Side 1 av 3
Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 08 nov 2008, 09:05
av Macgeier
http://www.dagbladet.no/art/bil/finanskrise/3663419/" onclick="window.open(this.href);return false;
Litt mer om GM og kina:
http://www.gm.com/corporate/about/globa ... c/chin.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 08 nov 2008, 14:28
av be_foto N710
Håper ikke det, tengt så langt å dra på saab festivalen da

Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 08 nov 2008, 15:58
av oddi N108
be_foto N710 skrev:Håper ikke det, tengt så langt å dra på saab festivalen da

Vært ofte på saabfestival i usa du eller?;)
fra spøk til alvor: Forhåpentligvis er kineserne en smule mer innovative og smarte enn GM. Har mer tro på kinesere enn amerikanere gitt...
mvh oddi
Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 08 nov 2008, 16:15
av haarstad
blir vel sånne små,søte og billige saab'er etterhvert da

Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 08 nov 2008, 23:09
av colombo
Kineserne er ikke dumme, de. De ville kanskje vite å kunne utnytte kunnskapene i Trollhättan bedre?
Jeg tror personlig at Saab straks følger i Rovers spor. Verden begynner å bli grusom.
Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 08 nov 2008, 23:09
av Edward N812
ser ikke helt hvordan dette påvirker mitt forhold til hverken 9000'en eller 900'en

saab kan gjøre hva enn de vil, jeg skal nok uansett aldri ha en så ny bil/saab
Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 09 nov 2008, 01:56
av EdHunter N815
Edward N812 skrev:ser ikke helt hvordan dette påvirker mitt forhold til hverken 9000'en eller 900'en

saab kan gjøre hva enn de vil, jeg skal nok uansett aldri ha en så ny bil/saab
Du glemmer noe VELDIG vesentlig nå... Hvem pokker skal skaffe deg deler til bilene når du må reparere dem? Julenissen?
Selvsagt vil det finnes uorginale deler, men hva vil skje med prisen på disse når de orginale ikke lenger er å få fatt i?
I tillegg er mange av de uorginale delene produsert samme sted som de orgiale, bare uten merkenavn. Lavere produksjonstall totalt vil gi ytterligere høyere priser. Dessuten er det slett ikke alle deler til Saab som finnes uorginalt, så delebiler vil bli voldsomt etterspurt og vanskelig å finne.
Hva vil så skje med bruktbilmarkedet? Hvem (utenom oss) vil ha et bilmerke som er umulig å finne deler til, ikke har noen orginalverksteder med ekpertisen det gir, osv. Vi som sitter som eiere av et par saaber vil sitte fint i det, med et verditap over natten på flere titalls prosent.
Det er sikkert mange andre ting også, men kommer ikke på noe nå.
Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 09 nov 2008, 03:44
av TurboLars N383
EdHunter N815 skrev:
Det er sikkert mange andre ting også, men kommer ikke på noe nå.
Jeg kommer på en ting , nemlig "pass"form på "pirat"deler , haha , det er i beste fall som oftest en dååååååååååårlig vits
Merker at jeg faktisk blir bittelitt kvalm bare av tanken .
I karosseri øyemed så klart

Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 09 nov 2008, 09:01
av colombo
Deletilgangen er vel den største bekymringen når SAAB går ad undas. Men det er vel ikke umulig at noen ser inntjeningspotensiale, og kjøper SAABs reservedelsapparat?
Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 09 nov 2008, 09:58
av haarstad
colombo skrev:Deletilgangen er vel den største bekymringen når SAAB går ad undas. Men det er vel ikke umulig at noen ser inntjeningspotensiale, og kjøper SAABs reservedelsapparat?
hører rykter om at Tor og Ingvar er i forhandlinger allerede

Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 09 nov 2008, 11:28
av Andreas N1194
EdHunter N815 skrev:
Du glemmer noe VELDIG vesentlig nå... Hvem pokker skal skaffe deg deler til bilene når du må reparere dem? Julenissen?
Selvsagt vil det finnes uorginale deler, men hva vil skje med prisen på disse når de orginale ikke lenger er å få fatt i?
I tillegg er mange av de uorginale delene produsert samme sted som de orgiale, bare uten merkenavn. Lavere produksjonstall totalt vil gi ytterligere høyere priser. Dessuten er det slett ikke alle deler til Saab som finnes uorginalt, så delebiler vil bli voldsomt etterspurt og vanskelig å finne.
Nå skal det sies at om det er akkurat
en ting kinerserne er flinke til, så er det å produsere replacement parts for alt mulig. Før var det gjerne sånn at delene man fikk hadde ca 10% levetid av originaldeler, men for meg som har vært i en utelivsbransjen så ser man at etablerte merkevarer som Martin (moving heads, røykmaskiner etc) får kinesiske evivalenter (hentes ut fra samme fabrikk, men brandes ikke med noe merke) og ender opp til ca 1/10 av prisen. Dersom disse produktene lever
mer enn 1/10 så lenge (noe de gjør nå) som originalproduktet, så er det jo en win-win-situasjon.
Helt til slutt så må det også sies at kinerserne har en utrolig teft når det gjelder å finne et marked med mulighet for å skape noe stort ut av, så jeg tror ikke nødvendigvis det hadde vært så ille med kinahjelp i så måte..
Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 09 nov 2008, 11:38
av Edward N812
EdHunter N815 skrev:Edward N812 skrev:ser ikke helt hvordan dette påvirker mitt forhold til hverken 9000'en eller 900'en

saab kan gjøre hva enn de vil, jeg skal nok uansett aldri ha en så ny bil/saab
Du glemmer noe VELDIG vesentlig nå... Hvem pokker skal skaffe deg deler til bilene når du må reparere dem? Julenissen?
Selvsagt vil det finnes uorginale deler, men hva vil skje med prisen på disse når de orginale ikke lenger er å få fatt i? .
så lenge biltema, mekonomen, Tor og Ingvar lever, ser jeg ikke på det som en bekymring heller. bare fordi et bilmerke skifter eier, kommer det nok ikke til å skje noe drastisk med deletilgangen. om det blir helt borte derimot, så blir vi neødt til å se oss om etter andre løsninger, ta det som en utfordring

Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 09 nov 2008, 11:44
av Gandulf N1535
HVIS Saab går konkurs.. Dere får det til å høres ut som om dette er tilfellet allerede

Er det noe som tyder på dette?
Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 09 nov 2008, 13:14
av colombo
Gandulf skrev:HVIS Saab går konkurs.. Dere får det til å høres ut som om dette er tilfellet allerede

Er det noe som tyder på dette?
GM har ikke penger nok til å drive ut året. Siste håpet er at staten griper inn, noe som jo slett ikke er utelukket. Men GMs modellutvalg og strategi er ikke bærekraftig i dagens verden, så en slik inngripen vil mest sannsynlig kun utsette katastrofen...
Re: Saab blir kinesisk bilmerke?
Lagt inn: 09 nov 2008, 15:18
av Gandulf N1535
Men GM eier jo en hel drøss med bilmerker, bl.a. Opel, Chevrolet, Pontiac, Cadillac, Daewoo og Saab.
Hva skjer med disse da? Noen er jo NØDT til å gripe inn
