Tips til kjøp av billig 9-5

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Gisle N163 » 14 jan 2012, 22:20

EDIT!!!!!

Har droppet de billigste nå, og jakter på 9-5 i prisklassen 100k +/-. Årsmodell fra 02-05. Med facelift men uten "briller" :-)
Trenger stadig noen tips og fallgruver her. Legg gjerne ut linker til annonser på finn.no selv om jeg tror jeg har sett samtlige. Kan jo ha oversett noen.
Men synes denne virker bra. Er det et røverkjøp eller er det "for godt til å være sant"?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=35033656


Eller denne (selv om prisen har neste doblet seg fra den forige?
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34845673

Alle tips er gode tips!!
Sist redigert av Gisle N163 den 25 mai 2012, 11:46, redigert 1 gang totalt.
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jan 2012, 23:26

Motor, motor, motor.

Støtdempere og foringer.

Finner du en 9-5 med motor i god stand og ellers pen og velholdt til under 30 lapper så er det utrolig mye bil for pengene. Har sine typiske småfeil, men det meste er egentlig bagateller og kvaliteten er etter min mening meget bra. Bilene tåler mye km. Min har snart gått 370k km, riktignok er alt av motor, gir og understell byttet i effektjakten, men jeg har ikke hatt en eneste elektrisk feil og den føles tight og fin. Jeg har selv rullet på den de siste 100k km. Men som sagt, sjekk motor!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2023
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Morten S. » 15 jan 2012, 09:28

"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jan 2012, 10:41

Jeg vil ikke råde noen som ikke er skrukyndig til å kjøpe en slik bil på auksjon. Man bør få undersøkt motoren grundig før kjøp, da holder det ikke med en standard tilstandsrapport.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Gisle N163 » 15 jan 2012, 11:23

Jeg har allerede sett denne ja, men som Ingvar sier så bør ikke denne kjøpes hvis man ikke er skrukyndig. Jeg er ikke veldig flink til å skru selv. Kan sikkert ta meg av noen bremser og fjæringer og slikt, men ikke noe særlig dypere enn dette. Derfor er jeg ute etter en som er billig, men likevel tålig grei som kan holde noen år uten veldig mye vedlikehold.

Mitt regnestykke er som følger:

Kjøpe en 9-5 til ca 30-40 lapper som kan holde x antall år uten store kostnader for så å selge bilen for kanskje 20.
Da er vel ikke prisen så veldig annerledes enn å kjøpe en nyere bil til ca 100k som skal vedlikeholdes og kanskje ha en litt dyrere forsikring og hvor fremdeles verditapet er større. Dette er min teori. Dersom andre er sterkt uenig så for all del fortell meg det. Kanskje jeg tenker feil. Men har veldig lyst på automat, da.. :)

-Gisle
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jan 2012, 12:45

Biler med automat går ofte mye på lavt turtall, sammenlignet med biler med manuelt gir, noe som ikke er gunstig mtp oilsludge.

Denne f eks ser jo ikke så aller verst ut:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32661049

Se etter oljelekkasjer (kan tyde på slitne stempelringer og/eller tett veivhusventilasjon), spør hvor ofte oljen har blitt byttet (hver 10 000 km er bra, 20k km eller lengre intervall er mindre bra), mye langkjøring er bra, mye korte kjørestrekninger er ikke bra. Spør selger om oljeforbruk. Sjekk nivået på motoroljen og spør hvor lenge siden det er siden siste oljeskift/påfylling, da får du et inntrykk av evt oljeforbruk. Lytt på motoren og hør etter rasling fra registeret. Har du mulighet, så løsne downpipe eller innsugsrør og kjenn etter slakke i turbinakslingen og ta gjerne av toppdekselet og se etter mye koksdannelse. Mål også gjerne kamkjedestrammeren. Selvsagt i samråd med selger...

Når bilen er i hus, ta ned bunnpanna og rens oljesila, mål kamkjedestrammer (hvis det ikke ble gjort før kjøp) og bytt ALLE slanger til veivhusventilasjonen hvis det er behov. Sjekk at det er siste versjon av veivhusventilasjonen og kjenn på slangene. Er de myke, så bytt. Bytt alle vakuumslanger og vær nøye med hyppige oljeskift.

