Vurderer kjøp av 9-5

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av LEV » 28 aug 2008, 13:14

Singsaker skrev:Vet kona om de forskjellige motor-variantene?
Kan du ikke bare si at du vil kjøpe en bil som du kan ta sikre forbikjøringer med?
Siden jeg jobber med salg så kan jeg anbefale å ikke fylle hodet til med-kjøper med for mye informasjon da de kan skape usikkerhet i forhold til beslutningstaking.

Velg en Aero evt bensin-variant og en diesel variant og spør hvem hun vil ha!!!! =D>
Kona har ikke peiling... og hun stoler nok på at det valget jeg gjør er velbegrunnet, noe det selvfølgelig er.

Problemet er at for kona så er en bil et praktisk hjelpemiddel/bruksting som skal frakte henne og eventuelt unger/bagasje/mann mellom a og b på en trygg og god måte.
Touranen som vi har er en ypperlig bil i så måte der hun sitter høyt og godt, ungene har 3 egne seter, bilen bruker 0,5-0,6 på milen... I det hele så skjønner jeg henne godt sett fra hennes perspektiv at en 9-5 er et litt annet konsept...

Så skal jeg i hele tatt få aksept for 9-5 så må den prøves og vise at den fungerer suverent til vårt bruk i praksis.

On the side... 9-4x kan jo være en drøm om den kommer da... Litt usikker på hvor stor den eventuelt blir. Er det f.eks. Q5 den skal konkurrere med så snakker vi vel kjapt om en halv million + så da forblir nok den en drøm....

tuva
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 19 mar 2008, 08:34

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av tuva » 29 aug 2008, 21:42

Ser du har caravan. Vi har hatt campingvogn i noen "omganger" og ingen av de andre bilene vi har brukt foran campingvogna (Mercedes E-klasse, Peugeot 605 (for "lenge" siden), Opel Vectra eller Ford Mondeo) kan måle seg med 9-5 som trekkvogn. Den forrige 9-5en vi dro vogn med var stødig og fin, men uforskammet tørst (2,3 liter bensin med automat). I vinter kjøpte vi derfor en 2006 modell 9-5 tid, nettopp på grunn av tidligere erfaring som caravantrekker. Av ulike årsaker ble den kun brukt til å trekke vogna fra Gudbrandsdalen til Vestfold, men det var nok til å konstatere at 2006 modellen var stødigere enn 2001 modellen, at 1.9 liters dieselen er veldig strek på de områdene du trenger kreftene, og dessuten nøysom i matfatet. 9-5 tid er også en meget god bil om du ikke bruker den foran vogna. Den er sterk, solid, sikker, har god plass (også god bredde i baksetet), går billig til å være en såpass stor bil. Vi kjører utgaven med manuelt gear, og da slipper du (den meget irriterende, syns nå jeg da..) forsinkelsen i lyskryss og rundkjøringer, samtidig som forbruket og innkjøpsprisen er lavere..

Vogna er nå solgt til fordel for båt. Da vi ikke har behov for Caravantrekker lenger, og jeg (som er en notorisk bilfreak, som bytter bil mer enn en gang pr år) har kastet mine øyne på Citroens nye C5, vurderer vi å kvitte oss med Saaben. Så har du lyst på en 2006 modell, rimelig strøken 1.9 tid Vector med ca 33000 km på telleren, til en god pris er det bare å si fra (he, he). "Spøk" til side; jeg har ikke noe problem med å anbefale deg å kjøpe Saab, men gå for en 2006 modell eller nyere. Det tok en stund før jeg vente meg til faceliften som kom i 2006, men nå syns jeg 2006 modell og nyere er usedvanlig tøffe å se på, samt at de har fått den moderne dieselmotoren (ikke 2.2 literen som satt i tidligere utgaver).
Jeg ville dessuten gått for diesel. Bensinsaaber er småtørste, hvertfall på småkjøring - og dersom du skal henge vogn bak bilen. Dessuten syns jeg (og der vet jeg at noen er veldig uenige med meg) at dieselmotoren passer meget godt med norske veier, dvs mye bakker, og fartsgrenser opp mot 100 km/t..

