Side 1 av 1

Import av bil 1991-1994

Lagt inn: 28 jun 2011, 21:33
av 96GT
Har lyst på en og900 T16 S Aero og dem finnes det jo kun en handfull av i Sverige.

Finnes jo en del av disse i Tyskland, og vurderer nå å hente en derfra. Er det vanskelig å få dem godkjente av BT?

Må bilen være 1, gangsregistrert i Tyskland? Eller er det greit hvis bilen er importert til Tyskland fra eksempelvis andre EU land, Midtøsten eller Asia hvis den er godkjent av TüV?

Noen som har erfaring?

Re: Import av bil 1991-1994

Lagt inn: 29 jun 2011, 17:09
av Frode N073
litt på tynn is her nå men tippe det ska gå greit.
Min e importert fra Sveits av han som tok'an inn og der va det ingen problem som eg vett iallefall.
ein anbefaling e å få tak i ein Aero S som e lavtrykksturbo utgaven med 145hk. bortsett fra effekt og innsprut så e'an lik Aero.
denna har ein kjekkare turbo + sleng i intercooler og APC så har du plutseligt 175-185hk.

Her har du kink te ein som e nesten lik min.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=4

Re: Import av bil 1991-1994

Lagt inn: 29 jun 2011, 20:41
av 96GT
Frode N073 skrev:litt på tynn is her nå men tippe det ska gå greit.
Min e importert fra Sveits av han som tok'an inn og der va det ingen problem som eg vett iallefall.
ein anbefaling e å få tak i ein Aero S som e lavtrykksturbo utgaven med 145hk. bortsett fra effekt og innsprut så e'an lik Aero.
denna har ein kjekkare turbo + sleng i intercooler og APC så har du plutseligt 175-185hk.

Her har du kink te ein som e nesten lik min.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=4
Tusen takk for tipset!

Sjekket litt med Vegvesen og fikk følgende svar: Når det gjelder import av kjøretøy til Norge så må det dokumenteres at kjøretøyey tilfredstiller Norske krav det året kjøretøyet ble 1. gangsregistrert eller tatt i bruk i et annat land. Denne dokumentasjon kan komme fra importør eller uavhengig labratorie. Er kjøretøyet produsert for bruk utenfor de europiske markedet, må de tekniske dokumentasjonene ha underlag fra fabrikant, for godkjenning i Norge. Denne informasjon er ikke noen vedtak, men en veiledning. Nå er nok en SAAB 900 det særeste man kan importere, men en bil 1. gangsregistrert utefør EU kan kanskje by på litt utfordringer ift dokumentasjon og support fra SAAB Norge hvis man er uheldig.

Re: Import av bil 1991-1994

Lagt inn: 30 jun 2011, 17:51
av Hjelle, N6
Importerte min T16 ifrå Sverige for monge år sidan, men reglane er klare. Har ikkje bilen typegodkjenning (det gjeld i praksis bilar eldre enn 2002) må du skaffe samsvarserklæring, også kalla ECE dokument.
Dette dokumentet tek SAAB Norge fram på chassisnummer, so oppfyl bilen krava til registrering i Norge vil du få det godkjent, uavhengig av kvar bilen er seld ny. Synes huske eg betalte 1500 NOk for dette, godt mulig både praksis og pris har endra seg... Ulempa med dette erjo at du må finne bilen du vil handle før EXE-dokumentet kan tingast. Ville uansett gått i dialog med SAAB ang dette, er tross alt dei som skal gå god for modellen du evt. kjøper.