01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

firefox
Innlegg: 7
Registrert: 27 jan 2011, 02:29
Navn: Marius H
Bil: Saab 9-3 2.0 1999
Sted: Troms

01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av firefox » 27 jan 2011, 11:46

Hei :D

Er ny her på forumet men trenger hjelp til en liten sak :P


Har bestemt for for å kjøpe en nyere 9-5 stasjonsvogn, da helst 2.3T. Og selvsagt helst SE Estate. Men trenger litt hjelp med valg av bil da det står mellom to stykker.


Valget står mellom disse to:

Bil A: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=26482571
Bil B: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22196619



Bil B har jeg vært og sett på da jeg ikke bor så langt unna Tromsø og den var fin den. Tror kanskje jeg hadde fått pruta litt også.
Men kom over bil A igår. Den har forsåvidt faktisk fabrikk-ny motor (etter et register-kjede havari ifølge selger). Men den er jo gått litt lenger enn bil B, og dessuten er det et stykke å reise for å kun se på den. Men det virker jo for meg i alla fall litt fristende med ny motor.

Har aldri heller kjøpt bil privat før, så sånn sett virker det tryggere med bil B. Men lurer da på hva dere ville ha gjort? Hvor mye har det å si at det er ny motor i bil A kontra bil B som jo er gått 40-50 000km mindre? :D



Takk ^^, :roll:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jan 2011, 12:32

Motoren er en svakhet på denne modellen, så ny motor er en fordel ja. Søk på oilsludge her på forumet, det har forårsaket mange havarier. Med ny motor og oppfølging med oljeskift hver 10 000 km bør det ikke være noe problem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

firefox
Innlegg: 7
Registrert: 27 jan 2011, 02:29
Navn: Marius H
Bil: Saab 9-3 2.0 1999
Sted: Troms

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av firefox » 27 jan 2011, 12:43

Takk for svaret :)


Så du vil anse bil A som det beste kjøpet tross litt høyere km-stand på bilen? Er det trolig at selv om jeg bytter olje regelmessig på bil B etter overtagelse at jeg kan få oilsludge problemet fortsatt på denne? Og er det trolig at oilsludge problemet er utbedret på den fabrikk-nye motoren i bil A, eller er dette et problem som gjelder alle årsmodeller av 2.3t motoren?



Takk igjen! :D

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av audun-eg N228 » 27 jan 2011, 13:23

Alle biler som servicer er fulgt på, skal vel ha fått utbedret årsak til oilsludge-problemet på garanti, men det kan jo være greit å sjekke det for sikkerhets skyld.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av Stalfa » 27 jan 2011, 15:53

Hva med en Vector utgave? ;)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

firefox
Innlegg: 7
Registrert: 27 jan 2011, 02:29
Navn: Marius H
Bil: Saab 9-3 2.0 1999
Sted: Troms

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av firefox » 27 jan 2011, 16:40

Trodde begge bilene ovenfor er vector-utgaver? :P

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av Stalfa » 27 jan 2011, 16:43

firefox skrev:Trodde begge bilene ovenfor er vector-utgaver? :P
Annonsene sier: "Saab 9-5 2.3T SE" Ikke Vector. ;)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
JunaJ N1703
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 04 mai 2009, 20:44
Medlemsnummer: N1703
Navn: Runar
Bil: 00 9-5 2.3T og 03 9-3 2.0t cab
Sted: Bodø

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av JunaJ N1703 » 27 jan 2011, 16:57

Stalfa skrev:
firefox skrev:Trodde begge bilene ovenfor er vector-utgaver? :P
Annonsene sier: "Saab 9-5 2.3T SE" Ikke Vector. ;)
Vector kom vel ikke før i 2002 da faceliften kom. SE er vel ca. samme utstyrsklasse som Vector.
2000 Saab 9-5 2.3t SE stv
2003 Saab OG9-3 2.0t cab

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av Tor N12 » 28 jan 2011, 17:52

Personlig så synes jeg de du har linket til er for dyre, til den prisen så får du tak på en M02 eller nyere og de er vesentlig bedre! :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

firefox
Innlegg: 7
Registrert: 27 jan 2011, 02:29
Navn: Marius H
Bil: Saab 9-3 2.0 1999
Sted: Troms

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av firefox » 28 jan 2011, 19:04

Nå er prisen satt ned på Bil A tydeligvis :D Nesten så man synes synd på de, har påkostet den så mye :P

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av Stalfa » 28 jan 2011, 19:08

Hva med manuell gear?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

firefox
Innlegg: 7
Registrert: 27 jan 2011, 02:29
Navn: Marius H
Bil: Saab 9-3 2.0 1999
Sted: Troms

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av firefox » 28 jan 2011, 19:10

Den jeg prøvekjørte gikk forbanna bra selv med automatkasse, første bilen med automat jeg har kjørt som spinner uten anstrengelse.. hehe :lol:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2011, 19:43

audun-eg N228 skrev:Alle biler som servicer er fulgt på, skal vel ha fått utbedret årsak til oilsludge-problemet på garanti, men det kan jo være greit å sjekke det for sikkerhets skyld.
Næææ det blir jo litt som å plastre et brukket bein. Du kan bytte veivhusventilasjon alt du vil, men det hjelper ingen ting når oljekanalene er kokset, stempelringene er kokset fast, lagrene og turboen er slitne, registeret er slitt og oljesila halvtett. Det er nemlig ikke veivhusventilasjonen som er årsaken til problemet, derimot må den dimensjoneres for å ta unna økt mengde veivhusgass pga lavfriksjonsstempel. Når den byttes etter at skaden alt har skjedd så hjelper det så lite.

