87 900c

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
talladegaturbo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 98
Registrert: 01 mai 2006, 09:37
Sted: Hammerfest

87 900c

Legg inn av talladegaturbo » 14 okt 2011, 22:22

Da har jeg endelig funnet (nesten) perfekt karroseri :) 5 dørs 900 med "nye fangere", beige skinn og ellers ikke NOE utstyr :P Saken er at jeg pga leilighetskjøp lette etter billigbil, å da kom over en kanonfin 900 med aerofelger, vinrød av farge, så å si rustfri bortsett fra førerdøren. Selger EU godkjenner den nå i helga og bytter da bremseklosser pluss noe stag. Vinterdekkene var helt ok. Gleeeeeeder meg :) Herligheten koster 5000 kr. Godt å være tilbake :) Eneste minuset er at det er "gammelchassiset" med handbrekket bak og dårligere bremser (iflg selger). Er det noe man bør være spes obs på nå? Forgassermotoren. Bilen er gått gode 411.000 km :p

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

87 900c

Legg inn av Eirik N396 » 15 okt 2011, 01:07

Det store problemet på og900 pleier å være rust. Drivakselgjennomføringene foran er ofte dårlige, øvre støtdemperfeste bak, jekkfester på kanaler, fremre hjørner i reservehjulsbrønn, og underside/innside dører. En del biler har også rust der hvor forsterkningen under motorrommet er fester under fotbrønnene foran. Desverre virker det som selgere av og900 ofte har en annen oppfatning av hva som ligger i "rustfri" enn hva kjøpere har.

Om disse tingene er i orden, pleier det ikke være noen store problemer med disse bilene :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 87 900c

Legg inn av Ingvar N629 » 15 okt 2011, 09:55

De forgassergreiene er vel heller upålitelige etter 20 år + i drift. Ellers er det som Eirik skriver, rust som er det store problemet.

Hvis girkassa synger, så er det gjerne på siste verset. Men med røten forgassermotor så er vel sjansen stor for at kassa har klart seg, da momentet som den motoren produserer er litt mer i samme gata som det kassa er konstruert for!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar