktig at man bytter ofte olje da, men det gjelder vel alle motorer!

VS-N160
Innlegg: 4
Registrert: 24 nov 2007, 00:11
Medlemsnummer: N160
Bil: SAAB 9-5 Estate 3.0t -02 / 9-5
Sted: Sørlandet

Re: Saab 9-5 V6

Legg inn av VS-N160 » 24 feb 2008, 22:21

Jeg kjøpte en 9-5 Estate -02 med 3.ot og v6 i desember i fjor og er kjempefornøyd. Var veldig skeptisk p.g.a. motoren, men den er helt topp. Er det noen som vet hvor mange som er tatt inn til landet av disse og event. hvor mange som er produsert. Hadde en 9000 Aero -97 mod. sist, og " fruen " mener kjørestilen er mindre aggressiv nå ( gammel ??? ).
-02 SAAB 9-5 Arc Estate 3.0t
-02 SAAB 9-3 Aero cab
-83 SAAB 99 GL
-11 SAAB 9-3x XWD

Svar