Som sagt, dette er MYE bil for pengene, så sant motoren er bra. Raser den, så blir det plutselig mye penger for bilen istedet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jan 2012, 12:50

Eller denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... 167816.jpg

Ser ut til at den har en eier som har vært obs på dette med oilsludge, samt at bilen har gått mye langkjøring.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Gisle N163 » 15 jan 2012, 21:29

Den sistnevnte der har jeg faktisk kikket på selv. Kona pirker meg i skuldrene og sier at jeg like gjerne burde selge 900R og heller legge i litt ekstra kroner i en 9-5. Og da ender jeg opp på alternativer som denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=32651813

Eller denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32582842

Selv om dette naturligvis er en annen prisklasse. Er veldig sugen på automat nå..

Men egentlig ønsker jeg meg en bil nr 3 slik at jeg kan ta av skiltene på 900R og få noen til å gå over den litt og da blir budsjettet på ny bil max 40k. Da kan jeg selge den igjen når den andre er ferdig. Skal jeg over denne prisklassen så blir det et bilbytte i såfall.

Men i kategorien "lavbudsjett" har jeg også kikket litt på denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32537612
Selv om det ikke står så mye info. Må nok ringe på et par ja.. men ville vært trist å selge en så sjelden bil som 900R. Blir jo et samlerobjekt nå som det går nedover med Saab i Trollhättan... :(
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jan 2012, 22:31

Av de to i høyere prisklasse så er det jo ikke noe å lure på, da den ene er en 2004- modell med modifisert motor for å unngå oilsludge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Gisle N163 » 16 jan 2012, 20:22

Jaja... den 04 modellen ble solgt før jeg rakk å ringe på den en gang... men men.. takker for gode tips i allefall. :)
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Gisle N163 » 17 jan 2012, 20:54

Er denne prisen fornuftig for denne bilen? Ser jo utrolig strøken ut, da :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32651813

Eller denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32596073

Er ikke så nøye for meg om det er stasjonsvogn eller sedan, men regner med at stv. holder seg någet bedre i pris..
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av audun-eg N228 » 17 jan 2012, 21:06


Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av doo-kie » 17 jan 2012, 21:12

Jeg hadde heller gådd for de to du linket til enn den aeroen, faceliften teller mere enn aero spør du meg. Ingen problem å få de til å gå like godt om det er effekten du er ute etter. Oppgraderingen på understellet som kom i 02 er et must på kjørekomforten, pluss at utseende ser bedre ut.
Men om du er opptatt av å ha en bil som holder seg i verdi er vel ikke saab det beste utgangspungtet i disse dager ;(
Og ikke minst setene! De er jo et hav bedre de vector setene enn de gamle >01 som står i den aeroen.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Gisle N163 » 17 jan 2012, 21:55

doo-kie skrev:Jeg hadde heller gådd for de to du linket til enn den aeroen, faceliften teller mere enn aero spør du meg. Ingen problem å få de til å gå like godt om det er effekten du er ute etter. Oppgraderingen på understellet som kom i 02 er et must på kjørekomforten, pluss at utseende ser bedre ut.
Men om du er opptatt av å ha en bil som holder seg i verdi er vel ikke saab det beste utgangspungtet i disse dager ;(
Og ikke minst setene! De er jo et hav bedre de vector setene enn de gamle >01 som står i den aeroen.
Jeg ønsker meg den SAABen som holder seg best i verdi... he he... nei tenker ikke så mye på verditap egentlig... mer det at den skal være "lettsolgt" om noen år når jeg eventuellt skal bytte igjen.. :) he he. er enig i at Facelift 02+ er snadder, men ikke en avgjørende faktor... Kommer helt an på om jeg selger R900 eller ikke... Blir det en midlertidig riksebil så betyr det ingenting annet enn at det er en saab... selger jeg bil så legger jeg litt mer penger på bordet til ny, og da blir det facelift.
Men synes den er finere før 2006. Er ikke veldig fan av de derre "dame-edna" brillene som den fikk i 06.

Det jeg egentlig lurte på ang de 2 siste linkene var om prisen så grei ut i forhold til bil, km, osv.. og saab og konkurs tatt i betraktning... :)
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av billig 9-5

Legg inn av Gisle N163 » 18 jan 2012, 15:50

Hva mener folk om denne?
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=31610196

Har hørt mye rart om V6 motoren, men er dette smart eller mindre smart å tenke på?
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Svar