Langturtips. Alta - Bergen

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av Stian9k » 13 mar 2008, 18:19

Heisann allesammen,

Da har jeg endelig fått handlet meg en Saab. :woot:
En Saab 9000 CSE med 2,3 turbo for å være nøyktig :xd: :woot:

Problemet er at jeg har 2109 km foran meg bak rattet. :shock:

Er det noen som har noen gode tips om hva som er et "must" på langturer?

Planlagt rute :reading: er Alta - Finland - Sverige - E4 til Østersund - over til Norge / Trondheim - E6 sør til Odda, og så vestover til Stryn. Så raka vegen sør til Bergen.

Regner med å unngå de tøffeste fjellovergangene på det viset.
Uvisst hvordan været er rundt om kring i slutten av mars.
Om utstyret og helsa holder så regner jeg med å bruke 3 dager på rundturen (Fly fra Bergen til Alta).

Man skal lytte til erfarne fjellfolk sies det, så jeg er åpen for tips og triks! :worship:

--
- Stian

ps
Var jo en del morsomme smilies her :) :matrixfight: :sprint:
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av Paradigm N558 » 13 mar 2008, 18:23

Stopp i Bodø for en halvliter med nesten eneste medlem her :p

Men ta med boller, skillingsboller etc. og litt brus.. halvlitersflasker kun! hehe
OG
Brenn ut en 2-3-4 CDer med musikk :D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av og900turbo » 13 mar 2008, 19:07

Hei.

Ingen grunn til å se mørkt på den turen, det er omtrent kosekjøring hele veien. Slo inn ruta på Nuvi 760 en min, og den ga følgende rute: Alta -Kautokeino - Karesuando - E 10 helt ned til Østersund - over til Trondheim og E6 til Sel. Så over til Stryn og videre kysten ned til Bergen. Jeg har ikke anelse om veivalget på Vestlandet er lurt, men vi kjører bestandig den indre hovedveien gjennom Sverige. Fin og rask vei, og over Kautokeino blir det mye omvei å kjøre helt ned til E4 for å ligge noen mil på den. Det måtte i så fall være for å kjøre via Oslo og over Haukelifjellet, men det blir en bra omvei. En kollega kjørte E6 fra Oslo til Bodø i går, og han sa det var bare veier med unntak av Dovre og Saltfjellet. Så god tur, de 2171 kilometrene vil jeg tippe du gjør unna på rundt 20 effektive kjøretimer....

PS: Over 20km/t over i Finland gir dramatisk høyere forelegg da beregnet etter inntekt. Det vet jeg av egen erfaring....

Og det viktigste: Over 30 km/t over i Sverige medfører beslag av førerkortet på stedet. Erfaringsmessig er det sjelden fartskontroller langs veiene i Sverige og jeg har ikke blitt tatt der, men man vet jo aldri.....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mar 2008, 11:25

Om det er en bil du nettopp har handlet deg og ikke kjenner så godt, så ville jeg ha tatt med følgende:

Reservedeler: DI-kassett, bensinpumpe og veivakselgiver og verktøy til å bytte dette. Alt dette kan byttes i veikanten og har du død motor så er det med overveiende sannsynlighet en av disse tre tingene. Mulig jeg høres paranoid ut nå, og mest sannsynlig så går alt bra, men det er utrolig kjedelig å stå med full stopp på en fjellovergang langt hjemmefra.

Ta også med deg voltmeter. Sjekk batterispenning og ladespenning før du kjører. Batterispenning bør ligge rundt 12V og ladespenning rundt 14,4. Har du ikke de verdiene så få det fikset før du legger ut på langtur. Ta også en titt på multireima.

Ellers er vannflaske og kaffekopp obligatorisk på langtur!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av Stian9k » 14 mar 2008, 17:46

og900turbo skrev: E 10 helt ned til Østersund
:oops: ehemm.. ja E10....
og900turbo skrev:En kollega kjørte E6 fra Oslo til Bodø i går, og han sa det var bare veier med unntak av Dovre og Saltfjellet.
Kanskje det blir Norgesturne ut av det da.
Jeg har aldri vært nord for Bodø i bil.
Jeg har vært en par turer i Finmark da.
Militæret i Garnisonen i Porsanger, og et år på Melkøya.....
og900turbo skrev: PS: Over 20km/t over i Finland gir dramatisk høyere forelegg da beregnet etter inntekt. Det vet jeg av egen erfaring....

Og det viktigste: Over 30 km/t over i Sverige medfører beslag av førerkortet på stedet. Erfaringsmessig er det sjelden fartskontroller langs veiene i Sverige og jeg har ikke blitt tatt der, men man vet jo aldri.....
:shock:
Det var jeg ikke klar over! Mange takk for "the heads up"!!!
Ingvar N629 skrev:Om det er en bil du nettopp har handlet deg og ikke kjenner så godt, så ville jeg ha tatt med følgende:
Ojda. Har du dårlig erfaring med dette?

