Side 1 av 2
Kineserne kjøper Saabteknologi (Da var vi kinesiske, gutter)
Lagt inn: 14 des 2009, 12:54
av lynngiz
Tjao
Helgens rykter om at det kinesiske selskapet Beijing Automotive Holding (BAIC) - Kinas femte største bilprodusent - har overtatt deler av Saab er nå bekreftet av General Motors i en pressemelding.
Opplegget slik som jeg har skjønt det, er at Koenigsegg og kineserne skal overta ilag, og da trenger ikke Koenigsegg lenger statlig støtte for å kjøpe Saab.
Det flotte er jo at Saab er et steg nærmere trygg grunn, og at di skal ha deler på lager for 10 år fremover i tid i Sverige.
Edit; Viser seg at VG har formulert seg litt dårlig.. Så da var d jo ikke så ille! 
- BAIC har tegnet en avtale om å kjøpe det vi kaller gammel teknologi, for å fortsette produksjonen av modellene i Kina, men forhåpentligvis under et annet navn.

// Endret emnetittel - Eirik //
Re: Da var vi kinesiske gutter!
Lagt inn: 14 des 2009, 13:44
av Edward N812
gode nyheter for de fleste!! Men den største grunnen til at jeg håpa på at SAAB skulle bli "redda", var av medfølelse for tusenvis av mennesker på fabrikken i Trollhättan.. hvis det kun er sammensetning av biler de driver med der, så beholder vel ikke mange av dem jobben. kanskje de får tilbud om å flytte til kina

Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 14 des 2009, 13:52
av haarstad
lynngiz skrev:
完全不知道该说什么!
周日的中国北京汽车工业控股公司(北汽控股) - 中国第五大汽车制造商 - 接管了萨博地区采取现正由通用汽车公司在一份声明中证实了传言。
据工商局的新闻稿购买了萨博的产品型号9.3和9.5及以上产能采取这些模式相关的生产技术。生产能力将转移到中国。
作为我的理解是,科尼赛克和中国将接管ilag,然后再没有科尼赛克政府拨款购买萨博计划。我不喜欢的是生产转移到中国..作曲家的不完全“质”和中房集团了。
伟大的是,萨博保存,而且迪将有10年的时间在瑞典的股票部分。

Gjorde det litt enklere for våre nye venner

Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 14 des 2009, 14:12
av Ronny_N169
Kineserene kjøper gammelt poduksjonsutstyr til 9-5 og OG93(?) og skal produser i Kina, men ikke som Saab, men et annet merke, Deiwoooxxxxxx
Spyker kjøper resten?
Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 14 des 2009, 14:27
av Ingvar N629
Saab flytter da ikke til kina, kineserne skal lisensprodusere utgåtte modeller (under annet navn antar jeg). Det er iallfall hva jeg har lest, mer håndfast og omfattende info kommer sikkert etterhvert.
Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 14 des 2009, 14:47
av zero900t
Ingvar N629 skrev:Saab flytter da ikke til kina, kineserne skal lisensprodusere utgåtte modeller (under annet navn antar jeg). Det er iallfall hva jeg har lest, mer håndfast og omfattende info kommer sikkert etterhvert.
utgåtte modeller!!!
ÅÅÅÅ
Jeg skriver meg opp på liste over fabrikksny OG900

Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 14 des 2009, 15:02
av na_X
Setter meg på lista over en OG900 og en sonett!
Vil det si at 9000 kommer med 4.6L V8 nå da kanskje, som SAAB hadde klart like før GM tok over..?

Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 14 des 2009, 17:05
av laesi N1097
Verken jeg eller bilen min blir kinesisk.
Kinesisk bilindustri er ikke noe tess... De kommer nok til å ødelegge Saab-navnet noe er jeg redd.
Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 14 des 2009, 17:35
av Paradigm N558
na_X skrev:Setter meg på lista over en OG900 og en sonett!
Vil det si at 9000 kommer med 4.6L V8 nå da kanskje, som SAAB hadde klart like før GM tok over..?

