Side 1 av 1

Kva SAAB synes du er tidenes beste

Lagt inn: 20 mai 2003, 19:30
av Hjelle, N6
Uavhengig om det er snakk om turbo eller forgassarmotor - totakt eller firtakt - R4 eller V6. Det er modellen eg er ute etter.

Slike spesialutgåver som Toad, Monte Carlo, Baja, Monster, 98, EV-1, 9-x osv har eg ikkje teke med - sidan dette er prototyp-bilar.

Mi 5 på topp liste (med spesc) er:

1. 900 turbo (gjerne ein carlsson, ruby eller special edition)
2. 99 turbo
3. 9-5
4. 99 EMS
5. 96

Lagt inn: 20 mai 2003, 19:35
av Morten N106
Er nok litt inhabil her, men selvfølgelig topper og900 den listen :)

Jeg har alltid vært fascinert av utseendet på den bilen, det er ett eller annet som gjør at jeg ikke klarer å la være å stirre når jeg ser en passere.

Som en god nummer to kommer nok 99, mye pga mange gode barndomsminner fra baksetet i en sådann. Både med smale og brede lykter, dog aldri noen EMS eller Turbo utgave, men pappa jukset litt så vi hadde da EMS felger på den siste 99'an ihvertfall :p

Og på tredjeplass må vi jo plassere mammas V4, en knallgul liten tøff sak med ødelagt frihjul som endte sine dager på taket fjorten dager etter å ha blitt solgt til en med ferskt førerkort :/ (men GJETT om han var glad for at han kjøpte nettopp en sånn bil, ellers kunne den takingen ha gått veldig mye verre :roll: )

Lagt inn: 20 mai 2003, 20:41
av Troll R
jeg har en 9-3 selv men synes 9-5 eren perfekt bil med hensyn på komfor og størelse og kjøre egenskaper.
når det gjelder kjøre egenskaper så skal det mye til og slå saab 9-3 ss,
har alldrig kjørt 900c eller 9000 så disse bilene kan jeg ikke uttale meg om sikkert knall bra biler det også . 8)

Lagt inn: 20 mai 2003, 21:59
av Svein N13
For det første så er Monte Carlo (850) ingen prototyp, men SAAB Sport omdøpt etter seier i Rally Monte Carlo 2 år på rad tidlig på 60-tallet med Erik Carlsson ved rattet. Det er tross alt den bilen med minst motor som har vunnet mest i "moderne" tid. Så over til saken - V-4 fascinerte mest når den kom i 1965 - og den drog så mye bedre enn Ford Taunus som hadde lånt den motoren. Den nydeligste var Saab Sonett fra 1970 (som jeg dessverre aldri har hatt) - den mest fryktinngydende var 99 Turbo når den kom, og jeg kjøpte den første som kom til Rogaland demo-kjørt (best med åpne vinduer og soltak i lange tunneller - den lyden!). Den sterkeste var en 1994 9000 CSE 2,3 Nordic stage 3 (helt rå). Den mest komplette og komfortable er min nåværende 2000 modell 9-5 Aero (som ville vært perfekt med de nye forstolene med sidestøtte).
Mvh Svein

Lagt inn: 21 mai 2003, 17:32
av Hjelle, N6
Svein N13 skrev:For det første så er Monte Carlo (850) ingen prototyp, men SAAB Sport omdøpt etter seier i Rally Monte Carlo 2 år på rad tidlig på 60-tallet med Erik Carlsson ved rattet. Det er tross alt den bilen med minst motor som har vunnet mest i "moderne" tid.
Vart gjordt ei blemmer her ja, eg hadde i utgongspunktet laga fleire val, der 92, 93 osv hadde sine eigne val, og der EV-1, 9x, Toad osv også hadde sine eigne val. Men sidan eg ikkje kunne få meir enn 10 alternativ på avstemminga, so måtte eg skrive om teksten litt, og dermed vart det litt dårlig redigering slik at desse tevlingsbilane kom blandt prototypane.

Godt nokon passar på meg... ;)

Lagt inn: 21 mai 2003, 21:47
av 93 sport ( mange gamper )
93 med T5 motor må være noe av det bedre i sin vektklasse, 95 er selvfølgelig en kjempebil det også men den er jo noe større og veier 150 kg mer............








Lørenskogs raskeste 93 til det er motbevist......................
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) [/code]

Lagt inn: 22 mai 2003, 19:31
av Ole N26
En Saab er en god Saab, uansett modell. Personlig er vel 9-5 tingen for meg. Kvaliteten har vel minket litt fra i gamledager, men sånn er det vel med alle bilmerker. Prøvekjørte forresten nye 9-3SS idag, og må si at det var "rimelig greit". Litt lite motor, men det kan vel alltids ordnes.

Lagt inn: 22 mai 2003, 22:00
av Hjelle, N6
Ole N26 skrev:En Saab er en god Saab, uansett modell. Personlig er vel 9-5 tingen for meg. Kvaliteten har vel minket litt fra i gamledager, men sånn er det vel med alle bilmerker. Prøvekjørte forresten nye 9-3SS idag, og må si at det var "rimelig greit". Litt lite motor, men det kan vel alltids ordnes.
Eg trur dei fleste som har hatt ein 99 eller 900 kjøper 9-5 ja.
9-5 er den SAAB-en i dag som gir SAAB-kjensla (ihvertfall med meg), nesten alt stemmer når en set seg inn. Einaste bil det har stemmt meir med enn med 9-5 er på den 900-en eg har no. :)

Eg er ihvertfall klar for 9-5 so snart som finansane tillet at eg kan ha 900-en som finversbil og 9-5 som bruksbil.