Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
Moderator: Moderatorer
Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
Har sett på en del andre forum at de har en topic for små spørsmål som ikke trenger en egen topic.. Sparer til 900 nå, så vi sparer oss vel for mange topicer ved at folk kan spørre om ting de lurer på her...
Jeg kan vel begynne jeg..
Er girkassen på 900 like dårlig som alle skal ha det til ?
Jeg kan vel begynne jeg..
Er girkassen på 900 like dårlig som alle skal ha det til ?
- Tore N795
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 84
- Registrert: 16 okt 2006, 20:58
- Medlemsnummer: N795
- Bil: SAAB 9-5 Estate
Re: Lille spørsmål topicen
Det finnes nok bedre girkasser ja. Jeg klarte å ta knekken på min i en vanlig 16v uten turbo.
Men hvis du kjører litt pent så går det sikkert greit.
Men hvis du kjører litt pent så går det sikkert greit.
2002 9-5 2.0t Vector Estate
1990 900i 16v
1990 900i 16v
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: Lille spørsmål topicen
Er helt sikkert spøling som tar livet av de. Uten at jeg anklager noen for å være hard på gassfoten *host*.
25 Year anniversary of Saab 9000
- rolfi
- 2.0 bar
- Innlegg: 683
- Registrert: 03 jan 2008, 03:03
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
Re: Lille spørsmål topicen
hehe, hadde en 8v gæsser.. klarte ikke knekke kassa på den uansett hvor hardt det ble forsøkt tight og fin til siste slutt (på ca 320k) da rusta tok den
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Lille spørsmål topicen
OG900 kasser har det visst med å rase ja, selv har jeg ikke rast noen enda (bare på en 8V gæsser som ble rævkjørt på åkeren på helt på slutten før den ble vraket pga. rust (det rapet godt i gira da), hadde bilen bare et halvår så uviss stand på kassen fra før også). Kjøpte en 8V turbo med defekt kasse (så det tyder vel kanskje på hard kjøring eller svake kasser også?), også er det tendenser til ulyder av og til på min 16V turbo. At kassene raser kan ha endel med kjøringa å gjøre også, å spinne og gi full gass fra start tar nok knekken på kassene lett, få på litt turtall før man gir på fullt kan spare kassen for mye da man har mye moment fra bunn av, spesielt med 16V og mitshu-turbo som er org. på lavtrykkerne. På 8V så kommer ikke ladetrykket før 3000-3500 RPM, men på 16V så kjenner man draget godt allerede ved omkring 2000RPM. Min første bil var en 8V med injection (118HK), den var i familen i mange år før den tilslutt ble vraka og der var det aldri noen problemer med girkassen, selv om den var litt rar de siste 2 åra. Trimmer man så bør man nok forsterke kassen når man begynner å bevege seg over 200HK, de fra 90 og oppover er det snakk om tåler 220HK uten problem. Men som sagt, kjører man litt med hodet så holder nok kassene lenge.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: Lille spørsmål topicen
Kassa holder så lenge man kjører med hodet, min har iallfall hold en god stund, bilen har snart rulla 543.210 km, og det er en turbo, og her en 16V motor, og har 1,2bar ladetrykk(max), og det en OG900, og motoren er heller ikke byttet
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
Re: Lille spørsmål topicen
altså det er snakk om 900 gamle modellen.. 1993 og eldre, regner med at den ikke er lik nye 900 ?
Veldig mange gode svar her
Tenkte på en saab 900 aero før 93 som førstebil, elsker denne bilen. Godt valg det? Har en bror som hadde 900 for noen år tilbake så han kan hjelpe meg å skru om det blir noe problemer..
Veldig mange gode svar her
Tenkte på en saab 900 aero før 93 som førstebil, elsker denne bilen. Godt valg det? Har en bror som hadde 900 for noen år tilbake så han kan hjelpe meg å skru om det blir noe problemer..
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Lille spørsmål topicen
OG900 går opp til og med 93, OG900 cab. ble til og med 94. NG900 er fra 94 og oppover og de er ikke like nei.
OG900 aero er et finfintvalg ja. Det som er så synd er jo bare at det er veldig vanskelig å finne et eksemplar av OG900 som ikke har rusta ihjel, så litt rustsveising må man nesten regne med.
OG900 aero er et finfintvalg ja. Det som er så synd er jo bare at det er veldig vanskelig å finne et eksemplar av OG900 som ikke har rusta ihjel, så litt rustsveising må man nesten regne med.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Re: Lille spørsmål topicen
Ikke glem å sjekk hva forsikringen koster deg
Vet ikke hvor gammel du er, men turbo og gutter under 23 er ikke populært hos de fleste forsikringsselskaper
Når jeg var 18, skulle de ha mellom 30-40000 i året for en 96 9000 Aero
Vet ikke hvor gammel du er, men turbo og gutter under 23 er ikke populært hos de fleste forsikringsselskaper
Når jeg var 18, skulle de ha mellom 30-40000 i året for en 96 9000 Aero
9³ TurboX
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Lille spørsmål topicen
Siden joachim sikkert skremte deg litt nå kan jeg legge til at jeg gav 7000 penger for delkasko på min 900 turbo som 18 åring
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Lille spørsmål topicen
Endrer topic til noe som er søkbart for ettertiden. Det blir ikke lett å søke opp spørsmålene senere om du skal ha en samletråd for alle spørsmålene dine, og som du ser så har du nå fått nærmere en side med respons på ett spørsmål.
Angående girkasser på og900 så er det da bare å søke, har vært oppe uendelig mange ganger tidligere (la oss si at det har vært noen ras).
Angående girkasser på og900 så er det da bare å søke, har vært oppe uendelig mange ganger tidligere (la oss si at det har vært noen ras).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
Her har du litt å lese på:
viewtopic.php?f=12&t=23848&hilit=+og900+girkasse%2A
viewtopic.php?f=12&t=23138&hilit=+og900+girkasse%2A
viewtopic.php?f=25&t=17981&hilit=+og900+girkasse%2A
viewtopic.php?f=26&t=15728&hilit=+og900+girkasse%2A
viewtopic.php?f=30&t=12775&hilit=+og900+girkasse%2A
viewtopic.php?f=12&t=14609&hilit=+og900+girkasse%2A
viewtopic.php?f=12&t=23848&hilit=+og900+girkasse%2A
viewtopic.php?f=12&t=23138&hilit=+og900+girkasse%2A
viewtopic.php?f=25&t=17981&hilit=+og900+girkasse%2A
viewtopic.php?f=26&t=15728&hilit=+og900+girkasse%2A
viewtopic.php?f=30&t=12775&hilit=+og900+girkasse%2A
viewtopic.php?f=12&t=14609&hilit=+og900+girkasse%2A
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
Utover dette kan jeg love deg at på min gamle OG900i 8v, med 100 og noe smått hester, så klarte jeg å ta girkassa.
Men mye harrykjøring og hjulspinn da
Men mye harrykjøring og hjulspinn da
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse
Det at du hadde blå neonlys på kjøkkenet sier vel en god del om kjørestilen ogsåParadigm N558 skrev:Utover dette kan jeg love deg at på min gamle OG900i 8v, med 100 og noe smått hester, så klarte jeg å ta girkassa.
Men mye harrykjøring og hjulspinn da
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05