Side 1 av 1

Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 10 mai 2010, 22:20
av Selleri
Heisann, har en OG9-3 2,0i. Ser at man får en OK 9-3 2,0T fra Sverige til 10-15.000 SEK, altså omtrent 8-13.000 norske. Dette er jo direkte grisebillig. Det jeg lurer på, kan jeg søke om ombygging av min OG9-3 til turbo, dra til Sverige, hente meg en sånn billig turbo, kutte ut nødvendige nummere på ramme, sveise dem på svensken, og bytte over ID-er (merke på panseret) fra min 9-3 til den svenske, slik at min gamle står uten noe som helst av ID, og den svenske har all ID fra den gamle, norske bilen. Om jeg da passer på å kjøpe en i samme farge, vekker man ikke så mye mistanke ved visning. Jeg viser da den svenske bilen, med norsk ID. Den må jo gå gjennom da, det er jo i utgangspunktet en ekte turboversjon. Den gamle kan man jo selge i stykkvis, og sikkert få 5-6.000 for, før man innhenter de vanlige 1500, som gjør at man sitter igjen med max 7500. Da vil det jo faktisk bare koste meg noen tusenlapper, og jeg sitter med en ny bil, med turbo og det hele.

Er det noe jeg har oversett, eller er dette faktisk gjennomførbart?

Re: Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 10 mai 2010, 22:28
av Paradigm N558
Det du må søke om er karrosseribytte, og det er en grei sak.
Men da forlanger de at du har motor/girkasse ++ med på bilen du bytter fra - til.
Så det du tenker på, er ulovlig.

Re: Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 10 mai 2010, 22:29
av Tor N12
Hehe, tror nok ikke du skal flytte over noen nummer hit og dit nei ;)

Du kan selvfølgelig kjøpe en svensk delebil men da må du betale mva for å få den inn til norge så må du bruke delene fra den til å bygge om den du har for så til slutt få den godkjent hos først Saab, dernest biltilsynet.

Re: Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 10 mai 2010, 22:30
av Tor N12
Paradigm N558 skrev:Det du må søke om er karrosseribytte, og det er en grei sak.
Men da forlanger de at du har motor/girkasse ++ med på bilen du bytter fra - til.
Så det du tenker på, er ulovlig.
Samt at du får ikke karosseribytte bare for å bytte.. For å få dette så må din gamle være skadet såpass at det ikke er lønnsomt å rette opp samtidig som den heller ikke må ha forårsaket noen utbetaling fra forsikringsselskap.

Re: Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 10 mai 2010, 22:36
av Selleri
Ser at min idé egentlig er svindel. Godt mulig at det hadde fungert, men uetisk, og sikkert over middels kjedelig å bli tatt for det. Tja, ser ut til at jeg får klare meg med 130 hk, om ikke noen andre har et fantastisk forslag.

Re: Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 10 mai 2010, 22:55
av Ingvar N629
Er du fette idiot??

Istedenfor dette fantastisk hjernedøde forslaget så kan du jo kjøpe denne bilen du ønsker, og så flytte over alt du ønsker til din egen bil, for så å vise den og få ombygginga godkjent.

Re: Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 10 mai 2010, 23:07
av Selleri
Jo takk, det er greit å være både trøtt og nordnorsk Ingvar, men du bør holde deg for god til slike utrykk. Hadde du ikke vært moderator, og jeg håper du da er i stand til å forstå hvor dumt et slikt utsagn er, ville jeg rapportert deg uten å blunke. Hvis noen av oss er hjernedøde, må det da uten tvil være deg. Eller har du et par trilliarder på bok og all tiden i verden? Åpningsinlegget mitt er da tydelig nok. Dette er billig, og enkelt, selv om det er lite gjennomtenkt, jeg har derfor skrevet et oppfølgingsinlegg, hvor jeg opplyser om at jeg innser de ulovlige faktorene ved dette. Jeg spør så om noen har gode ideer, jeg syntes din var svært dårlig. Ved å gjøre det som står i åpningsinlegget, gjør jeg akkurat det du sier også. Beholder deg jeg vil ha. Rammenummer. Bilen min har dårlig lakk, den går gått 235.000, og har ingenting av ekstrautstyr. Det kan faktisk ikke bli så mye verre. Du er selvsagt klar over den store arbeidsmengden ved å bytte til turbomotor. Jeg må bytte ledningsnett samt litt understell og bremser. Som tidligere nevnt, da beholder jeg sugemotoren, da utgiften ikke vil forsvare vinningen ved å bytte motor. Da er det billigere å selge den jeg har og kjøpe det jeg vil ha.

