Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Drogo
- Innlegg: 26
- Registrert: 27 des 2008, 18:15
- Navn: Erik
- Bil: Saab 900 '95
Legg inn
av Drogo » 15 jul 2010, 15:30
Hei.
Tenkte jeg skulle bytte girkula på min ng900, men:
Er det vanskelig å gjøre pga rygge sperren? og den plastdingsen som sitter inni girkula, er det bare å dra av eller?
Noen som har hint og triks?

Why drive a car, when you can pilote a Saab.
-Saab 900s 1995 (Bruksbil)
-Mazda 626 1987 (vraket)
-Saab 900 8t 1987
-
Vegars
- 2.0 bar

- Innlegg: 811
- Registrert: 10 jan 2006, 23:17
- Medlemsnummer: N631
- Navn: Vegar
Legg inn
av Vegars » 15 jul 2010, 16:07
Kula er bare å dra av, rett opp.
Hvis du bytter til den girkula som er skinn, er den ganske fin den orginale!
Skal man på med en uorginal kule, blir det litt trøbbel med "sperra" for reversen ja.
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
Trond_
- 1,5 bar

- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Legg inn
av Trond_ » 16 jul 2010, 15:29
Hørt at kula sitter noe jævli...så du må dra hardt

-
Drogo
- Innlegg: 26
- Registrert: 27 des 2008, 18:15
- Navn: Erik
- Bil: Saab 900 '95
Legg inn
av Drogo » 16 jul 2010, 22:32
Trond_ skrev:Hørt at kula sitter noe jævli...så du må dra hardt

Sitter ikke så jævli på min akkurat
Men er det ingen andre som har byttet til uoriginal kule på sin bil og har noen tips til dette?

Why drive a car, when you can pilote a Saab.
-Saab 900s 1995 (Bruksbil)
-Mazda 626 1987 (vraket)
-Saab 900 8t 1987
-
Øyvind N1563
- 1,5 bar

- Innlegg: 304
- Registrert: 03 nov 2008, 17:49
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Legg inn
av Øyvind N1563 » 17 jul 2010, 19:18
Eg har bytta på min, men har ikkje nåken spesielle gode tips til deg. Eg dunka mi kula på med handa, kan sei det sånn at hadde litt vondt etterpå! Får no egentlig håpa det er ein bedre måte å gjera det på, men eg ville jo ikkje setta merke i den heller

'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
-
Drogo
- Innlegg: 26
- Registrert: 27 des 2008, 18:15
- Navn: Erik
- Bil: Saab 900 '95
Legg inn
av Drogo » 18 jul 2010, 17:20
Øyvind N1563 skrev:Eg har bytta på min, men har ikkje nåken spesielle gode tips til deg. Eg dunka mi kula på med handa, kan sei det sånn at hadde litt vondt etterpå! Får no egentlig håpa det er ein bedre måte å gjera det på, men eg ville jo ikkje setta merke i den heller

Men hvordan gjorde du det med ryggesperren?
Lot du bare den henge løst nedenfor etterpå eller?

Why drive a car, when you can pilote a Saab.
-Saab 900s 1995 (Bruksbil)
-Mazda 626 1987 (vraket)
-Saab 900 8t 1987
-
Øyvind N1563
- 1,5 bar

- Innlegg: 304
- Registrert: 03 nov 2008, 17:49
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Legg inn
av Øyvind N1563 » 18 jul 2010, 19:07
Når eg tok av kula så kom jo den plaststanga som er utanpå sjølve girstanga med, og den er jo ein del av ryggesperren. Så eg tok berre den av og sette den på den nye kula slik at det stemte nåkelunde overens med ryggesperren i forhold til skrifta på kula. Så berre sikta eg slik at det skulle stemme med ryggesperra når eg slo kula ned på igjen.
Ikkje verdensbra forklaring, men håper du skjønte

'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè