Side 1 av 2

Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 11 nov 2009, 20:26
av bembilen
Hei.
Har en trofast 1996 2,3t cde siden sommeren 1998. Da hadde bilen godt 21,000 og kostet 298,000. Det var gliset i gata :lol: . Har vært og er en kjempebil, men med 250.000 km må vi se oss om etter en arvtager.
Har fulgt med på finn et par måneder nå og har satt grensa på 250.000,-, men lurer på om det er noen årsmodeller jeg bør styre unna. Eventuelt andre safe tips.

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 11 nov 2009, 20:46
av Aleks_
Motorer fra 98-2004 sliter med oilsludge. Dvs at olje kokser seg, og kan tette igjen smørekanaler osv. Men dette skal ikke være noe problem hvis den har siste utgave av veivhusventilasjon.

Fra 2005 mener jeg dette problemet skal være fikset.
Etter 2002 kom det også oppdatering utseendemessig og understellet fikk seg en liten overhaling.

Det jeg kommer på i farta :)

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 11 nov 2009, 21:10
av EdHunter N815
I den prisklassen du ser for deg vil du vel neppe møte på noe eldre enn 2005 uansett, så da er det egentlig bare å gi gass og handle, er ikke noen store feil og mangler på nyere 9-5. :)

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 11 nov 2009, 21:16
av Ingvar N629
Aleks_ skrev:Motorer fra 98-2004 sliter med oilsludge.
Niks, fra og med 2004 er blokka endret.

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 11 nov 2009, 21:38
av JoBruheim N1726
Ingvar N629 skrev:
Aleks_ skrev:Motorer fra 98-2004 sliter med oilsludge.
Niks, fra og med 2004 er blokka endret.
Er det ikke det han sier da?

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 11 nov 2009, 21:52
av Ingvar N629
JoBruheim N1726 skrev: Er det ikke det han sier da?
Niks.
Aleks_ skrev: Fra 2005 mener jeg dette problemet skal være fikset.
Problemet er "fikset" fra og med 2004. Motorene som har den nye typen blokk har grå ventilkåpe og klips på slangen til veivhusventilasjonen som kommer ut fra ventilkåpa.

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 11 nov 2009, 22:51
av JoBruheim N1726
1998 - 2004

Altså, med hele 1998 og til 2004, ikke inklusive 2004.
Det er nok en relevant tolkning av det :)

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 11 nov 2009, 23:25
av Aleks_
Nei, mente fra 01.01 1998 til 31.12 2004, for å si det slik :wink:
Men jeg husket nok feil på årstallet.
Bra du retter opp, Ingvar :)

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 11 nov 2009, 23:45
av doo-kie
Aleks_ skrev:Nei, mente fra 01.01 1998 til 31.12 2004, for å si det slik :wink:
Men jeg husket nok feil på årstallet.
Bra du retter opp, Ingvar :)
er vel fra og med 2004. Altså fra 1.1.2004
IKKE 31.12.2004

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 11 nov 2009, 23:54
av Aleks_
Neineinei, nå blir det rot her :P

Jeg sa lengre opp at jeg trodde oilsludge problemet berørte 1998 til 2004 modeller. Altså, de som ble produsert fra 01.01 1998 til 31.12 2004.
Jeg sa også at fra og med 2005 hadde de ordnet dette.

Men det var feil.
Problemet varte fra 1998 til 2003 modeller.
Og det skal være utbedra på 2004 modeller, ref Ingvar.

Min feil, jeg roter.

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 12 nov 2009, 08:17
av Edward N812
bembilen skrev:Har en trofast 1996 2,3t cde. men med 250.000 km må vi se oss om etter en arvtager.
alle dager da :roll: slettes ingen grunn til å måtte se seg om etter en arvtager spør du meg ;)

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 12 nov 2009, 17:00
av Singsaker
Aleks_ skrev:Motorer fra 98-2004 sliter med oilsludge. Dvs at olje kokser seg, og kan tette igjen smørekanaler osv. Men dette skal ikke være noe problem hvis den har siste utgave av veivhusventilasjon.

Fra 2005 mener jeg dette problemet skal være fikset.
Etter 2002 kom det også oppdatering utseendemessig og understellet fikk seg en liten overhaling.

Det jeg kommer på i farta :)
---------->04 dvs M04 er uten overnevnte problem. Se etter en med Aero fronten hvis du ikke velger Aero.

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 12 nov 2009, 22:36
av doo-kie
Singsaker skrev:
---------->04 dvs M04 er uten overnevnte problem. Se etter en med Aero fronten hvis du ikke velger Aero.

Vector Sport heter de :D

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 13 nov 2009, 20:16
av Timon
Jeg må nesten legge til at jeg kjøpte min 9000 når den hadde gått ca 250.000 og har kjørt ca 50.000 etter det. Og den bilen har tålt MYE herjing etter at den passerte 250.000 :twisted: Så er nok mye bil igjen enda, men er jo moro med ny bil også da 8)

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Lagt inn: 13 nov 2009, 22:19
av bembilen
Timon skrev:Jeg må nesten legge til at jeg kjøpte min 9000 når den hadde gått ca 250.000 og har kjørt ca 50.000 etter det. Og den bilen har tålt MYE herjing etter at den passerte 250.000 :twisted: Så er nok mye bil igjen enda, men er jo moro med ny bil også da 8)
Skjønner hva du mener liker bilen veldig godt, har bytta bremser,dempere,førersete,bensinpumpe,tenningslås, fronthøytalere, (originalt?) sony anlegg, div slanger. Ingen synlig rust, men durer ei pumpe e.l. i v. bakdør- sentrallås sliter, ryker blått i starten,lukter varm frostveske i kupe, 2 bolter i eksosmanifold knekt,abs kommer o går,piper å raller i AC. kjente ting tenker jeg. Som du bekrefter blir stas med nytt å da.

Saken er at jobben dytter på meg en firmabil (2-seter) jeg ikke kan uttale navnet på engang,(gjettekonk?) så da må vi ha en hovedbil å stole på som kona kan bruke i hverdagen også.

mange gode råd her,
er vel avgjørende når den oppdateringen av ventilering er gjort.
Hva med den diesel utgaven? virker undermotorisert
Ser jo ut som jeg kan få mye bil for 180 om jeg finner den rette, men eldre en 2005