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av LEV » 08 sep 2008, 07:28

tuva skrev:Ser du har caravan. Vi har hatt campingvogn i noen "omganger" og ingen av de andre bilene vi har brukt foran campingvogna (Mercedes E-klasse, Peugeot 605 (for "lenge" siden), Opel Vectra eller Ford Mondeo) kan måle seg med 9-5 som trekkvogn. Den forrige 9-5en vi dro vogn med var stødig og fin, men uforskammet tørst (2,3 liter bensin med automat). I vinter kjøpte vi derfor en 2006 modell 9-5 tid, nettopp på grunn av tidligere erfaring som caravantrekker. Av ulike årsaker ble den kun brukt til å trekke vogna fra Gudbrandsdalen til Vestfold, men det var nok til å konstatere at 2006 modellen var stødigere enn 2001 modellen, at 1.9 liters dieselen er veldig strek på de områdene du trenger kreftene, og dessuten nøysom i matfatet. 9-5 tid er også en meget god bil om du ikke bruker den foran vogna. Den er sterk, solid, sikker, har god plass (også god bredde i baksetet), går billig til å være en såpass stor bil. Vi kjører utgaven med manuelt gear, og da slipper du (den meget irriterende, syns nå jeg da..) forsinkelsen i lyskryss og rundkjøringer, samtidig som forbruket og innkjøpsprisen er lavere..

Vogna er nå solgt til fordel for båt. Da vi ikke har behov for Caravantrekker lenger, og jeg (som er en notorisk bilfreak, som bytter bil mer enn en gang pr år) har kastet mine øyne på Citroens nye C5, vurderer vi å kvitte oss med Saaben. Så har du lyst på en 2006 modell, rimelig strøken 1.9 tid Vector med ca 33000 km på telleren, til en god pris er det bare å si fra (he, he). "Spøk" til side; jeg har ikke noe problem med å anbefale deg å kjøpe Saab, men gå for en 2006 modell eller nyere. Det tok en stund før jeg vente meg til faceliften som kom i 2006, men nå syns jeg 2006 modell og nyere er usedvanlig tøffe å se på, samt at de har fått den moderne dieselmotoren (ikke 2.2 literen som satt i tidligere utgaver).
Jeg ville dessuten gått for diesel. Bensinsaaber er småtørste, hvertfall på småkjøring - og dersom du skal henge vogn bak bilen. Dessuten syns jeg (og der vet jeg at noen er veldig uenige med meg) at dieselmotoren passer meget godt med norske veier, dvs mye bakker, og fartsgrenser opp mot 100 km/t..
Du har mange av de samme tankene som meg når det gjelder bil ser jeg... :D Til tross for det er jeg veldig i stuss på bensin vs diesel... Om bilen blir litt tørst når jeg trekker vogn... pytt, pytt... Dersom jeg ser på prisforskjell på sammenlignbare bensin vs diesel utgave så skiller det jo ca 30.000 i bensin sin favør. En kjører jo et stykke for 30.000... mellom 4 og 5 år vil det si for vår del dersom dagens priser og kjørelengde holder seg (da har jeg lagt inn 0,8 i forbruk på diesel og 1,1 for bensin). Også er jeg litt lei av dieselen som ikke har mer å gi etter 3000 rpm... Også er jo bensin veldig tuningsvillig...

Har ikke kommet meg så langt at jeg har fått henda på en 9-5 og prøvd den litt i praksis som familiebil. Det er bakdelen med å ikke bo direkte sentralt... :upset: Denne uken derimot...

Ser forøvrig at http://www.dinbilpartner.no/" onclick="window.open(this.href);return false; skal begynne å ta inn Saab f.o.m. oktober.... Blir spennende å se hvilke modeller og priser som dukker opp der.