Måtte le litt av annonseteksten til den som hadde ny motor, over 100k for ny motor, temmelig dårlig deal han har fått da gitt,og så er det samme møkka som monteres originalt...
Men jeg hadde absolutt gått for den som har ny motor, uten tvil, selv om det som Tor skriver sikkert er mulig å finne en nyere bil til samme pris. At den har gått litt lenger enn den andre spiller nok ingen praktisk rolle, de vanlige slitedelene som typisk ryker på disse (dempere og et par foringer, samt irritasjonsmomenter som manglende pixler i infodisplay) er nok ikke noe bedre på den andre. Innkjørt er de begge to. Ellers er dette temmelig driftssikre greier, noen typiske svakheter er det men bortsett fra dem er det bra greier. Jeg kjører mye og langt med min 9-5, og er godt fornøyd med den sånn sett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av audun-eg N228 » 28 jan 2011, 20:12

Ingvar N629 skrev:
audun-eg N228 skrev:Alle biler som servicer er fulgt på, skal vel ha fått utbedret årsak til oilsludge-problemet på garanti, men det kan jo være greit å sjekke det for sikkerhets skyld.
Næææ det blir jo litt som å plastre et brukket bein. Du kan bytte veivhusventilasjon alt du vil, men det hjelper ingen ting når oljekanalene er kokset, stempelringene er kokset fast, lagrene og turboen er slitne, registeret er slitt og oljesila halvtett. Det er nemlig ikke veivhusventilasjonen som er årsaken til problemet, derimot må den dimensjoneres for å ta unna økt mengde veivhusgass pga lavfriksjonsstempel. Når den byttes etter at skaden alt har skjedd så hjelper det så lite.

Måtte le litt av annonseteksten til den som hadde ny motor, over 100k for ny motor, temmelig dårlig deal han har fått da gitt,og så er det samme møkka som monteres originalt...
Men jeg hadde absolutt gått for den som har ny motor, uten tvil, selv om det som Tor skriver sikkert er mulig å finne en nyere bil til samme pris. At den har gått litt lenger enn den andre spiller nok ingen praktisk rolle, de vanlige slitedelene som typisk ryker på disse (dempere og et par foringer, samt irritasjonsmomenter som manglende pixler i infodisplay) er nok ikke noe bedre på den andre. Innkjørt er de begge to. Ellers er dette temmelig driftssikre greier, noen typiske svakheter er det men bortsett fra dem er det bra greier. Jeg kjører mye og langt med min 9-5, og er godt fornøyd med den sånn sett.
Det du i utgangspunktet sier: Hold dere langt unna eldre 9-5 uansett! JEG VIL HA 9K'EN TILBAKE! :lol:

firefox
Innlegg: 7
Registrert: 27 jan 2011, 02:29
Navn: Marius H
Bil: Saab 9-3 2.0 1999
Sted: Troms

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av firefox » 28 jan 2011, 20:59

audun-eg N228 skrev:
Ingvar N629 skrev:
audun-eg N228 skrev:Alle biler som servicer er fulgt på, skal vel ha fått utbedret årsak til oilsludge-problemet på garanti, men det kan jo være greit å sjekke det for sikkerhets skyld.
Næææ det blir jo litt som å plastre et brukket bein. Du kan bytte veivhusventilasjon alt du vil, men det hjelper ingen ting når oljekanalene er kokset, stempelringene er kokset fast, lagrene og turboen er slitne, registeret er slitt og oljesila halvtett. Det er nemlig ikke veivhusventilasjonen som er årsaken til problemet, derimot må den dimensjoneres for å ta unna økt mengde veivhusgass pga lavfriksjonsstempel. Når den byttes etter at skaden alt har skjedd så hjelper det så lite.

Måtte le litt av annonseteksten til den som hadde ny motor, over 100k for ny motor, temmelig dårlig deal han har fått da gitt,og så er det samme møkka som monteres originalt...
Men jeg hadde absolutt gått for den som har ny motor, uten tvil, selv om det som Tor skriver sikkert er mulig å finne en nyere bil til samme pris. At den har gått litt lenger enn den andre spiller nok ingen praktisk rolle, de vanlige slitedelene som typisk ryker på disse (dempere og et par foringer, samt irritasjonsmomenter som manglende pixler i infodisplay) er nok ikke noe bedre på den andre. Innkjørt er de begge to. Ellers er dette temmelig driftssikre greier, noen typiske svakheter er det men bortsett fra dem er det bra greier. Jeg kjører mye og langt med min 9-5, og er godt fornøyd med den sånn sett.
Det du i utgangspunktet sier: Hold dere langt unna eldre 9-5 uansett! JEG VIL HA 9K'EN TILBAKE! :lol:


Sier han som har 9-5 selv? xD hehe

Svar