Side 1 av 2
[Løst] Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 28 des 2009, 18:05
av Jim S. N1578
Jaja, da blir det den aller første gangen jeg sender en bil til et bilverksted for reparasjon noen gang. Nå er godbilen blitt hentet av Viking, og vi er vel uten bil en stund fremover antakelig

Bilen er i skrivende stund på veg til Saab verkstedet på Billingsstad til utredning. Bilen har hele tiden gått som en klokke fra vi kjøpte den for en tid tilbake hos
Pers-bil. Men så i dag da vi måtte en tur på butikken for å ha litt påfylle av forsyninger etter jul, var det slutt. Kjørte bilen til butikken uten problem og parkerte i parkeringshuset. Handlet ferdig og satte oss i bilen, men da ville bilen plutselig ikke starte.
Kontaktet først Viking, og de kom etter en stund og hentet bilen. Kontaktet så
Pers-bil, og hadde en grei samtale med Per. Heldigvis går det på bruktbilsgarantien og Pers-bil ordner opp.

Håper bare det ikke tar alt for lang tid å finne feilen og få det reparert... Er vel enten Tennkasetten eller bensinpumpen antakelig. Det kan jo og være en av følerne selvsagt, som den på veiva e.l. Saab finner vel ut av det ganske raskt forhåpentligvis

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 28 des 2009, 18:47
av Ingvar N629
Det er sannsynligvis en av de tre du nevner, tennkassett, veivakselgiver eller bensinpumpe.
Tennkassett er iallfall en del som kan være kjekk å ha i bagasjerommet, den byttes jo langs veien på to minutter med en torx T30 som eneste verktøy.
På 9-5 er også bensinpumpa så kjapp å bytte at en kan gjøre det langs veien, men det krever ørlite mer verktøy og litt fingerferdighet.
At du skal bli uten bil lenge tviler jeg sterkt på, dette bør være feilsøkt og utbedret på maks en halvtime-time.
Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 28 des 2009, 18:58
av Jim S. N1578
Ingvar N629 skrev:Det er sannsynligvis en av de tre du nevner, tennkassett, veivakselgiver eller bensinpumpe.
Tennkassett er iallfall en del som kan være kjekk å ha i bagasjerommet, den byttes jo langs veien på to minutter med en torx T30 som eneste verktøy.
På 9-5 er også bensinpumpa så kjapp å bytte at en kan gjøre det langs veien, men det krever ørlite mer verktøy og litt fingerferdighet.
At du skal bli uten bil lenge tviler jeg sterkt på, dette bør være feilsøkt og utbedret på maks en halvtime-time.
Spørs hvor stor aktivitet det er på Saab Billingstad i Asker nå i romjula da. Det at det er ferie gjør vel sitt til at det kan ta litt tid. Selvsagt også om de har reserverdeler som trengs inne på lager også da.
Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 28 des 2009, 20:25
av Helge
En NAF-mann lærte meg et triks.
Min 9-5 stoppet pga bensinpumpe. Og jeg måtte taue bilen hjem.
NAF-mannen fortalte meg at når de kom til en 9-5 som hadde stoppet, så la de seg under bilen og slo på tanken med en gummihammer. 9 av 10 ganger startet bilen igjen. Men den gikk som regel bare i 2 dager før den stoppet igjen.
Men for å komme seg hjem så er det jo et greit triks.
Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 28 des 2009, 21:20
av EdHunter N815
Helge skrev:En NAF-mann lærte meg et triks.
Min 9-5 stoppet pga bensinpumpe. Og jeg måtte taue bilen hjem.
NAF-mannen fortalte meg at når de kom til en 9-5 som hadde stoppet, så la de seg under bilen og slo på tanken med en gummihammer. 9 av 10 ganger startet bilen igjen. Men den gikk som regel bare i 2 dager før den stoppet igjen.
Men for å komme seg hjem så er det jo et greit triks.
At man kan få i gang bensinpumpen ved å dunke på den er vel ikke noe stort hemmelig triks akkurat, men jeg ville heller dunket oppå armaturet enn å ligge og kravle under bilen. Det skal også sies at dette må gjøres mens man forsøker å starte, ellers er det helt forgjeves arbeid.
Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 28 des 2009, 21:30
av Jim S. N1578
Nå må det sies at jeg ikke bare skulle ha bilen hjem da.

Skal nå ha bilen 100% i orden, og når jeg har garanti på bilen benytter jeg selvsagt meg av den. Er dessuten ikke noe særlig behagelig å skru bil i den kulden som er nå (-17˚C)
Har desverre bare kaldgarasje...
Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 28 des 2009, 23:07
av Helge
EdHunter N815 skrev:At man kan få i gang bensinpumpen ved å dunke på den er vel ikke noe stort hemmelig triks akkurat.
Var nytt for meg. Og hadde jeg visst det hadde jeg sluppet å stå i 15 minus, 3 km hjemmefra, å fryse mens jeg ventet på at naboen skulle komme.

