Side 1 av 1
saab 900 Turbo
Lagt inn: 09 sep 2010, 13:32
av Tomturbo
Noen som har noe formening om hvor mye jeg kan få får min saab 900 Turbo med 215 Hk?
Den blir Eu Godkjent i disse dager den er fri for rust ny frontrute overhalt bremser,bilen har gått 208000 nesten ny turbo,en pen motor og ei nesten nyoverhalt gearkasse følger med bilen er meget pen i interiøret 2 eiere fra før,det sitter nesten ny APC boks i den.
Noen som har peiling på hvor mye den kan hvere hvert????
Hilsen TomTurbo
Re: saab 900 Turbo
Lagt inn: 09 sep 2010, 14:04
av Eirik N396
Det kanskje aller mest vesentlige for å kunne uttale seg, er jo å vite hva slags bil det gjelder

Det finnes 900 turbo i flere varianter, men i hovedsaken skiller en vel først og fremst mellom og900(-79-93) og ng900 (94-). Hvilken årsmodell har du?
Dersom du har og900, har du 8v- eller 16v-motor. Ettersom du har uoriginal effekt, hvilken programvare har du?
Og sist men ikke minst, hvilket karosseri har du? For og900 har en jo både 2, 3, 4, og 5-dørs, ng900 fantes kun med 3 eller 5 dører.
Re: saab 900 Turbo
Lagt inn: 06 okt 2010, 13:04
av Tomturbo
Eirik N396 skrev:Det kanskje aller mest vesentlige for å kunne uttale seg, er jo å vite hva slags bil det gjelder

Det finnes 900 turbo i flere varianter, men i hovedsaken skiller en vel først og fremst mellom og900(-79-93) og ng900 (94-). Hvilken årsmodell har du?
Dersom du har og900, har du 8v- eller 16v-motor. Ettersom du har uoriginal effekt, hvilken programvare har du?
Og sist men ikke minst, hvilket karosseri har du? For og900 har en jo både 2, 3, 4, og 5-dørs, ng900 fantes kun med 3 eller 5 dører.
Dette er en 3 dørs programvare er jeg ikke helt sikker på også er det en 8 ventiler og det er en 1984 modell
Re: saab 900 Turbo
Lagt inn: 06 okt 2010, 15:19
av Børre N17
Du må til Saabforhandler for å få godkjenningspapirer. Alle 99/90/og900 (opp til 1993) får du godkjent inntil 185hk som var det meste som var levert på disse modellene fra fabrikk. Hvilken motor den var opprinnelig utstyrt med spille mindre rolle, men den må ha det som papirene krever mtp bremser, støtdempere osv.
Da du har en opprinnelig Turbo, er dette mest sannsynlig på plass fra før.
Re: saab 900 Turbo
Lagt inn: 06 okt 2010, 15:29
av EdHunter N815
Du må i alle fall ikke regne med at trim av ukjent fabrikat øker prisen, heller tvert imot. Gamle biler som er trimmet blir ofte "automatisk" sett på som svinkjørt/ungdomskjørt, og det skremmer kanskje vekk en del potensielle kjøpere. Ville ikke nevnt trim i en eventuell annonse, oppgi orginal effekt og så kan du heller informere kjøpere om trimmen over telefon/mail senere.
Hvis bilen ellers er orginal i interiør og eksteriør og fri for rust og skavanker så kan den fort være verdt litt ekstra. Disse gamle turboene begynner å bli sjeldne etter hvert, så hvis den er pen og i god stand skulle den ikke være så fælt vanskelig å selge. KM-standen var heller ikke avskrekkende høy, og 3-dørs karrosseri er også positivt.
Ut fra dette ville jeg tippe verdien ligger på +/-15 000 kroner, kanskje oppover mot 20 hvis du finner rett kjøper.
Børre N17 skrev:Du må til Saabforhandler for å få godkjenningspapirer. Alle 99/90/og900 (opp til 1993) får du godkjent inntil 185hk som var det meste som var levert på disse modellene fra fabrikk. Hvilken motor den var opprinnelig utstyrt med spille mindre rolle, men den må ha det som papirene krever mtp bremser, støtdempere osv.
Da du har en opprinnelig Turbo, er dette mest sannsynlig på plass fra før.
Det er mulig jeg har blitt blind på mine gamle dager, men er det noen her som har spurt om godkjenning?

Re: saab 900 Turbo
Lagt inn: 06 okt 2010, 15:43
av Ingvar N629
15-20 lapper for en 8V fra 1984? Da skal den jaggu være bra fin!
Når det gjelder trim på de der, så trimmes jo APC- boksen med skrujern, det går bra så lenge k-jeten henger med, 215 hk virker kanskje litt usunt. Men men, poenget er at opprinnelsen til trimmen på en sånn en kan godt være kjøkkenbenken til forrige eier.
Re: saab 900 Turbo
Lagt inn: 07 okt 2010, 00:03
av Ottar N398
Ingvar N629 skrev:15-20 lapper for en 8V fra 1984? Da skal den jaggu være bra fin!
Når det gjelder trim på de der, så trimmes jo APC- boksen med skrujern, det går bra så lenge k-jeten henger med, 215 hk virker kanskje litt usunt. Men men, poenget er at opprinnelsen til trimmen på en sånn en kan godt være kjøkkenbenken til forrige eier.
Skal jo ikke se vekk i fra at antallet hestekrefter er funnet på ved samme kjøkkenbenk da

Re: saab 900 Turbo
Lagt inn: 07 okt 2010, 07:09
av Frode N073
med original sprut te ein 8v så klare du ikkje mer enn 180-190hk ca.
øve det så må du ha tillegssprut.
har lest ein plass at dysene te K-jet klar å gi suppa te ca 45hk kver
Re: saab 900 Turbo
Lagt inn: 07 okt 2010, 12:13
av Børre N17
EdHunter N815 skrev:
Det er mulig jeg har blitt blind på mine gamle dager, men er det noen her som har spurt om godkjenning?

Hoi, noen (MEG) trenger nye briller....