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av LEV » 09 sep 2008, 06:58

Snuser kanskje litt på denne... http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14231746" onclick="window.open(this.href);return false;
Men omregistrering på over 20k og manglende hengerfeste gjør at den ikke fremstår som et direkte "kupp" i mine øyne.
Forøvrig så er jeg ikke så veldig nervøs for 140' på telleren, antar at jeg ikke har grunn til det...?

En annen sak, Hirsch trim på diesel koster ca. 13 store? Priser de seg helt ut da eller...?

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av Stalfa » 09 sep 2008, 07:03

LEV skrev: En annen sak, Hirsch trim på diesel koster ca. 13 store? Priser de seg helt ut da eller...?
Hirsch er dyrere en annen trim.
Om det er fordi de er Sveitsisk og må gjøre det for å fremstå som bedre kvalitet enn alternativene eller at de rett og slett er bedre, skal jeg ha usagt. ;)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Morten E.T.
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 27 sep 2005, 11:28
Sted: Sola

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av Morten E.T. » 09 sep 2008, 07:43

Har lurt litt på denne selv ( http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14231746" onclick="window.open(this.href);return false; ) og det virket som en veldig bra bil...
Men siden eg har 9-5 så vil eg prøva noe nytt så då tror eg det blir denne istedenfor:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link" onclick="window.open(this.href);return false;
08 Saab 9-3 SC Vector 1.9 TID med Hirsch under panseret :-)konebil
00 Saab 9-5 Aero Estate *Solgt*
93 Golf Mk1 GTI Cabriolet Karman Sommerbil/Go-bil!!!!!
07 VW Caddy Ecofuel Fram å tebage te jobb bil

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av LEV » 09 sep 2008, 07:48

tuva skrev:....Da vi ikke har behov for Caravantrekker lenger, og jeg (som er en notorisk bilfreak, som bytter bil mer enn en gang pr år) har kastet mine øyne på Citroens nye C5, vurderer vi å kvitte oss med Saaben...
Kvitte deg med Saab til fordel for Citroën...? Er det lurt da :?: :D Pen bil den nye C5, men mange mener vel at den er blitt for "tysk"...? Både når det gjelder utseende og kjørekomfort? Lykke til med biljakten i allefall...

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av LEV » 09 sep 2008, 07:49

Morten E.T. skrev:Har lurt litt på denne selv ( http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14231746" onclick="window.open(this.href);return false; ) og det virket som en veldig bra bil...
Men siden eg har 9-5 så vil eg prøva noe nytt så då tror eg det blir denne istedenfor:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... T.svl=Link" onclick="window.open(this.href);return false;
Liker også 9-3, men med 3 unger i baksetet så vil jeg tro at den blir for trang...

tuva
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 19 mar 2008, 08:34

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av tuva » 09 sep 2008, 10:07

[quote] LEV skrev: Kvitte deg med Saab til fordel for Citroën...? Er det lurt da Pen bil den nye C5, men mange mener vel at den er blitt for "tysk"...? Både når det gjelder utseende og kjørekomfort? Lykke til med biljakten i allefall...

Saaben er en veldig god bil det. Jeg har imidlertid hatt for vane å bytte bil, hvertfall en gang i året, og har rett og slett bare lyst på en C5. Ikke lett å komme med en resjonell forklaring på det, bortsett fra at den er helt ny og fresh. Kommer sikkert til å angre dersom Saaben skulle bli solgt, men... Det gjenstår å se om vi blir kvitt Saaben til en anstendig penge også da... Den er for god til å "gi bort".