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 29 des 2009, 00:58
av Jim S. N1578
Et tips kan vel aldri bli feil å gi, selv om det for noen er "gammelt nytt"
Er mange her som kan mye om saab, men det er og mange som ikke kan så mye... Er greit å tenke over det og respektere det, synes nå jeg.

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 29 des 2009, 17:02
av EdHunter N815
Jim S. N1578 skrev:Et tips kan vel aldri bli feil å gi, selv om det for noen er "gammelt nytt"
Er mange her som kan mye om saab, men det er og mange som ikke kan så mye... Er greit å tenke over det og respektere det, synes nå jeg.

Det var da voldsomt, å mene at det er mangel på respekt å påpeke at dette ikke er noe hemmelig "NAF-mann-triks" er da litt drøyt! Jeg sa aldri at det var feil å gi tipset, meningen var bare å utdype litt med egne erfaringer...
Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 29 des 2009, 21:26
av Jim S. N1578
EdHunter N815 skrev:Jim S. N1578 skrev:Et tips kan vel aldri bli feil å gi, selv om det for noen er "gammelt nytt"
Er mange her som kan mye om saab, men det er og mange som ikke kan så mye... Er greit å tenke over det og respektere det, synes nå jeg.

Det var da voldsomt, å mene at det er mangel på respekt å påpeke at dette ikke er noe hemmelig "NAF-mann-triks" er da litt drøyt! Jeg sa aldri at det var feil å gi tipset, meningen var bare å utdype litt med egne erfaringer...
Du missforsto meg der tror jeg

Var ment at det ikke er alle som leser alle innlegg og alle emner i forumet, og går glipp av et tips eller fler. Derfor er det ikke skadelig om det gis to ganger. Akurat det "NAF trikset har vært vident kjent i mange år. Selv før pumpen var elektrisk, men den gangen var det å banke litt på selve mekaniske pumpen

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 29 des 2009, 22:13
av Helge
EdHunter N815 skrev:Det var da voldsomt, å mene at det er mangel på respekt å påpeke at dette ikke er noe hemmelig "NAF-mann-triks" er da litt drøyt! Jeg sa aldri at det var feil å gi tipset, meningen var bare å utdype litt med egne erfaringer...
Jeg påstod ikke at det var hemmelig!
Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 30 des 2009, 20:48
av Jim S. N1578
Det var som jeg misstenkte. Bensinpumpen som var røket. Etter verkstedsmesteren hos Thrane-Steen er det visst ganske vanlig at når først bensinpumpen ryker, gjør den det når man har full tank på bilen. Det hadde jeg for å unngå kondens i tanken pga kuldeperioden vi er inne i. Men pumpen har da holdt i 259 000 km og det er 59 000 lenger enn gjennomsnittet

Takket være Pers-bil fikk jeg også 20% rabatt på 50%-en jeg måtte stå for (Bruktbilsgaranti 50/50)
Som STCN-medlem hadde jeg fått 15%, men sier takk for de ekstra 5...

Nå står doningen vell parkert i garasjen igjen, feilfri

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 31 des 2009, 13:25
av Stalfa
Ingvar N629 skrev:Det er sannsynligvis en av de tre du nevner, tennkassett, veivakselgiver eller bensinpumpe.
Da veivakselgiveren røk hos meg var det slik at jeg ikke fikk start når motoren var meget varm, og da snakker vi i steiksolskinn og 28C. Så selv om veivakselgiveren hadde vært røket så ville man nok fått start ganske kjapt med -15C.

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 31 des 2009, 14:57
av EdHunter N815
Stalfa skrev:Ingvar N629 skrev:Det er sannsynligvis en av de tre du nevner, tennkassett, veivakselgiver eller bensinpumpe.
Da veivakselgiveren røk hos meg var det slik at jeg ikke fikk start når motoren var meget varm, og da snakker vi i steiksolskinn og 28C. Så selv om veivakselgiveren hadde vært røket så ville man nok fått start ganske kjapt med -15C.

Da har den ikke røket hos deg, den har bare begynt å bli dårlig. Ryker den helt får du ikke start i det hele tatt.

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.
Lagt inn: 01 jan 2010, 19:30
av Jim S. N1578
EdHunter N815 skrev:[Da har den ikke røket hos deg, den har bare begynt å bli dårlig. Ryker den helt får du ikke start i det hele tatt.

Ja uten den får jo ikke elektronikken beskjed om hvor veiva er i rotasjonen i forhold til tenningstidspunkt for hver sylinder. Ei heller hvilken injektor som skal åpnes og når.
