Side 1 av 1

9-5 Hydrogen T ??

Lagt inn: 07 mai 2010, 12:27
av Kristian N70
Så denne på veien for en tid tilbake.
Dekaltrim?
Bilde

Jaja, blei sideveis....mobilbilde...

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Lagt inn: 07 mai 2010, 12:42
av Eirik N396
Jeg har ihvertfall aldri hørt om noe slikt før, vil nesten tro det bare er dekaltrim av noe slag, noen som synes det er morsomt å gjøre folk nysgjerrige. Ser ut til å være en vanlig 1.9TiD:
Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: NKF726
Fabrikat: SAAB 9-5 VECTOR SPORTCOM
Färg: LGUL Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2006 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: YS3EF55W563524890
Typgodkännandenummer: e4*2001/116*0096*01
Typgodkännandedatum: 2006-03-09
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-06-05
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-06-05
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

(...)

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3: 1910
Växellåda: MANUELL

Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kw: 110,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 205,0
Ljudnivå DB, vid körning: 73
Ljudnivå DB, stillastående: 78
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,8 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 184,0 G/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 151,0 G/KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 9,0 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 241,0 G/KM
Röktäthet, M-1: 0,5000

Kolmonoxid, CO: 0,2010 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,1750 G/KM

Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 0,2000 G/KM
Partiklar: 0,0000 G/KM

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Lagt inn: 08 mai 2010, 07:07
av Edward N812
Om de har klart å få en SAAB til å fungere på brenselcelle-teknologi, er det vel liten sjangs for at den kom fra fabrikken med det? Vet BMW blant kanskje noen andre har prosjekter gående, men...

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Lagt inn: 08 mai 2010, 10:00
av Jim S. N1578
Hydrogenkonvertering på en dieselbil? Hmmm... :shock:
Litt lette kjemitanker: Hydrogen fra væskeform til gassform har et utvidelsesforhold 1:848. Motsatt kan en altså kompremere 848 liter hydrogengass ned til 1 liter flytende væske. Dette vil si at hydrogen har et enormt trykkselvantenningspunkt som en ikke får i noen vanlig dieselbil i hvert fall, så selvantenning ved bare kompresjon kan vi vel se bort fra med en gang. Når det gjelder selvantenningstemperatur så ligger Hydrogens selvantenningstemperatur på 536˚C, bensin ligger på 246-280˚C mens diesel bare har 210˚C. Selvantenning ved hjelp av temperatur blir vel også litt i overkant. 2 mol H +1 mol O er drivstoffet støkiometrisk sett. Det er oksygenet (luftblandingen) som må ved hjelp av kompresjon nå selvantenningstemperaturen til Hydrogenet for at hydrogen/oksygen blandingen skulle selvantenne. Vi vet jo alle at dieselmotorer benytter selvantenning ved kompresjon, mens bensinmotorene må ha gnist fra en tennplugg. Har prøvd i alle fall å forklare hvorfor Hydrogen trenger en eller annen form for gnist for å antenne (Hydrogen blandet med oksygen (knallgass) skal det ikke store gnisten til for at det "smeller" da). Skal ikke holde en laaaang avhandling om hydrogen her, men hydrogenkonvertering i en dieselbil - neppe. Dekaltrim –jepp :wink:
(Nå finnes det en del eksperimentell virksomhet med HHO-gass på bensinmotorer. Men HHO-gass er dyr å fremstille (krever mye strøm), og er en veldig ustabil gass 8) )

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Lagt inn: 08 mai 2010, 19:28
av Børre N17
Zzzzzzzzzzz...... :P

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Lagt inn: 08 mai 2010, 20:42
av Jim S. N1578
Børre N17 skrev:Zzzzzzzzzzz...... :P
:wierdface: Slike kommentarer som dette er lavmål [-X

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Lagt inn: 08 mai 2010, 20:58
av Børre N17
Slapp av, det var ment som en spøk...

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Lagt inn: 08 mai 2010, 21:09
av Jim S. N1578
Er slike kommentarer som gjør at en mister lysten til å bidra på forumet...
Brukte noen minutter på å enkelt å forklare at en dieselbil ikke kan gå på hydrogen og hvorfor det er umulig. At noen synes det er trøttende lesestoff. So What :!: Bedre å holde slikt for seg selv etter min mening...

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Lagt inn: 08 mai 2010, 21:10
av Børre N17
Jaja, beklager så mye. Alt trekkes tilbake.

Re: 9-5 Hydrogen T ??

Lagt inn: 08 mai 2010, 23:45
av Atzz
Jim S. N1578 skrev:Er slike kommentarer som gjør at en mister lysten til å bidra på forumet...
Brukte noen minutter på å enkelt å forklare at en dieselbil ikke kan gå på hydrogen og hvorfor det er umulig. At noen synes det er trøttende lesestoff. So What :!: Bedre å holde slikt for seg selv etter min mening...

Det er intresangt å lese slikt :) Man lærer jo noe av det! Keep on the good work =D>