Da det gjelder 9-3 kontra 9-5 er jeg helt enig i det noen sier mht plassforhold. Prøvde først en 9-3, men denne ble for trang for oss, og vi har kun to barn. Vi bruker skiboks selv på 9-5en, og madammen greier å fylle den helt opp når vi skal på tur.. For liten bil har jeg kjøpt før (BMW 3-serie stv), og det ble det bare mye styr ut av når vi skulle på tur (skal vi ta med det eller det, ompakking av bilen x-antall ganger osv...)
Da det gjelder diesel kontra bensin er det dette litt smak og behag. Enig i at en sparte mer på å kjøre diesel før, men etter å ha kjørt mange ulike biler, med mange ulike motorer gjennom årene, har jeg funnet at dieselbiler (hvertfall de moderne turbodieselbilene) passer min kjørestil og kjøremønster veldig bra. De har krefter der en trenger kreftene, og en slipper bort til pumpene så ofte som med en bensinbil. Og de ekstra kronene en bruker på en dieselbil, har en (ihvertfall frem til nå) minst fått tilbake ved videresalg..
Kjenner også et par bilselgere, som sier at store bensinbiler er merkbart tregere å selge nå enn for kun ett år siden, og verre vil det antagelig bli...

Når det er sagt har jeg også eid en 2001 mod Saab 9-5 bensin for noen år siden. Kongebil det også, men veldig tørst. På vinterstid med endel småkjøring tør jeg ikke nevne forbruket pr mil. På normal langkjøring lå jeg på ca 0.85-095. Den slukte også ca halvannenliter med campingvogn på slep (med min kjørestil, vel og merke). Men som det er sagt tidligere i tråden: Det er ikke se milene en kjører med vogn som velter bilbudsjettet...


Lykke til med biljakten du også..

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av LEV » 11 sep 2008, 10:39

En liten brannfakkel i min søken for bil.... Har en kompis som kjører Ford som jeg dessverre av en eller annen grunn ikke klarer å like sånn helt. Det er noe med det bilmerket som ikke harmonerer hos meg... men uansett. De får jo ofte skryt for kjøreegenskaper, gode motorer, etc. Denne utgaven er en bil som på papiret virker som en ok bil for penga... Har ikke prøvd, men er det noen som har prøvd og kan si noe om hvordan den er i forhold til en 9-5...
I min diskusjon med han så sliter jeg kanskje litt med å forsvare prishoppet til en MY06 med 1,9tid...
Utseendemessig så er det jo heller ikke det værste jeg har sett.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14749642" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av LEV » 11 sep 2008, 12:45

LEV skrev:En liten brannfakkel i min søken for bil.... Har en kompis som kjører Ford som jeg dessverre av en eller annen grunn ikke klarer å like sånn helt. Det er noe med det bilmerket som ikke harmonerer hos meg... men uansett. De får jo ofte skryt for kjøreegenskaper, gode motorer, etc. Denne utgaven er en bil som på papiret virker som en ok bil for penga... Har ikke prøvd, men er det noen som har prøvd og kan si noe om hvordan den er i forhold til en 9-5...
I min diskusjon med han så sliter jeg kanskje litt med å forsvare prishoppet til en MY06 med 1,9tid...
Utseendemessig så er det jo heller ikke det værste jeg har sett.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14749642" onclick="window.open(this.href);return false;
Nei, det er sinnsykt å bare tenke tanken. :oops: #-o

Vet ikke helt hva det er, men det er en slags magefølelse som sier meg at Ford ikke er et alternativ.

Saab it is...

tuva
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 19 mar 2008, 08:34

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av tuva » 11 sep 2008, 13:02

Jeg er så "heldig" at jeg også har eiet en nesten maken Ford Mondeo. Ikke med denne motoren, men med 130 hesteren. For å ta det positive først: Mondeo har gode kjøreegenskaper. Den har god plass, og dersom en ikke kjøper de "kjipeste" variantene, er bilene ofte greit utstyrt også. Vi hadde en Ghia, og savnet vel egentlig ikke noe utstyr, sånn sett.

