01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Moderator: Moderatorer
01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Hei
Er ny her på forumet men trenger hjelp til en liten sak
Har bestemt for for å kjøpe en nyere 9-5 stasjonsvogn, da helst 2.3T. Og selvsagt helst SE Estate. Men trenger litt hjelp med valg av bil da det står mellom to stykker.
Valget står mellom disse to:
Bil A: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=26482571
Bil B: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22196619
Bil B har jeg vært og sett på da jeg ikke bor så langt unna Tromsø og den var fin den. Tror kanskje jeg hadde fått pruta litt også.
Men kom over bil A igår. Den har forsåvidt faktisk fabrikk-ny motor (etter et register-kjede havari ifølge selger). Men den er jo gått litt lenger enn bil B, og dessuten er det et stykke å reise for å kun se på den. Men det virker jo for meg i alla fall litt fristende med ny motor.
Har aldri heller kjøpt bil privat før, så sånn sett virker det tryggere med bil B. Men lurer da på hva dere ville ha gjort? Hvor mye har det å si at det er ny motor i bil A kontra bil B som jo er gått 40-50 000km mindre?
Takk ^^,
Er ny her på forumet men trenger hjelp til en liten sak
Har bestemt for for å kjøpe en nyere 9-5 stasjonsvogn, da helst 2.3T. Og selvsagt helst SE Estate. Men trenger litt hjelp med valg av bil da det står mellom to stykker.
Valget står mellom disse to:
Bil A: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=26482571
Bil B: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22196619
Bil B har jeg vært og sett på da jeg ikke bor så langt unna Tromsø og den var fin den. Tror kanskje jeg hadde fått pruta litt også.
Men kom over bil A igår. Den har forsåvidt faktisk fabrikk-ny motor (etter et register-kjede havari ifølge selger). Men den er jo gått litt lenger enn bil B, og dessuten er det et stykke å reise for å kun se på den. Men det virker jo for meg i alla fall litt fristende med ny motor.
Har aldri heller kjøpt bil privat før, så sånn sett virker det tryggere med bil B. Men lurer da på hva dere ville ha gjort? Hvor mye har det å si at det er ny motor i bil A kontra bil B som jo er gått 40-50 000km mindre?
Takk ^^,
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Motoren er en svakhet på denne modellen, så ny motor er en fordel ja. Søk på oilsludge her på forumet, det har forårsaket mange havarier. Med ny motor og oppfølging med oljeskift hver 10 000 km bør det ikke være noe problem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Takk for svaret
Så du vil anse bil A som det beste kjøpet tross litt høyere km-stand på bilen? Er det trolig at selv om jeg bytter olje regelmessig på bil B etter overtagelse at jeg kan få oilsludge problemet fortsatt på denne? Og er det trolig at oilsludge problemet er utbedret på den fabrikk-nye motoren i bil A, eller er dette et problem som gjelder alle årsmodeller av 2.3t motoren?
Takk igjen!
Så du vil anse bil A som det beste kjøpet tross litt høyere km-stand på bilen? Er det trolig at selv om jeg bytter olje regelmessig på bil B etter overtagelse at jeg kan få oilsludge problemet fortsatt på denne? Og er det trolig at oilsludge problemet er utbedret på den fabrikk-nye motoren i bil A, eller er dette et problem som gjelder alle årsmodeller av 2.3t motoren?
Takk igjen!
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Alle biler som servicer er fulgt på, skal vel ha fått utbedret årsak til oilsludge-problemet på garanti, men det kan jo være greit å sjekke det for sikkerhets skyld.
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Hva med en Vector utgave?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Trodde begge bilene ovenfor er vector-utgaver?
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Annonsene sier: "Saab 9-5 2.3T SE" Ikke Vector.firefox skrev:Trodde begge bilene ovenfor er vector-utgaver?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- JunaJ N1703
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 45
- Registrert: 04 mai 2009, 20:44
- Medlemsnummer: N1703
- Navn: Runar
- Bil: 00 9-5 2.3T og 03 9-3 2.0t cab
- Sted: Bodø
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Vector kom vel ikke før i 2002 da faceliften kom. SE er vel ca. samme utstyrsklasse som Vector.Stalfa skrev:Annonsene sier: "Saab 9-5 2.3T SE" Ikke Vector.firefox skrev:Trodde begge bilene ovenfor er vector-utgaver?
2000 Saab 9-5 2.3t SE stv
2003 Saab OG9-3 2.0t cab
2003 Saab OG9-3 2.0t cab
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Personlig så synes jeg de du har linket til er for dyre, til den prisen så får du tak på en M02 eller nyere og de er vesentlig bedre!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Nå er prisen satt ned på Bil A tydeligvis Nesten så man synes synd på de, har påkostet den så mye
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Hva med manuell gear?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Den jeg prøvekjørte gikk forbanna bra selv med automatkasse, første bilen med automat jeg har kjørt som spinner uten anstrengelse.. hehe
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Næææ det blir jo litt som å plastre et brukket bein. Du kan bytte veivhusventilasjon alt du vil, men det hjelper ingen ting når oljekanalene er kokset, stempelringene er kokset fast, lagrene og turboen er slitne, registeret er slitt og oljesila halvtett. Det er nemlig ikke veivhusventilasjonen som er årsaken til problemet, derimot må den dimensjoneres for å ta unna økt mengde veivhusgass pga lavfriksjonsstempel. Når den byttes etter at skaden alt har skjedd så hjelper det så lite.audun-eg N228 skrev:Alle biler som servicer er fulgt på, skal vel ha fått utbedret årsak til oilsludge-problemet på garanti, men det kan jo være greit å sjekke det for sikkerhets skyld.