Re: Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 10 mai 2010, 23:28
av Paradigm N558
Ingvar N629 skrev:Er du fette idiot??
Siden jeg kjenner Ingvar så "godt" som jeg gjør, så er jeg 100% sikker på at han mente det som "Du burde absolutt la være, tror ikke du helt forstår hva du spør om her"
Og ikke setningen i sin rette betydning :)
Men jeg er vel om enn den verste personen til å kritisere noen for uttrykk her på forumet :lol:
Selleri skrev:Jo takk, det er greit å være både trøtt og nordnorsk Ingvar, men du bør holde deg for god til slike utrykk. Hadde du ikke vært moderator, og jeg håper du da er i stand til å forstå hvor dumt et slikt utsagn er, ville jeg rapportert deg uten å blunke. Hvis noen av oss er hjernedøde, må det da uten tvil være deg. Eller har du et par trilliarder på bok og all tiden i verden?
Og det lønner seg som regel ikke å komme med mot-utsagn, da sklir man fort over på personangrep..
Noe som skal sies å være ikke fullt så lurt :)

DESSUTEN!
Ingvar får ikke kalle seg nordnorsk, han bor sør for Saltfjellet :lol:

Re: Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 10 mai 2010, 23:36
av K_Duck N1093
Folkerepublikken Norges forhold til bil og motor er grei på én måte: Dersom noe kan gjøres på en lur måte slik at du risikerer å sitte igjen med økonomisk gevinst for dine sprell kan du ta deg en temmelig ettertrykkelig F*** på at det er 1) ulovlig, eller 2) avgiftsbelagt til lagt ut på nyåret. :mrgreen:

Re: Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 10 mai 2010, 23:54
av eiluN506
Og når det er sagt..
Bytter man bare id over står du plutselig med en bil med turbomotor men suger papir. Altså ikke automatisk godkjenning. Du får heller ikke vrakpant hvis "vraket" ikke har rammenr. Og dokumentforfalskning har vel sjelden blitt tatt godt imot :wink:
Dette til info til andre som går med slike planer :mrgreen:

Re: Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 11 mai 2010, 00:31
av EdHunter N815
Selleri skrev:Heisann, har en OG9-3 2,0i. Ser at man får en OK 9-3 2,0T fra Sverige til 10-15.000 SEK, altså omtrent 8-13.000 norske. Dette er jo direkte grisebillig. Det jeg lurer på, kan jeg søke om ombygging av min OG9-3 til turbo, dra til Sverige, hente meg en sånn billig turbo, kutte ut nødvendige nummere på ramme, sveise dem på svensken, og bytte over ID-er (merke på panseret) fra min 9-3 til den svenske, slik at min gamle står uten noe som helst av ID, og den svenske har all ID fra den gamle, norske bilen. Om jeg da passer på å kjøpe en i samme farge, vekker man ikke så mye mistanke ved visning. Jeg viser da den svenske bilen, med norsk ID. Den må jo gå gjennom da, det er jo i utgangspunktet en ekte turboversjon. Den gamle kan man jo selge i stykkvis, og sikkert få 5-6.000 for, før man innhenter de vanlige 1500, som gjør at man sitter igjen med max 7500. Da vil det jo faktisk bare koste meg noen tusenlapper, og jeg sitter med en ny bil, med turbo og det hele.

Er det noe jeg har oversett, eller er dette faktisk gjennomførbart?
Du har jo allerede fått en del svar og innsett ulovligheten, men jeg vil likevel benytte anledningen til å plukke innlegget litt fra hverandre bare i tilfelle andre skulle være på slike tanker. :D

For det første må man som det blir nevnt ha en begrunnelse for å få godkjent karosseribytte, vanligvis kollisjonsskade men store rustangrep er også gyldig grunn. Vesentlige elementer av drivlinjen på den gamle bilen plomberes og må følge med over til det nye karosseriet, så uansett vil det ikke la seg gjøre å vise den svenske bilen.

Å sveise over rammenummer er som det også blir nevnt dokumentforfalskning som har en strafferamme på to års fengsel, så det er ikke bare "kjipt" å bli tatt for å si det slik... I tillegg vil du vil bli idømt å betale for innførsel av den svenske bilen + straffetoll, og bilen vil bli inndratt. Du vil dermed sitte igjen uten bil og med en regning på 2-300 000.

Til slutt skal du være ekstremt dyktig til å sveise før du skal våge deg på å vise en slik bil for biltilsynet. De er veldig på vakt for slike ting, og kan faktisk bruke røntgen for å se etter slipemerker, varmeskader eller annet under lakk hvis de mistenker bytte av rammenummer.

Det er også riktig som det blir sagt at du ikke får vrakpant på en bil uten rammenummer. Sansynligheten er i tillegg stor for at om du prøver deg på det så vil skraphandleren tipse biltisynet om ugler i mosen.

Re: Rammebytte OG9-3

Lagt inn: 11 mai 2010, 22:32
av oddi N108
Tror ikke rustangrep er gyldig grunn for karosseribytte:) Tror også at du faktisk kan kjøpe et vraket karosseri fra et forsikringsselskap der de har betalt ut erstatning, og få dette godkjent for karosseribytte. Han som gjennomførte operasjonen på bilen min gjorde det på den måten:)

edit: leste også på et bmw-forum en gang om en kar som hadde hatt bilen sin ganske lenge, og skulle på eukontroll, og valgte å ta denne på biltilsynet. Vet ikke hvordan de kom på ideen, men de undersøkte bilen nærmere med litt speil og slikt, og fant sveiseskjøter på innsiden av bjelker osv, som beviste at bilen hadde fått påsveiset rammenummer. Fyren som eide bilen visste naturligvis ingenting om dette, han hadde kjøpt bilen slik den var og hatt den i mange år. Kjip sak, vet ikke hva utfallet ble (noen med litt lite fritid og store søkekunnskaper kan kanskje grave frem tråden? husker ikke engang hvilket forum det var snakk om, kun at det var snakk om bmw, muligens e30 m3...)

mvh oddi