Men, Mondeoen har ikke verdens beste kvalitet. Vi kjørte vår til den var gått 45000 km, og på de kilometrene hadde den vært inne to ganger pga oljelekkasje i motor, en gang på grunn av feil med gearkasse, tre ganger hadde vi feil med elektronikken, en gang lot døra til bagasjerommet seg ikke lot åpne (Festlig midt i ferien, med barnevogn etc i bagasjerommet..), varmeapparatregisteret røk en gang, og glødingen sluttet å virke, slik at vi ikke fikk start på bilen. I tillegg ruster dette karosseriet til Mondeoen nokså heftig. Han vi solgte til (når vi endelig ble kvitt bilen..) byttet alle dørene. Det gikk på garanti, men irriterende allikevel.
Dessuten må en ha klart for seg at Mondeo i utgangspunktet er en billigere bil. En fikk absolutt ikke noen "premiumfølelse" i Mondeoen (den nye mondeoen er bedre her). En god del knirking og skranglelyter forekom, og knapper og hendler er liksom dimensjonert annerledes enn på Saaben..

Det var vel i store trekk det vi opplevde. Ikke alle har hatt så mange feil med mondeo, men av de jeg kjenner som eier - og har eid - mondeo er det vel kvaliteten (og annenhåndsverdien) de "pukker mest på". Kjøreegenskapene er vel det de fleste setter pris på..

Saaben gir en helt annen kjørefølelse. En føler at en kjører en veldig sikker og solid bil, det er bygget kvalitet inn i de fleste detaljer. Bilen har et eksklusivt preg (bortsett kanskje fra lyset på radioen, som er litt commadore 64...), og en sitter i kanskje verdens beste seter. Med Saab 9-5 føler en rett og slett at en kjører en bil i "premiumklassen". En kommer fra a-b i en Mondeo også, men det blir ikke det samme. Dette blir kanskje "flåsete", men når en kjører Saab får en av og til lyst til å kjøre en liten omvei på tur hjem, en parkerer kanskje bilen utenfor garasjen for å se på den mens en spiser middag, og en vasker bilen litt oftere enn strengt nødvendig. Med Mondeoen tar en raskeste vei hjem, kjører den inn i garasjen hvis en gidder (eller "slenger" den fra seg bak uthuset da en ikke gidder å flytte sykkelen til guttungen som selvsagt står foran porten), og en vasker bilen når kona begynner å klage....

Også jeg da som gikk i tanker om å selge Saaben. Nå fikk jeg plutselig lyst til å beholde den....

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av LEV » 11 mar 2009, 23:07

Nå er jeg omsider klar for å finne en kontrakt å signere....,men med dagens bruktpriser blir jeg veldig i stuss.
Har laget et søk som viser 2006 og nyere der bl.a. skinn og automat er blant mine kriterier.
Billigste bil i det søket er pr idag en 2.0t til 240k. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16601030

Da blir det liksom litt feil når jeg har resonnert meg frem til at denne bilen (http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12993054) har jeg mest lyst på.... med tanke på mine kriterier for bruk.

Mest lyst på = http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=12805585, men det er nå en annen sak som vel er et stykke out of reach....

Any advice on this matter...? Det blir mye småkjøring, og da er vel ikke en 2,0t det mest økonomiske, men mer enn 100k blir vel aldri innkjørt.... Hvor mye vekt bør en legge på 12k vs 95k km? Og et år nyere modell? Liker spesielt skinninteriøret i 2007 modellen...

Får sove litt og kanskje ta en telefon i morgen og høre hva minimum pris er...

Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 214
Registrert: 02 mar 2009, 02:46
Navn: Thomas
Bil: 2001 9-5 Aero Est.
Sted: Finnøy, Rogaland

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av wollis » 02 apr 2009, 14:52

Hei Lev!

Har det skjedd noe mer i anskaffelsen av "ny" Saab?

Thomas.

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 20 feb 2008, 10:33

Re: Vurderer kjøp av 9-5

Legg inn av LEV » 03 apr 2009, 06:38

He, he.... ting tar tid, is i magen....

Har jevnlig kontakt med flere forhandlere.

I går fikk Touranen en skikkelig shining, tok bilder og tenkte jeg skulle prøve å få den på nett og selge privat. Tips til passelig pris for en 2004 Touran 7s Highline 1.9TDI gått ca 92000?

Når det gjelder hvilken Saab, så blir det mest sannsynlig en 2007 9-5 diesel automat.

Må ha bilen på plass til mai....

Svar