Måtte le litt av annonseteksten til den som hadde ny motor, over 100k for ny motor, temmelig dårlig deal han har fått da gitt,og så er det samme møkka som monteres originalt...
Men jeg hadde absolutt gått for den som har ny motor, uten tvil, selv om det som Tor skriver sikkert er mulig å finne en nyere bil til samme pris. At den har gått litt lenger enn den andre spiller nok ingen praktisk rolle, de vanlige slitedelene som typisk ryker på disse (dempere og et par foringer, samt irritasjonsmomenter som manglende pixler i infodisplay) er nok ikke noe bedre på den andre. Innkjørt er de begge to. Ellers er dette temmelig driftssikre greier, noen typiske svakheter er det men bortsett fra dem er det bra greier. Jeg kjører mye og langt med min 9-5, og er godt fornøyd med den sånn sett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
Det du i utgangspunktet sier: Hold dere langt unna eldre 9-5 uansett! JEG VIL HA 9K'EN TILBAKE!Ingvar N629 skrev:Næææ det blir jo litt som å plastre et brukket bein. Du kan bytte veivhusventilasjon alt du vil, men det hjelper ingen ting når oljekanalene er kokset, stempelringene er kokset fast, lagrene og turboen er slitne, registeret er slitt og oljesila halvtett. Det er nemlig ikke veivhusventilasjonen som er årsaken til problemet, derimot må den dimensjoneres for å ta unna økt mengde veivhusgass pga lavfriksjonsstempel. Når den byttes etter at skaden alt har skjedd så hjelper det så lite.audun-eg N228 skrev:Alle biler som servicer er fulgt på, skal vel ha fått utbedret årsak til oilsludge-problemet på garanti, men det kan jo være greit å sjekke det for sikkerhets skyld.
Måtte le litt av annonseteksten til den som hadde ny motor, over 100k for ny motor, temmelig dårlig deal han har fått da gitt,og så er det samme møkka som monteres originalt...
Men jeg hadde absolutt gått for den som har ny motor, uten tvil, selv om det som Tor skriver sikkert er mulig å finne en nyere bil til samme pris. At den har gått litt lenger enn den andre spiller nok ingen praktisk rolle, de vanlige slitedelene som typisk ryker på disse (dempere og et par foringer, samt irritasjonsmomenter som manglende pixler i infodisplay) er nok ikke noe bedre på den andre. Innkjørt er de begge to. Ellers er dette temmelig driftssikre greier, noen typiske svakheter er det men bortsett fra dem er det bra greier. Jeg kjører mye og langt med min 9-5, og er godt fornøyd med den sånn sett.
Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?
audun-eg N228 skrev:Det du i utgangspunktet sier: Hold dere langt unna eldre 9-5 uansett! JEG VIL HA 9K'EN TILBAKE!Ingvar N629 skrev:Næææ det blir jo litt som å plastre et brukket bein. Du kan bytte veivhusventilasjon alt du vil, men det hjelper ingen ting når oljekanalene er kokset, stempelringene er kokset fast, lagrene og turboen er slitne, registeret er slitt og oljesila halvtett. Det er nemlig ikke veivhusventilasjonen som er årsaken til problemet, derimot må den dimensjoneres for å ta unna økt mengde veivhusgass pga lavfriksjonsstempel. Når den byttes etter at skaden alt har skjedd så hjelper det så lite.audun-eg N228 skrev:Alle biler som servicer er fulgt på, skal vel ha fått utbedret årsak til oilsludge-problemet på garanti, men det kan jo være greit å sjekke det for sikkerhets skyld.
Måtte le litt av annonseteksten til den som hadde ny motor, over 100k for ny motor, temmelig dårlig deal han har fått da gitt,og så er det samme møkka som monteres originalt...
Men jeg hadde absolutt gått for den som har ny motor, uten tvil, selv om det som Tor skriver sikkert er mulig å finne en nyere bil til samme pris. At den har gått litt lenger enn den andre spiller nok ingen praktisk rolle, de vanlige slitedelene som typisk ryker på disse (dempere og et par foringer, samt irritasjonsmomenter som manglende pixler i infodisplay) er nok ikke noe bedre på den andre. Innkjørt er de begge to. Ellers er dette temmelig driftssikre greier, noen typiske svakheter er det men bortsett fra dem er det bra greier. Jeg kjører mye og langt med min 9-5, og er godt fornøyd med den sånn sett.
Sier han som har 9-5 selv? xD hehe