Har ikke ekstra DI eller noen av de andre delene, så det får bare stå til.
Ladespenning har jeg mulighet til å teste da! :)


Har dere forresten noen anbefalinger for ca 20 timers "kjøremusikk" ? ;)

--
- Stian

edit:
Var mye bra her da!!
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mar 2008, 18:35

Stian9k skrev: Ojda. Har du dårlig erfaring med dette?
La oss si det sånn at det ikke er gøy å kjøre 25 mil for å hente biltralle når du henter delebil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av Haaka » 14 mar 2008, 19:02

Langtur med ukjent bil er jeg like skeptisk som Ingvar til.. Om du ikke får lånt med deg eller kjøpt inn basic slitedeler og verktøy, så sørg i allefall for å ha med deg NAF-medlemskortet. Det er verdt gull i sin vekt. Du er reddet fra dagen du melder deg inn og det koster ikke mer enn et par hundre kroner, og medlemskapet er i seg selv et must for bruktbileiere som ferdes på de øde veier :wink:

Ellers har jeg kjørt endel av de veiene det snakkes om (med unntak av vestlandet), og jeg lurer litt på om du har sett på den totale reiselengden din med denne ruten? Iallefall syns jeg personlig det er koselige veier nedover, vet ikke om kvaliteten på svenske-veiene har endret seg veldig i det siste, men du skal jo nesten like langt sør i sverige som du skal i norge før veiene blir rett og slett.. litt lengere kjørelengde ned nordnorge pga mye svinger, men det holder deg våken iallefall :wink: Salt og Korgfjellet er stortsett greie, mer og mer tuneller og været er uhyre skjelden så ille at man stoppes, samtidig er det en relativt kort distanse over disse fjellene.

Ellers skulle det gå fint med denne distansen over to komfortable etapper. Personlig ville jeg kjørt mest mulig på natten, da trafikken er lettere, og sove på dagen når man lettere finner plass å overnatte. Er man glad i å kjøre trenger man ikke være noen superhelt for å kutte ned på dine planlagte 3 dager, og ellers gjør det ikke nødvendigvis turen mye lettere med å slakke av, sette ned tempoet, sove, spise, drite, pisse, drite osv osv.. hvertfall ikke unødvendig mye [-X

Men god tur uansett :wink:
Sist redigert av Haaka den 14 mar 2008, 19:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 14 mar 2008, 19:09

Dersom du tar turen innom meg før du reiser kan du få låne en DI, jeg har to i reserve. ;)

Sender meg en PM hvis det skulle være aktuelt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av untouch4ble N1021 » 14 mar 2008, 19:24

Stian9k skrev:

Har dere forresten noen anbefalinger for ca 20 timers "kjøremusikk" ? ;)

--
- Stian

edit:
Var mye bra her da!!
Kraftwerk
Egentlig ikke helt min stil, men å høre på det i bakgrunnen når jeg kjører langt er ganske behagelig 8)
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av og900turbo » 23 mar 2008, 23:08

Stian9k skrev:
og900turbo skrev: E 10 helt ned til Østersund
:oops: ehemm.. ja E10....
Beklager feilopplysninga mi. Det er selvfølgelig riksvei 45 (Hvis det heter det i Sverige) som går fra Karesuando til Østersund...

Når det gjelder anbefaling om NAF-medlemskap hadde jeg en erfaring med dem for noen år siden. På vei hjem fra Alta med en nyinnkjøpt 900 T8 røyk pinionlageret i girkassa ca. 20 mil før jeg var hjemme i Bodø. Jeg fikk tak i NAF assistanse, og det de kunne tilby meg var å slepe bilen til nærmeste lokale verksted og dekke en overnatting på gjestegiveri og 2 bussbilletter, en til Bodø dagen etterpå og en til å hente bilen når den var ferdig reparert. NAF`s begrunnelse var at det ville blitt dyrere for dem å kjøre bilen til Bodø enn bilens verdi?! Vil det si at hvis jeg hadde hatt en feit Mercedes ville alt ha vært i orden? Jeg trodde at medlemskapet var personlig og ikke tilknyttet hvilken bil det gjaldt? Enden på visa var at jeg måtte få noen til å komme og hente meg med bilhenger dagen etterpå....

