Side 1 av 1

Ved kjøp av 900 Turbo

Lagt inn: 02 mar 2003, 20:14
av B.Elle N126
Vurderer å kjøpe meg en 900 Turbo modell 87-93 og i den anledning lurer jeg på om noen erfarne har noen tips/advarsler å komme med.
1. Er det spesielle ting å være på vakt overfor ? Svakheter (og styrker) hos de enkelte årganger ?
2. Har noen av disse årgangene egenskaper/utstyr som er spesielt verd å prøve å få med?
På forhånd takk.

Tips vedr kjøp av Saab 900 MY87-93

Lagt inn: 02 mar 2003, 21:22
av Rune N01
Det du skal sjekke ekstra nøye er:

* Bærekuler i Forstilling (4)
* Styrekuler(endeledd)
* Rust i nedre bærearmsinnfesting og event i Dører (innside - nede)
* Slakk i Linkarmer bak
* Håndbrems mekanisme på forhjul (MY87)
* Varmeapperatkran

Disse tingene er stortsett enkelt å få gjort noe med. Det værste her er Rusten - alt det andre er bare å skifte ut (slitedeler)

Re: Tips vedr kjøp av Saab 900 MY87-93

Lagt inn: 02 mar 2003, 22:54
av Hjelle, N6
Rune N01 skrev:Det du skal sjekke ekstra nøye er:

* Bærekuler i Forstilling (4)
* Styrekuler(endeledd)
* Rust i nedre bærearmsinnfesting og event i Dører (innside - nede)
* Slakk i Linkarmer bak
* Håndbrems mekanisme på forhjul (MY87)
* Varmeapperatkran

Disse tingene er stortsett enkelt å få gjort noe med. Det værste her er Rusten - alt det andre er bare å skifte ut (slitedeler)
I tilegg kan en seie at på M88 modellane kom somsagt brekket på bakhjula, og bilen fikk betre bremser (same som 9000 M85-M87 turbo og M85-M89 9000i), i tilegg vart det vasskjølt turbo på M88, noko som gir betre levetid på turboen.
På M88b kom det katalysator, effekten på T16 motorn vart vel senka til 160hk. T16 fikk vel ikkje 175hk igjen før på M93. Ellers hadde Aero 175hk eindel av åra. I tilegg var det eindel T16 bilar som hadde 175hk, bla min.
På M91 vart noko girgreier forandra, ihvertfall er M91-M93 (M94 cab) betre å gire enn M87-M90. I tilegg fikk M91 9000 sine seter.

Re: Ved kjøp av 900 Turbo

Lagt inn: 02 mar 2003, 23:27
av oddi108
belle skrev:Vurderer å kjøpe meg en 900 Turbo modell 87-93 og i den anledning lurer jeg på om noen erfarne har noen tips/advarsler å komme med.
1. Er det spesielle ting å være på vakt overfor ? Svakheter (og styrker) hos de enkelte årganger ?
2. Har noen av disse årgangene egenskaper/utstyr som er spesielt verd å prøve å få med?
På forhånd takk.
Prøv å få fatt i en Aero-utgave, de er griserå, men koster nok litt mer.. De har også gjerne skinn, 15" Aero-felger osv..:)

mvh oddi

Lagt inn: 03 mar 2003, 10:32
av Anders N95
Rusten er et H******.....

Lagt inn: 18 mar 2003, 22:20
av Aero
snakk om noe hyggelig da :)

Jeg tror jeg har fått lurt en kompis til å ta det verste på min ... ser ut til å bli noen timers jobb dog :(

Noen som har en billig venstredør til overs forresten??

Lagt inn: 19 mar 2003, 17:01
av Børre N17
Du som bor på Gjøvik kan jo bare stikke opp te'n Arnulf Paulsen.. Han har sikkert ei dør til en vettug pris...

Lagt inn: 20 mar 2003, 09:52
av Aero
hæn Arnulf Paulsen har itte en dritt sånn rent utenom gjørme og et par hull i gjerdet.

Tror ikke det huggeriet blir drevet for å tjene penger gitt :)

Lagt inn: 20 mar 2003, 19:40
av Svein N13
Rust og girkasse er viktig å sjekke. Begge deler er dyrt!
Svein

Lagt inn: 21 mar 2003, 06:51
av Børre N17
Aero skrev:hæn Arnulf Paulsen har itte en dritt sånn rent utenom gjørme og et par hull i gjerdet.

Tror ikke det huggeriet blir drevet for å tjene penger gitt :)
:lol: Mulig det, men har faktisk kjøpt noe brukbart der jeg, noen år siden riktig nok da men... Og til en rimelig pris faktisk. Kanskje jeg var heldig.

T8 / T16..

Lagt inn: 04 apr 2003, 16:20
av B.Elle N126
Hvor store er forskjellene på T8 og T16 mhp drivlinje.. er det samme ?

Er det B202-blokka også i T8 M87 ? Kan man eventuelt "oppgradere" T8 til T16 bare ved å bytte topp? eller må/bør man bytte hele maskineriet ?
Tut og kjør.

Lagt inn: 04 apr 2003, 17:30
av Rune N35
T8 er vel en H-motor, mens T16 er en B-motor..derfor hjelper det ikke å bytte topp, man må vel bytte hele gæliheta.
Girkassa er derimot lik.

T8/T16-motor

Lagt inn: 04 apr 2003, 18:11
av B.Elle N126
Rune N35 skrev:T8 er vel en H-motor, mens T16 er en B-motor..derfor hjelper det ikke å bytte topp, man må vel bytte hele gæliheta.
Girkassa er derimot lik.
Takk for svar,, motorene går altså ellers om hverandre,, fester,drivaksler diverse koplinger..

Lagt inn: 04 apr 2003, 18:16
av Rune N35
Tror nok denne tråden fra stcs gir deg svar på dine funderinger:
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... sc&start=0
Står i et inlegg at T16 toppen skal passe på T8, men at det blir mye jobb..Vet ikke om det stemmer, noen som kan bekrefte??

Lagt inn: 04 apr 2003, 21:41
av Børre N17
Joda passer den!! I cabben har jeg 8V blokk. Men du må bytte dekselene på transmisjonsenden og på clutch enden og hele kjedesystemet med alle drev, strammer og kjedestyringer.

Så å bygge om til 16V topp går jo, men da bør du ha en 16V å plukke deler fra --> enklere å skifte hele motoren.
Grunnen til at jeg gjorde det var at 8V blokka som jeg hadde liggende hadde svært få km, og 16V blokka hadde i bilen tre ganger så mye...

Har også hørt at 16V topp passer på B-blokka også, noen som kan bekrefte det og?