Tror nok heller 9000 ville kommet med en 0.6 liter diesel på 34 hester med trippelt partikkelfilter som spyr ut 35g co2

Og det er forøvrig kun OG9-3 og nå OG9-5 det er snakk om
laesi N1097 skrev:Verken jeg eller bilen min blir kinesisk.
Kinesisk bilindustri er ikke noe tess... De kommer nok til å ødelegge Saab-navnet noe er jeg redd.
Det tviler jeg sterkt for, dette er det Saab kan trenge for å skape et sikkert rykte i Kina.
Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 14 des 2009, 18:11
av Mats900R
er 9-3ss frem til 06M og 9-5 opp til 2010 har jeg hørt.. men mye rykter ute og går
Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 14 des 2009, 21:29
av Thomas ll N14
Ja, dette er bra nyheter for Saab, med tanke på hvordan det ligger ann.
De fikk solgt gammelt utstyr til 3 Billioner SEK. Dette skulle jo ellers bare blitt satt bort.
Siden de skal lisenspruduseres så ser jeg ikke hvordan dette skal skape problemer for ryktet til Saab.
Sanssyoug (eller hvordan de skriver det) lager og bruker jo Mercedes motorer og girkasser på lisens. Det har jeg ikke gitt MB noe dårligere rykte.
Så dette ser jeg på som gode nyheter
Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 15 des 2009, 00:20
av Helge
Kineserene har kjøpt teknologien og verktøyet som hører til 9-3 og 9-5.
Dette er ganske vanlig i bilindustrien. Lada er f.eks egentlig en Fiat 125. Sovjet kjøpte hele fabrikker når Fiat la ned produksjon av 125.
Det finnes mange utgåtte europeiske biler som produseres i Asia og Sør-Amerika.
For Saab er dette en flott løsning da de får 16 milliarder inn på konto.
Om bilene produseres helt likt i Kina vet ingen. Men kvaliteten blir vel ikke helt på topp.
Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 15 des 2009, 06:45
av Morten S.
Det er snakk om teknologi som skal bakes inn i de bilene de har i i dag, iflg TTELA
BAIC köper också teknologi som utvecklats för Saab 9-3, men däremot inte pressverktyg för bottenplatta eller kaross.
– Vi har kommit överens med BAIC om att de kan använda den här teknologin för att utveckla egna bilar. De tillverkar mycket suvar, lastbilar och liknande. Nu vill de komma i gång med personbilar, säger Saab Automobiles informationschef Eric Geers till TT.
– Saab kommer att hjälpa BAIC att integrera teknologin i deras bilar. Jag kan inte säga nu hur många anställda i Trollhättan som blir involverade, eller om någon åker med till Kina. Men en hel del personal kommer att jobba med detta, inom många områden. BAIC är ute efter tillgång till kompetens, framhåller Geers
Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 15 des 2009, 09:46
av na_X
Kina har blitt stor de siste få årene på teknologi, de er faktisk blitt så store at de styrer veldig mye prisingen på jernet også. Og de har blitt mye mer kvalitetsbeviste på kvaliteten på jern så de kommer nok til å lage sikrere biler etter hvert, bare de får kompetanse nok på det området med konstruksjon. Kina har jo en bil som har konkurert ut alle i år på eurocap-testene i sin klasse også, så dette kan jo si litt om hva man har i vente fremover..
Re: Da var vi kinesiske, gutter!
Lagt inn: 15 des 2009, 11:17
av Singsaker
na_X skrev:Kina har blitt stor de siste få årene på teknologi, de er faktisk blitt så store at de styrer veldig mye prisingen på jernet også. Og de har blitt mye mer kvalitetsbeviste på kvaliteten på jern så de kommer nok til å lage sikrere biler etter hvert, bare de får kompetanse nok på det området med konstruksjon. Kina har jo en bil som har konkurert ut alle i år på eurocap-testene i sin klasse også, så dette kan jo si litt om hva man har i vente fremover..
De trenger sikkert ikke så sikre biler i Kina, det går jo max 15kmh i byene!!!