Moralen må da være å passe på å kjøpe dyre nok biler for å få NAF til å yte service ved driftsproblemer.....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av Haaka » 23 mar 2008, 23:40

og900turbo skrev:
Når det gjelder anbefaling om NAF-medlemskap hadde jeg en erfaring med dem for noen år siden. På vei hjem fra Alta med en nyinnkjøpt 900 T8 røyk pinionlageret i girkassa ca. 20 mil før jeg var hjemme i Bodø. Jeg fikk tak i NAF assistanse, og det de kunne tilby meg var å slepe bilen til nærmeste lokale verksted og dekke en overnatting på gjestegiveri og 2 bussbilletter, en til Bodø dagen etterpå og en til å hente bilen når den var ferdig reparert. NAF`s begrunnelse var at det ville blitt dyrere for dem å kjøre bilen til Bodø enn bilens verdi?! Vil det si at hvis jeg hadde hatt en feit Mercedes ville alt ha vært i orden?
Heh... Nei, det tror jeg vel ikke det ville si... Men det sier jo noe om kostnaden for å oppta en planbil og personal for å transportere en bil 20 mil, frem og tilbake er jo ikke bare dieselen som koster. De sier jo klart at det koster mer enn bilens verdi, men de sier jo heller at det er så dyrt at det blir atskillig billigere å kjøpe deg 2 bussbilletter og overnatting. Det ble vel ikke noe dyrere for deg, når du uansett måtte på verksted, og uansett måtte kjøre bilen din den samme distansen? Hadde du hatt en mercedes tror jeg ikke NAF hadde blitt noe rikere av å legge ut noe mer kostnader for det samme medlemskapet på et par hundre kroner? :wink:

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av Singsaker » 24 mar 2008, 13:54

Jeg antar at du ikke er så ivrig på å kjøre norske veier, men når du først skal den turen så er det en ypperlig mulighet til å se steder i Norge som du kanskje aldri vil se igjen. Fra Alta er det stort sett fin natur hele veien, en flott fergetur fra Skarberget, Saltdalen og Saltfjellet mm.
A kjøre gjennom Finland og Sverige er som å kjøre østerdalen 10 ganger på rad, men det går fortere.
Jeg regner med at du skulle svinge til høyre ved Otta i Gudbrandsdalen og ikke Odda som er helt sør i Hardangerfjorden.
Jeg kjørte fra Nordkapp til Trondheim 2006 og Trondheim, Kristiansand, Setesdalen videre til Røldal, Odda, Eidfjord, Ulvik(der hvor den mest arrogante norske politikeren kommer fra) videre til Voss, derretter gjennom store områder i Sogn og Fjordane forbi Olden opp til Stryn, Hellesylt så ferge til Geiranger for så derretter å vende snuten hjem.
Norsk Natur er uslåelig.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av Stian9k » 25 mar 2008, 13:14

Heisann!

Takk til alle som har vært innom og kommentert.
Det ser ut til at det blir Norgesturne ja.
Turen tar såpass lang tid uansett, at om jeg sparer 4-5 timer på å kjøre Sverige, så monner ikke det noe særlig uansett.
Østerdalen er k j e e e e d e l i i i i ! Så den x10 er jeg egentlig ikke særlig lysten på.
Paradigm N558 skrev:Stopp i Bodø for en halvliter med nesten eneste medlem her :p
Tror jeg må drøye den halvliteren der, men send meg en PM med kontaktinfo, så kan jeg stikke innom i Bodø å ta en kopp kaffe og noe å tygge på.
Har du noen anbefalinger der kanskje?

Jeg har vært litt skeptisk til fjellovergangene i nordnorge, siden det er såpass tidlig på året ennå, men det får stå til.
Nå blir det jo skrevet lenger oppe her at det ikke er så værhardt som det engang var, i og med at det er blitt mye tunneller i de områdene der.

Jeg har vært NAF medlem i mange år, så den delen av turen er dekket opp. :)
Etter en kjapp nattlig kjøretur, og et like kjapt møte med EdHunter, så har jeg nå med meg en DI-kassett i reserve også. :worship:
Singsaker skrev:Jeg regner med at du skulle svinge til høyre ved Otta i Gudbrandsdalen og ikke Odda som er helt sør i Hardangerfjorden.
:D Ja det er riktig det. Odda, Otta... detaljer detaljer.



Det nærmer seg nå!!
Fredag 28. kl 07.30 går flyet fra Flesland. :woot: Gleder meg som en unge :D
Må stå opp kl 04.00 :wierdface: Ugh! Men siden det er snakk om en god sak så..... ;)


--
- Stian
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 27 mar 2008, 21:33

God tur da, håper ikke du får bruk for DI'en ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Trazor
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 11 jan 2008, 20:16
Medlemsnummer: N1335
Sted: Bergen

Re: Langturtips. Alta - Bergen

Legg inn av Trazor » 27 mar 2008, 23:14

Og håper ikke du får for mange forsinkelser, madammen sitt fly er foreløpig 3 timer forsinket fra Flesland.
SAAB 900 Aero, 1985.

Svar